Koeajossa Kia Stonic – nopeaa virkistystä vai tulevaisuuden suosituinta autoluokkaa?

Korkeat vyötäröt ovat tulleet jäädäkseen niin housujen kuin autojenkin maailmassa. Nyt muodikkaat korotetut muodot siirtyvät pienempiin kokoluokkiin.

Tykkäsimme

Tiloista

Pitkästä takuusta

Isomman auton tunnusta

Emme tykänneet

Alustan pintakovuudesta

Nelivedon puutteesta

Hinta alkaen 17 990 €
Koeajoauto 23 179 €

Nuorekkaan ja hauskannäköisen Stonicin nimi tulee sanoista speedy ja tonic. Tämä nopeasti viskistävä automalli edustaa Kian mukaan seuraavaa kuuminta autoluokkaa. Tällä hetkellä tätä pientä, Polon kokoluokan korotettua segmenttiä myydään vuosittain Euroopassa noin 1,1 miljoonaa autoa. Kahden miljoonan kappaleen rajan uskotaan ylittyvän vuoteen 2020 mennessä, ja vuotta myöhemmin joka kymmenennen Euroopassa myytävän auton uskotaan olevan b-segmentin crossover.

Stonic joutuu kuitenkin taistelemaan suosiostaan, sillä muut autovalmistajat esittelevät kilpaa samaa kokoluokkaa olevia noin nelimetrisiä korotettuja pikkuautojaan. Kian versioon lähtölaukaus on otettu Rion piirrustuksista, jonka rakenteeseen Stonic perustuu. Autojen akselinväli on sama, mutta pituudeltaan ja korkeudeltaan Stonic on Rioa suurempi.

Kompaktin kokoluokan lisäksi valmistaja houkuttelee ostajia muotoilulla, personointimahdollisuuksilla ja hinnalla. Stonicin 17 990 euron alkaen hinta on houkutteleva, mutta varustelu ja pirteämpi voimanlähde nostavat hinnan heti pari tonnin korkeammalle, jolloin aletaan lähentymään jo kokoluokkaa suurempia suosikkeja.

MIKÄ Kian b-segmentin korotettu versio Stonic.

KENELLE Uudenaikainen vaihtoehto pikkuautolle, pienelle tila-autolle tai katumaasturille.

AJETTAVUUS Kian kehittämä ohjaustuntuma on tunnetusti melko kevyt, mutta Stonicin kohdalla tuntumaan on saatu napakkuutta myös ohjauksen haasteelliselle keskialueelle.

SUORITUSKYKY Litran kokoinen kolmisylinterinen 120 hevosvoimainen voimanlähde sopii nopeaan virkistykseen erinomaisesti. Moottori on testaamisen arvoinen jo siitäkin syystä, että monella autoilijalla on edelleen ennakkoluuloja pienitilavuuksisia moottoreita kohtaan. Voimaa riittää hyvän vääntöalueen ansiosta oletettua enemmän eikä pieni voimanlähde korosta pikkuautomaisuutta reippaammissakaan kiihdytyksissä.

TILAT 18,3 senttimetrin maavara ei yllä maasturilukemiin, mutta helpottaa autoon kulkua ja nostaa tavaratilan sekä takapenkit hieman paremmalle työkorkeudelle. Tilantuntua on autossa enemmän kuin kokoluokka antaa ymmärtää ja ohjaamossa on jopa avaran oloista. Etuistuimilla hyvä ajoasento löytyy hyvin erikokoisille kuljettajille. Ainoastaan pitkäjalkainen saattaa jäädä kaipaamaan lisätukea reisille. Takapenkeillä matkustaa pienempi aikuinen. Tavaratilan pohjalevy on säädettävissä eri tasoille, jolloin takaistuimet kaadettuina on mahdollista nostaa lattia tasaiseksi.

MALLISTO Stonic on valittavissa neljällä eri voimanlähteellä. 1,0-litrainen bensaturbo tuottaa 120 hevosvoimaa. Lisäksi saatavilla on 1,2-litrainen (84 hv) bensiinimoottori ja 1,6-litrainen (110 hv) dieselmoottori. Hybridi- tai sähköversiota Stonicista ei valmistajan mukaan ole suunnitteilla. Stonicin hinnat alkavat 1,2-litraisen vapaastihengittävän voimanlähteen (84 hv) 17 990 eurosta ylöspäin. Malliston vaihteistona toimii toistaiseksi ainoastaan manuaalilaatikko ja ensi vuonna valinnanvaraa laajennetaan automaattivaihteistolla. Nelivetoa ei ole saatavilla. Varustelutasoja on saatavilla kolme, LX, EX ja TX muiden mallien tavoin. Lisäksi tarjolla on 20 erilaista katon ja korin värikombinaatiota.

Kia Stonic 1,0 T-GDI ISG 120hv EX EcoDynamics
Polttomoottori
998 cm3, R3 turbo
Teho 88 kW (120 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 172 Nm / 1 500- 4 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaalivaihteisto
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 10,3 s
Huippunopeus 185 km/h
EU-keskikulutus 5,0 l/100 km
CO2-päästöt 115 g/km
Mitat Pituus 4 140 mm, leveys 1 760 mm, korkeus 1 505 mm, akseliväli 2 580 mm
Omamassa 1 185 kg
Perävaunumassa jarruin 1 110 kg
Tavaratila 352 -1 155 l

Kuvat: Mia Pelttari

Lue myös:
Ensituntumassa Kia Stonic – vähemmän on enemmän
Kialla kova luotto uuteen pieneen crossoveriin – ”Tulee olemaan yksi parhaiten myyvistä malleistamme”
Kia esittelee täysin uuden automallin – kompakti crossover kulkee nimellä Stonic