Koeajossa 300-hevosvoimainen vesijetti – lähtee kuin hauki rannasta

Vesijettien markkinat ovat olleet pienoisessa kasvussa viime vuosina, ja myös tarjonta on laajentunut. Kesän päätteeksi kävimme kokeilemassa Kawasakin lippulaivaa.

Tykkäsimme

Suorituskyvystä

Käsiteltävyydestä

Mukavuudesta

Emme tykänneet

Pakin kytkennästä

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 21 990 €

Ajoimme alkukesästä kuluttajamarkkinoille paluun tekevällä Kawasakin seisottavalla jetillä. SX-R tarjoaa huimaa suorituskykyä ja todellisen moottoriurheilukokemuksen, mutta puhdasta huvikäyttöä ajatellen istuttavat tarjoavat helpommin lähestyttävän vaihtoehdon.

Kawasakin jettimalliston huipulta löytyy Ultra 310LX. Karvalakkimalleista tämän erottaa muun muassa integroidusta äänentoistosta sekä vedenalaisista tunnelmavaloista. Kyllähän jetilläkin voi ylläpitää juhlatunnelmaa satamassa ollessa.

Lähes 500 kiloisen järkäleen voimanlähteenä toimii 1,5-litrainen mekaanisesti ahdettu moottori. Suuresta omamassa huolimatta kyydit ovat kohdallaan sillä tehoa on parhaimmillaan tarjolla 300 hevosvoimaa, ja moottorin käyttöalue on erittäin laaja. Paikaltaan lähdettäessä sarvista saa todellakin pitää kiinni, sillä noin 100 km/h matkanopeuteen jetti ampaisee kutakuinkin kolmessa sekunnissa.

Rajua suorituskykyä suurempi yllätys on kookkaan jetin näppärä käytös. Laite seuraa hämmästyttävän kevyesti ohjaustangon liikkeitä kovemmissakin nopeuksissa, ja tarkka ajaminen on suorastaan lapsellisen helppoa. Juuri tähän helppouteen piiloutuu myös riski, sillä esimerkiksi rantojen läheisyydessä hallinnan menetys voi aiheuttaa pahaakin tuhoa. Yleisin virhe jettien kohdalla on kaasun löysääminen käännöstä tehdessä, jolloin katoaa myös ohjautuvuus.

Odotuksia ketterämmän käyttäytymisen lisäksi iso Kawasaki tarjoaa myös merelle riittävää vakautta. Isompikaan aallokko ei juuri häiritse etenemistä, kunhan muistaa pitää vedon päällä. Matka-ajoa ajatellen Ultrasta löytyy myös sähköinen trimmi kulman säätöön, sekä vakionopeudensäädin etusormen iloksi.

Oikeastaan ainoa hieman kömpelö yksityiskohta käytettävyyden kannalta on vasemmalla kädellä käytettävä ”pakin” kytkentä. Rantautumistilanteessa peruuttaminen olisi helpompaa esimerkiksi toisella etusormella käytettävällä kaasuvivulla, jollaisia on kilpailijoilla nähty. Onneksi kyseessä on kuitenkin varsin pieni yksityiskohta, jonka todennäköisesti unohtaa ajan ja kokemuksen myötä.

Kokonaisuutena Kawasaki Ultra 310LX tarjoaa hienon yhdistelmän ketterää ajettavuutta ja rajua suorituskykyä, mutta myös haastaviinkin olosuhteisiin riittävää vakautta.

Kawasaki Ultra 310LX
Polttomoottori
1 498 cm3, R4, mekaaninen ahdin
Teho 221 kW (300 hv) / 8 000 r/min
Vääntö 277 Nm / 6 000 r/min
Vetotapa Vesisuihkupropulsio
0-100 km/h n. 3 s
Huippunopeus n. 100 km/h
Polttoainesäiliö 78 l
Paino ajokunnossa 487 kg

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös Kawasaki SX-R:n koeajo:
Koeajossa seisten ajettava vesijetti – moottoriurheilua parhaimmillaan

Teknavin tv-ohjelma palaa jälleen ruutuun! Uudet 14. tuotantokauden jaksot alkavat maanantaina 18.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla.