Koeajossa Ford Ranger – sivistyneempi metsänvartija

Aiemmin lähinnä ammattikäyttöön soveltuneet avolava-autot ovat muuttuneet viime vuosina henkilöautomaisempaan suuntaan. Ne tarjoavat nykyaikaisia mukavuuksia maasto-ominaisuuksista tinkimättä.

Tykkäsimme

Moottorista

Ajettavuudesta

Emme tykänneet

Multimediajärjestelmän käytettävyydestä

Sidontalenkkejä voisi olla enemmän

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 33 674 € (2 hlö)
Hinta alkaen 42 768 € (5 hlö)
Koeajoauto 48 328 €

Amerikassa ja Euroopassa on hyvin erilaiset autokulttuurit. Rapakon takana vuodesta toiseen myydyin automalli on ollut Fordin F-sarja, eikä avolavojen suosiolle näy loppua. Viime vuosina Euroopassakin on alettu kiinnittää huomiota täkäläisten avolavojen tyyliin ja autoja myydään entistä enemmän myös lifestyle-tuotteina. Mukaan on myös tullut uusia pelureita kuten Volkswagen ja loppuvuodesta markkinoille tulee myös Mercedeksen ensimmäinen avolava.

Ford Ranger on Fordin avolavavaihtoehto Euroopan markkinoille. Pienimmänkin F-sarjalaisen rinnalla Ranger näyttää lähinnä pieneltä leluautolta, vaikka kyseessä on Euroopan katukuvassa iso auto. Jälleen kerran voi todeta kaiken olevan kovin suhteellista.

Ranger on useimpien kilpailijoidensa tapaan saatavilla sekä kaksi- että viisipaikkaisena. Kolmea lisäpaikkaa ei ihan huvikseen kannata hankkia, sillä autoverotuksellisesti kaksipaikkainen kuuluu pakettiautojen tapaan alennetun veron piiriin. Rangerin kohdalla moottorivalinnasta riippuen takapenkit nostavat autoveron määrää jopa lähes 17 000 euroa.

Autona Ranger noudattaa avolavojen nykytrendiä tarjoten huomattavasti edeltäjäänsä henkilöautomaisemman kokemuksen. Tarjolla ovat modernit multimediajärjestelmät sekä esimerkiksi aktiivinen vakionopeudensäädin ja kaistallapitoavustin.

Varustelun lisäksi myös ajokokemus on henkilöautomaisempi. Suuresta kantavuudesta huolimatta mukavuus on siedettävällä tasolla myös tyhjänä ajettaessa ja esimerkiksi melutasoltaan Ranger on suhteellisen hiljainen.

Modernien lava-autojen joukossa Ranger sijoittuu työkalumaisempaan päähän. Aiempaa sivistyneemmästä olemuksestaan huolimatta siitä paistaa läpi sopiva karskius, jolle on paikkansa tässä ajoneuvoluokassa.

MIKÄ Fordin aiempaa sivistyneempi avolava.

KENELLE Karskille avolavamiehelle tai -naiselle.

AJETTAVUUS Varustelun lisäksi avolavat ovat ottaneet harppauksen henkilöautomaisempaan suuntaan ajettavuutensa osalta. Suuren kantavuuden autoissa tyhjänä ajaminen on aina haaste, mutta siinäkin avolavat ovat kehittyneet huomattavasti parempaan suuntaan eikä nypytys ole häiritsevää. Ainoastaan terävät poikittaissaumat täräyttävät koria. Nopeuden noustessa maantielukemiin alustan toiminta paranee eikä Ranger säikähdä mutkiakaan. Ohjaus on jämäkkä ja varsin tunnokas, mutta hitaan välityksen vuoksi maantiellä pieni lisätarkkuus ei olisi haitaksi. Maastossa jälleen hidasta välitystä osaa arvostaa.

SUORITUSKYKY Ranger on iso ja työkäyttöön suunniteltu auto. Tämän mukaan on myös mitoitettu sen tehokkaampi voimanlähde, joka tarjoaa varsin vaivattomat kyydit Rangerille etenkin tyhjänä. Maasto-ominaisuuksien osalta Ranger ei ihan pienestä säikähdä. Maavaraa on kiitettävästi, ja vaikeissa paikoissa alennusvaihteisto sekä takatauspyörästön lukko auttavat. Myös perinteinen manuaalivaihteisto on vannoutuneimpien maastomiesten mielestä ainoa oikea vaihtoehto, ja kieltämättä tiukoissa paikoissa manuaalin mukanaan tuoma ennakoitavuus helpottaa ajamista. Jyrkissä paikoissa ensimmäisenä pohjakosketuksen kokee perinteiseen tapaan vetokoukku. Kaikkinensa Ranger hallitsee vakuuttavasti sekä maantien kuin maastonkin.

TILAT Isoilla etupenkeillä on lokoisa tunnelma ja istuma-asento on nykytyylin mukaisesti aiempaa pystympi. Istuimet tarjoavat mukavuuden lisäksi riittävän sivuttaistuen, mutta reisituki jää pidempijalkaisella helposti vajaaksi. SYNC-järjestelmä on käyttöliittymältään kankea ja välillä hidas, mutta sen kanssa tulee kyllä toimeen. Ajoon liittyvät kytkimet ovat selkeästi esillä. Lavan pintamateriaali on ikävän liukas ja kiinteitä sidontalenkkejä voisi olla enemmän.

MALLISTO Kahden koripituuden lisäksi asiakkaalla on valittavanaan koeajetun 3,2-litraisen vitoskoneen lisäksi 2,2-litrainen 160-hevosvoimainen neloskone. Kaikki versiot on varustettu kytkettävällä nelivedolla, ja sähkötoiminen tasauspyörästön lukko kuuluu erilliseen Off-Road Pack -varustepakettiin. Autoon on tarjolla kattavasti erilaisia varustelumahdollisuuksia putkista ja alustasuojista erilaisiin lavan rakenteisiin.

Ranger osaa käyttäytyä myös sivistyksen keskellä.

Ford Ranger Super Cab Limited 3,2 TDCi
Moottori
 3 198 cm3, R5 turbodiesel
Teho 147 kW (200 hv) ei ilmoitettu r/min
Vääntö 470 Nm / 1 500 – 2 750 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa Kytkettävä neliveto, alennusvaihteisto ja tasauspyörästön lukko
0-100 km/h 10,9 s
Huippunopeus 175 km/h
EU-kulutus 8,3 l/100 km
CO2-päästöt 218 g/km
Mitat Pituus 5 362 mm, leveys 1 860 mm, korkeus 1 804 mm, akseliväli 3 220 mm
Omamassa 2 179 kg
Kantavuus 1 025 kg
Perävaunumassa jarruin 3 500 kg
Lavan mitat Pituus 1 847 mm, leveys 1 560 / 1 139 (levein / kapein) mm

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös muista avolavoista:
Koeajossa salonkikelpoinen työkalu
Koeajossa Volkswagen Amarok jääradalla – hämmästyttää käsiteltävyydellään​​​​​​​
Koeajossa Nissan Navara – tyylitelty työkalu avolavamarkkinoille​​​​​​​
Ensituntuma: Isuzu D-Max on rouhea työjuhta​​​​​​​
Työkalut kuntoon – ensituntuma uudesta Toyota Hiluxista​​​​​​​
Käytännöllisyyttä vai lifestyleä? Mercedes lupaa molempia uudessa X-sarjassa​​​​​​​