Koeajossa Ford Focus 1,0 EcoBoost – uusia vahvuuksia tuttujen tueksi

Autoluokat ovat sekoittuneet tehokkaasti viime vuosina, mutta myös perinteisille korimalleille on ottajansa. Neljännen sukupolven Focus puolustaa paikkaansa muun muassa uusilla kuljettajaa avustavilla teknologialla ja näppärällä ajettavuudellaan.

Tykkäsimme

Ajettavuudesta

Mukavuudesta

Kasvaneista tiloista

Emme tykänneet

Moottorin lievästi puutuneisuudesta

Hinta alkaen 21 692 €
Koeajoauto 26 001 €

Perinteiset automallit käyvät tällä hetkellä kovaa taistelua markkinaosuuksista yli luokkarajojen. Uusiin haastajiin lukeutuvat esimerkiksi trendikkäät katumaasturit, joiden myyntimäärät kasvavat tällä hetkellä etenkin kompaktien ja keskikokoisten autojen keskuudessa. Näitä vastaan taistellakseen perinteisten korimallien täytyy kilpailla eri asioilla.

Ensimmäisen sukupolven Ford Focus nähtiin parikymmentä vuotta sitten, ja siitä lähtien malli on ollut keskikokoluokan mittapuu ajettavuudessa. Ford on myös ymmärtänyt sen, ettei hyvä ajettavuus tarkoita pintakovaa alustaa, vaan autot ovat tarjonneet myös kohtuullista mukavuutta. Uuden mallin suunnittelussa hauskan ajettavuuden säilyttäminen oli yksi tärkeimmistä lähtökohdista, mutta samalla myös mukavuuteen haluttiin panostaa aiempaa enemmän.

Nyt neljännen sukupolven myötä Focus on ottanut isoja askelia sekä mukavuuden että uuden teknologian muodossa. Autossa on kokonaan uusi alusta, mikä on edeltäjäänsä kevyempi. Tällä on suotuisa vaikutus paitsi mukavuuteen myös ajettavuuteen ja taloudellisuuteen. Moottorit edustavat uutta sukupolvea edeltäjästä tutuista mallinimistä ja iskutilavuuksista huolimatta. Toisen sukuplven 1,0-litrainen kolmisylinterinen turbokone on varustettu taloudellisuuden nimissä sylinterinlepuutuksella, ja pakokaasujen jälkikäsittelyn hoitaa hiukkassuodatin.

Ohjaamon ilme on pitkälti tuttu vuosi sitten esitellystä Fiestasta. Keskikonsolista löytyy iso kosketusnäyttö ja mittariston keskeltä ajotietokoneen näyttö. Ergonomia on hyvin kohdallaan ja kuljettajan paikalla saa hyvän ajoasennon etenkin lisävarusteisilla monisäätöistuimilla. Laatuvaikutelma on pääosin kohdallaan, mutta paikoin halvoilta tuntuvat materiaalivalinnat antavat hieman tasoitusta kovimmille kilpailijoille.

Tilojen kasvun ohella Focus tarjoaa laajan kattauksen uutta teknologiaa. Kuljettajalla on jo vakiotasolta lähtien mahdollisuus vaikuttaa moottorin, vaihteiston ja ilmastoinnin toimintaan ajotilaa vaihtamalla (Normal, Sport, Eco). Jos isompien moottorivaihtoehtojen yhteydessä lisävarustelistalta poimii säädettävän alustan, tulee tarjolla vielä kaksi ajotilaa lisää (Comfort ja Eco-Comfort). Alustan säätömahdollisuuksien lisäksi autosta löytyy aiempaa kattavammin kuljettajaa avustavaa teknologiaa kuten aktiivinen vakionopeudensäädin ja kaistavahti, jotka tuovat erityisesti leppoisuutta maantielle ja ruuhkaiseen ajoon. Automaattivaihteiston yhteydessä vakionopeudensäädin toimii aina pysähdyksiin saakka.

Uusi Ford Focus on onnistunut kokonaisuus. Auto on säilyttänyt edeltäjänsä parhaat puolet, mutta heikommilla osa-alueilla on nähty huimia parannuksia. Valmistajan väitteessä siis tuntuu olevan perää; tämä saattaa hyvinkin olla paras koskaan valmistettu Ford.

Uusi Ford Focus nähdään Risto Virtasen testissä Teknavin 16. tv-kauden avausjaksossa maanantaina 17.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Neljännen sukupolven Ford Focus.

KENELLE Hyvää ajotuntumaa arvostavalle perusautoilijalle.

AJETTAVUUS Focuksen parasta antia on edelleen maukas ajettavuus. Auto reagoi viiveettä kuljettajan pyyntöihin ja tarjoaa luonnollisen ajotuntuman. Edeltäjään verrattuna ohjauksen keskialue on rauhallisempi, mikä tuo mukavuutta etenkin moottoritieajoon. Ford on onnistunut parantamaan myös matkustusmukavuutta merkittäväst, mutta tätä ei ole tehty ajettavuuden kustannuksella. Tuntuma tiehen säilyy hyvänä ja luonnollisena myös vauhdin kasvaessa ja auto käyttäytyy loogisesti myös pidon rajoilla. Tehokkaampien moottorien pariksi on tarjolla ensimmäistä kertaa myös säädettävä iskunvaimennus, mikä laajentaa alustan toiminta-aluetta sekä mukavampaan että jämäkämpään suuntaan ajoasetuksesta riippuen.

