Koeajossa markkinoiden tehokkain yksisylinterinen nakupyörä

Itävaltalainen moottoripyörävalmistaja KTM loikkasi reilu 20 vuotta sitten kisapuolelta mukaan kuluttajamarkkinoille. Neljän mallisukupolven aikana Duke-mallisto on lunastanut paikkansa moottoripyörämaailmassa.

Tykkäsimme

Alustasta

Moottorista

Monikäyttöisyydestä

Emme tykänneet

Ulkoisesti turhan lähellä edeltäjäänsä

Hinta alkaen 13 342 €

KTM:n Duke-mallisto sai alkunsa vuonna 1994, kun valmistaja esitteli hauskanpitoon suunnatun 620 Duken. Kyseessä oli moottoripyörämaailman tiennäyttäjä, sillä muilla valmistajilla ei ollut tuohon aikaan vielä vastaavia pyöriä. Ensimmäinen malli ei noussut myyntimenestykseksi, mutta sittemmin Duke-sarja on noussut hyvään menestykseen ja on ollut jo vuosia edullisten nakupyörien kärkikastia.

KTM:n uusi 690 Duke muistuttaa ulkoisesti vuonna 2012 esiteltyä edeltäjäänsä, mutta kyseessä on kuitenkin merkittävästi uudistunut pyörä. Moottorin venttiilikoneisto on uusittu kokonaan, minkä lisäksi mäntää on kasvatettu ja iskunpituutta on lyhennetty. Myös imusarja on uusi. Ulkonäöllisesti satula on aiempaa sirompi ja istuinmukavuutta on parannettu entisestään. Kuljettajan näkökentästä löytyy uusi täysin digitaalinen mittaristo. Koeajoyksilö oli Akrapovicin äänenvaimentajalla varustettu R-malli, joka on muiden pienten herkkujen lisäksi pari hevosvoimaa vakiomallia tehokkaampi.

690 Duke R:ssä on vakiona kolme erilaista ajomoodia. Kadulle sopii parhaiten perusasetuksena toimiva Street. Märällä kelille tarkoitettu Rain-asetus puolestaan rajoittaa tehoa todella rajulla kädellä, ja sen jälkeen pyörä muistuttaa lähinnä 125-kuutioista Duke-veljeskatraan pienokaista. Sport-asetus terävöittää kaasunvastetta merkittävästi, mikä tekee rauhallisesti ajosta hieman nykivää. Moottorin voimavarat ovat siroon nakupyörään todella riittävät, ja parhaimmillaan yksipyttyinen saavuttaa lähes 200 km/h huippunopeuden.

Myös alustan puolesta pyörä vakuuttaa. R-mallista löytyy vakiona täysin säädettävät WP:n laadukkaat iskunvaimentimet, joiden asetuksiin ei koeajon aikana tullut tarvetta koskea. Hyvän alustan lisäksi kuljettajan turvana ovat ABS-jarrut ja sutimisenesto, jotka ovat KTM:n tapaan myös täysin poiskytkettävissä.

Maantielenkin lisäksi saimme mahdollisuuden kokeilla pyörän ominaisuuksia radalla. Suhteellisen matala painopiste tekee pyörästä erittäin nautittavan myös rata-ajossa. Alusta ja jarrut pysyvät hyvin mukana myös kovemmassa ajossa, mikä lisää luottoa pyörään.

Kokonaisuudessaan KTM 690 Duke on tasapainoinen kokonaisuus ja suosio on helppo ymmärtää. Reilun pari tuhatta euroa perusmallia kalliimman R-version pienet lisämausteet tekevät paketista vielä nautittavamman, eikä hinta tässäkään mallissa nouse järjettömyyksiin.

Teknavin moottoripyöräkauden avaus nähdään 11. tuotantokauden seitsemännessa jaksossa MTV3-kanavalla 27.4. kello 22.40.

KTM 690 Duke R
Moottori
690 cm3
Teho 55 kW (75 hv)
Vääntö 74 Nm
Vaihteisto 6-vaihteinen
Mitat Akseliväli 1 466 mm, istumakorkeus 865 mm
Kuivapaino 147,5 kg

Toimittanut: Janne Uskali

comments powered by Disqus