Koeajossa Mercedeksen coupe-kaunotar – tyylittelijän valinta

Kauniin ulkokuoren lisäksi C Coupé tarjoaa tyyliä sisällä ja luokassaan kiitettävää matkustusmukavuutta. Tämä vaatii kuitenkin panostusta, joka nostaa hinnan luokkaa suurempien autojen tasolle.

Tykkäsimme

Voimalinjasta

Tyylikkyydestä

Ajettavuudesta

Emme tykänneet

Takatiloista

Lisähinnasta muuhun mallistoon

Hinta alkaen 49 493 €
Koeajoauto 69 618 €

Auton hankintaan liittyy lähes aina tarpeiden lisäksi tunteet. Erikoisempiin ja harvinaisempiin autoihin siirryttäessä tunteet saavat yleensä entistäkin suuremman roolin. Siinä vaiheessa, kun esimerkiksi valinta osuu C-sarjan Mercedeksessä Coupé-malliin, ei asiaa enää paljoa pysty järjellä perustelemaan.

Eikä sitä tarvitsekaan. Tämän auton valintaan riittää se, että pitää auton kauniista linjoista ja saa hymyn huulille joka kerta sen luokse kävellessä. Tämänkaltaiseen autoon päätyessä täytyy olla valmis tekemään kompromisseja käytettävyyden suhteen, minkä lisäksi siitä pitää maksaa varsin reilulla kädellä. Tämä nousee varmasti monessa valintakeskustelussa esille, sillä lisähinta takaovien poistosta ja pienemmistä tiloista on pienimmilläänkin noin 4 000 euron luokkaa.

Mitä tällä rahalla sitten saa? Sillä saa tyyliä ja tunnelmaa. Auton linjat ovat kauniit ja klassiset katsoipa sitä mistä suunnasta vain. Muodot muistuttavatkin paljon lippulaivamalli S-sarjaa. Karmittoman oven avaaminen ja laskeutuminen matalaan ohjaamoon eroavat merkittävästi korkeampien sisarmallien synnyttämästä kokemuksesta. Näiden asioiden fiilistely vaatii kenties hieman kieroutunutta mielenlaatua.

Mercedeksen C-sarja on onnistunut auto, ja kauneimmassa muodossaan se on erittäin houkutteleva kokonaisuus. Kauneudesta on kuitenkin oltava valmis maksamaan varsin kova hinta.

MIKÄ C-sarjan Mercedeksen menevin korimalli.

KENELLE Coupé on oikea valinta nautiskelijalle, jolle pienet kompromissit käytettävyyden kanssa eivät ole ongelma.

AJETTAVUUS C-sarjan ajettavuutta leimaa keveys ja vaivattomuus. Ilmajousitus tekee matkanteosta mukavaa, mutta tarvittaessa myös jämäkkää. Matka-ajon pehmeydestä huolimatta auto ei kallistele vauhdikkaammassakaan ajossa. Ainoastaan terävät poikittaissaumat tuntuvat ikävän terävästi läpi ohjaamoon. Ohjaus on miellyttävän tarkka ja nopea, ja Sport-asetuksella se on allekirjoittaneen mieleen sopivasti tehostettu. Tunto jää etenkin talvirenkain hieman etäiseksi.

SUORITUSKYKY 170-hevosvoimainen dieselmoottori voi kuulostaa linjakkaaseen autoon omituiselta valinnalta. Se täyttää kuitenkin tehtävänsä riittävällä tarmolla, ja uusi 9-portainen automaatti toimii todella hienosti pitäen moottorin hyvällä käyttöalueelle. 400 newtonmetrin vääntö takaa vaivattoman etenemisen myös maantienopeuksissa.

TILAT Kuljettajan paikka on tuttu muista C-sarjalaisista ja säätövarat ovat laajat. Autossa istutaan varsin matalalla, mikä luo omalta osaltaan sporttista tunnelmaa. Käytännössä kyseessä on kaksipaikkainen auto, sillä ahtaille takapenkeille kulku vaatii täysikasvuiselta akrobatisia taitoja.

MALLISTO Coupén moottorivalikoimasta löytyy kahden AMG-mallin (476 ja 510 hv) alapuolelta neljä bensiinimoottoria (156, 184, 211 ja 245 hv) ja kaksi dieseliä (170 ja 204 hv). Kaikkien mallien parina toimii automaattivaihteisto. Perusvarustelun lisäksi tarjolla on noin 4 000 euron arvoinen Business AMG -varustelu, joka tuo ulkonäön AMG-somisteiden lisäksi mukanaan muassa ajotilanteeseen mukautuvan ja automaattisen ILS-valojärjestelmän. Lisävarustelista on Mercedekselle tuttuun tyyliin pitkä.

Mercedes-Benz C 220 d Coupé
Moottori
2 143 cm3, R4 turbodiesel
Teho 125 kW (170 hv) / 3 000-4 200 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 400 – 2 800 r/min
Vaihteisto 9-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 7,5 s
Huippunopeus 234 km/h
EU-kulutus 4,1 l/100 km
CO2-päästöt 106 g/km
Mitat Pituus 4 686 mm, leveys 1 810 mm, korkeus 1 405 mm, akseliväli 2 840 mm
Omamassa 1 615 kg
Tavaratila 400 l

Coupén keulailme on sedania aggressiivisempi keulailme Kyljen kaartuva linja sopii hyvin sulavaan kattolinjaan Takavalot ovat saaneet vaikutteita S-sarjasta Tarkemmin katsoessa pakoputkien Ohjaamo on tuttu C-sarjan muihin malleihin tutustuneille Mittaristo on selkeä Ajoavustimien painikkeet sijaitsevat valokatkaisijan yläpuolella. Tässä mallissa niitä ei juuri ollut Keskikonsoli on tyylikäs, mutta vakionäyttö on hieman kömpelön näköinen paksun reunuksensa johdosta Myös ovien sisäpaneelien muotoilu on tuttua C-sarjan muista malleista Istuimet ovat miellyttävä ja tarjoavat hyvän tuen lisäksi riittävät säätövarat Takapenkki on rehellisesti ahdas sekä pää- että jalkatilojen osalta AMG Business -mallin varusteluun kuuluvat muassa urheilulliset polkimet Command-järjestelmää hallitaan keskikonsolin kiertokytkimellä, tai sen päällä sijaitsevalla kosketuslevyllä

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Koeajo: Kaunis Mercedes työntää AMG-trimmissä 510 heppaa takarenkaille