SUORITUSKYKY 1,0-litrainen kolmisylinterinen on erittäin sivistynyt voimanlähde, mutta tuntuu Focuksen keulalla hieman puutuneelta etenkin isommalla lastilla. Moottori vääntää tasaisesti, mutta se ei oikeastaan missään vaiheessa tunnu pääsevän tehoalueelle. Etenkin hitaissa nopeuksissa tähän vaikuttavat osaltaan hieman pitkiltä tuntuvat välitykset, joilla toki on myönteinen vaikutus kulutukseen matka-ajossa.

TILAT Yksi Focuken suurimmista kehitysaskeleista on otettu tilojen suhteen. Edessä saa hyvän ajoasennon etenkin lisävarusteisilla monisäätöisillä etuistuimilla (n. 550 €), joita kylläkään ei valitettavasti ole saatavilla ST-Linen yhteydessä. Varsin erikoinen valinta tehtaalta olla tarjoamatta parhaita penkkejä urheilullisen varustelun tai nahkaverhoilun yhteydessä. Takana mahtuu nyt istumaan helposti noin 180 senttinen saman mittaisen kuljettajan takana. Valitettavasti istuinosa on kuitenkin hyvin tasainen, eikä istuin juurikaan tarjoa reisi- tai sivuttaistukea. Noin 70 milliä kasvaneen jalkatilan lisäksi 59 millillä kasvanut hartiatila tekee ihmeitä takapenkkiläisten matkustusmukavuudelle. Tavaratila on kasvanut niin ikään hieman, mutta ei pärjää luokkansa parhaimmistolle. Yhtenä syynä on ainakin markkinoiden aloituksessa kaikkiin malleihin vakiona tuleva tilapäisvarapyörä, joka vaatii oman tilansa.

MALLISTO Focus tulee markkinoille varsin kattavalla mallistolla. Moottoreiksi on tarjolla kaksi tehoversiota 1,0-litraisesta kolmisylinterisestä bensaturbosta (74 ja 92 kW / 100 ja 125 hv), kaksi tehoversiota niin ikään kolmisylinterisestä 1,5-litraisesta bensaturbosta (110 ja 134 kW / 150 ja 182 hv), sekä 1,5- (88 kW / 120 hv) ja 2,0-litraiset (110 kW / 150 hv) nelisylinteriset turbodieselit. Kaikkien parina toimii vakiona 6-portainen manuaalivaihteisto. Pienintä ja isointa bensakonetta lukuunottamatta kaikkien pariksi on mahdollista valita 8-portainen automaattivaihteisto (n. 2 200 €). Alkuun tarjolla on kolme varustetasoa: Trend, Titanium ja ST-Line. Vakiotasolta lähtien autosta löytyvät muun muassa ilmastointi, vakionopeudensäädin, kaistavahti sekä keskikonsolin 8-tuumaisen näytön kautta käytettävä radio ja navigointijärjestelmä. Titanium-varusteluun pääsee käsiksi noin 1 500 euron lisäpanostukselle, ja silloin mukaan tulevat muun muassa lämmitettävä tuulilasi, sadetunnistin, auton avaimeton käyttö, automaatti-ilmastointi, sekä koristelistoja ja tunnelmavalaistusta. Mukavuutta ja tyyliä korostavan Titaniumin rinnalle on tarjolla vakioon verrattuna noin 1 750 euron lisähintaan urheilullinen ST-Line. Tämä tuo urheilullisuutta korostavia piirteitä sekä ulkonäköön että sisätiloihin sekä 10 millimetriä vakiota matalamman urheilullisen jousituksen. Perinteisen viisiovisen lisäksi Focus on tarjolla farmarina, ja mallisto täydentyy myöhemmin vielä maastohenkisellä Activella.

Ford Focus 1,0 EcoBoost
Polttomoottori
999 cm3, R3 turbo
Teho 92 kW (125 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 170 Nm (Yliahdolla 200 Nm) / 1 400-4 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 10,0 s
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 6,4 l/100 km
CO2-päästöt 128 g/km
Mitat Pituus 4 378 mm, leveys 1 825 mm, korkeus 1 471 mm, akseliväli 2 700 mm
Omamassa 1 322 kg
Perävaunumassa jarruin 1 100 kg
Tavaratila 375-1 354 l

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin 16. tuotantokauden avausjakso esitetään maanantaina 17.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat perjantaina 21.9. klo 13.00 sekä sunnuntaina 23.9. klo 12.55 MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

Lue myös:
Ensituntuma: Uusi, isompi ja edelleen hauska Ford Focus