Koeajossa Mercedes-AMG A 45 4Matic – pieni mutta pippurinen

Mercedes-AMG:n pienokainen sai päivityksen yhteydessä paitsi lisää tehoa, myös aiempaa sulavammin toimivan vaihteiston.

Tykkäsimme

Moottorin luonteesta

Vaihteistosta

Äänistä

Ajettavuudesta

Emme tykänneet

Pienistä tiloista

Varustelun myötä karkaavasta hinnasta

Hinta alkaen 71 107 €
Koeajoauto 90 034 €

AMG viettää 50-vuotisjuhliaan kuluvana vuonna. Pienestä viristyspajasta alkunsa saanut yritys on kasvanut muutaman viimeisen kymmenen vuoden aikana tärkeäksi osaksi Mercedeksen henkilöautoja. Samalla AMG:n tuotantomäärät takovat vuosi toisensa jälkeen uusia ennätyksiä.

Tuotannon lisääntyminen on luonnollisesti ollut seurausta malliston laajentumisesta. Vielä 90-luvulla vain muutaman korimallin tarjonnasta löytyi AMG:n moottorilla varustettu versio, mutta nykyään AMG-malli on tarjolla lähes jokaisesta Mercedeksen henkilöautomallista. Merkittävä laajentuminen syö osittain kirjainyhdistelmän ekslusiivisuutta, mutta mikä tärkeintä AMG tarjoaa edelleen kuljettajalleen nautintoa sekä ajettavuuden että suorituskyvyn muodossa.

A-sarjalaisen kohdalla AMG-tarina alkoi vuonna 2013. Nelivetoinen ja 360 hevosvoimaa tarjoava kompakti sportti oli jotain täysin uutta sekä Mercedeksen että AMG:n valikoimassa. Malli koki pienen päivityksen 2016, jolloin auto sai tuoretta ilmettä uusien puskurien ja valojen muodossa. Tekniikan osalta A 45 4Matic sai hieman lisätehoa ja etenkin vaihteiston toimintaa parannettiin.

Jo siis ulkonäkö paljastaa kyseessä olevan jotain erilaista, ja vahvistus tälle löytyy heti etuoven avatessa. Etupenkkiläisiä ovat vastassa tyylikkäät urheiluistuimet, jotka ottavat tiukkaan syleilyyn. Ergonomia on muutenkin kohdallaan ja ajoasennon saa säädettyä hyväksi. Muuten ohjaamon painikkeet alkavat jo hieman edustaa vanhaa tyyliä, eikä keskusnäyttö ole toteutetukseltaan tyylikkäin mahdollinen, mutta näidenkin kanssa tulee toimeen.

Puristuksen tiukkuutta voi säätää sekä istuinosan että selkänojan leveyttä säätämällä.

Käynnistyspainikkeen painaminen herättää matalasti murisevan neloskoneen, ja tarjolla on AMG:n takuuvarmaa äänimaailmaa. Keskikonsolista löytyvällä painikkeella voi valita hillitymmän ja railakkaamman väliltä, joista jälkimmäinenkään ei ole rauhallisessa ajossa liioitteleva. Rajuimmaksi äänet muuttuvat vasta Race-ajoasetuksella, jolloin moottorijarrutuksia säestää suorastaan hurjat paukkeet.

Yksi suurimmista muutoksista faceliftin yhteydessä on vaihteiston parannettu toiminta. Monien muiden kaksoiskytkinvaihteistojen tapaan lähdöissä oli havaittavissa viivyttelyä, mutta häiritsevämpi piirre oli kuitenkin viive vaihdetta manuaalisesti vaihdettaessa. Etenkin jälkimmäinen on onnistuttu hävittämään, mikä parantaa fiilistä varsinkin vauhdikkaammassa kurvailussa.

Vaihteiston lisäksi myös moottori ansaitsee oman mainintansa. AMG puristaa 2,0-litraisesta moottorista kunnioitettavat 381 hevosvoimaa, jolla moottori ansaitsee litratehoiltaan tehokkaimman sarjavalmisteisen nelisylinterisen moottorin tittelin. Teho myös tuntuu ratin takana, sillä auto todella liikahtaa vaivattomasti. Kun vielä ajettavuus on A-sarjalaisen tapaan miellyttävän jämäkkää, on autosta vaikea olla pitämättä.

Pikku-AMG on arkikäytön näkökulmasta tasapainoinen kokonaisuus. Sen lisäksi A 45 4Matic tarjoaa suorituskykyä vaativampaankin makuun, ja nelivetoisuus varmistaa käyttökelpoisuuden myös Suomen vaihtelevissa oloissa.

MIKÄ A-sarjan tehoversio AMG:ltä.

KENELLE Nopeaa, mutta kompaktia autoa etsivälle.

AJETTAVUUS Nykyinen A-sarjalainen on kerännyt kiitosta ajettavuudestaan mallin alkuajoista lähtien. Alustan virityksessä on onnistuttu ja se tarjoaa riittävästi mukavuutta jämäkästä perusluonteestaan huolimatta, ja napista painamalla jäykkyyttä löytyy vaikka radalle sopivasti. Ohjaus on tarkka ja nopea, minkä lisäksi se tarjoaa varsin hyvän tuntuman. Etuvetopohjainen nelivetojärjestelmä tulee esille pidon rajoja lähestyttäessä lievänä aliohjautumisena.

SUORITUSKYKY A 45 on hyvä osoitus kompaktin kokoluokan autojen suorituskyvystä. Nelivetoinen pikkutykki ampaisee sataseen 4,2 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu urheiluautojen tapaan lukemaan 250 km/h. Auton kanssa ei tarvitse miettiä liikenteen rytmissä pysymistä, vaan ennemminkin kaasupolkimen kanssa pitää olla tarkkana. Hyvillä renkailla varustettuna auto valmis vaikka ratapäiville.

TILAT A-sarjalainen on kompakti auto ja se tuntuu myös sisällä. Kuljettaja saa säädettyä ajoasennon hyväksi, mutta kahdella 180 senttisellä tulee peräkkäin jo hieman ahdasta. Myös pääntila loppuu varsin nopeasti takana istuvalta kesken. Tavaratila edustaa kokoluokassaan keskikastia, minkä lisäksi korkea lastauskynnys ja varsin kapea luukku rajoittavat tilan käyttöä.

MALLISTO A-sarjalaisen mallisto on varsin laaja kattaen bensamoottorien osalta tehovälin 102-381 hevosvoimaa, ja dieseleitä on tarjolla 90-177 hevosvoiman tehoisina. Pienimmät versiot ovat vakiona manuaaleja, mutta niidenkin pariksi on tarjolla 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto. Myös neliveto on tarjolla AMG:n lisäksi kahden bensan ja kahden dieselin yhteyteen. Malliston hinnat alkavat 27 398 eurosta.

Mercedes-AMG A 45 4Matic
Moottori
1 991 cm3, R4 turbo
Teho 280 kW (381 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 450 Nm / 2 250-5 000 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 4,2 s
Huippunopeus 250 km/h (270 km/h)
EU-kulutus 6,9 l/100 km
CO2-päästöt 162 g/km
Mitat Pituus 4 304 mm, leveys 1 780 mm, korkeus 1 417 mm, akseliväli 2 699 mm
Omamassa 1 555 kg
Perävaunumassa Ei sallittu
Tavaratila 341-1 157 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää A-sarjasta:
Koeajo suoraan Hungaroringiltä – Mercedes-AMG A 45 ihastuttaa radalla
Koeajo: Mercedes-Benz A 220 d 4Matic – pikkunelikko tähtityyliin

Teknavin tv-ohjelman 14. tuotantokauden uudet jaksot maanantaisin kello 22.35 MTV3-kanavalla.