Koeajo: Volvo S60 Cross Country – maasturilimusiinicoupe

Tähän on automaailma tullut. Crossoverit ovat muotia, joten yhteen korimalliin tungetaan nykyisin mahdollisimman monen autotyypin muotoja.

Tykkäsimme

moottorista

jousitusmukavuudesta

autoon helppo nousta

kasvanut maavara hyväksi mökkipoluilla

Emme tykänneet

suppeasta moottorivalikoimasta

kovasta hinnasta

S60 Cross Country vaatii hieman totuttelua. Volvo on tehnyt korotettuja ja jyhkeillä helmoilla tehtyjä farmarimalleja jo pidempään, mutta S60:n viisto perä muuttaa auton olemuksen kertaheitoilla. Auton olemuksessa on takaviistosta katsottaessa jopa jotain samaa kuin BMW X6:ssa, mitä nyt Volvo on kompaktimpi ja jo siksikin selvästi sympaattisempi. Viiston perän takia auto on kuitenkin selvästi enemmän lifestyle-tuote kuin V60 Cross Country tai Volvon XC-versiot.

Ohjaamoon on korkeamman korin ansiosta helppo astua, ja kabiinissa kuskin ympäröi tuttu Volvo-maailma. Materiaalit miellyttävät. Henkilöautomaisesta ohjaamosta on hyvä näkyvyys ulos.

Ensimmäinen yllätys iskee vastaan ratin takana jo heti ensi metreillä: tämähän on tavallista S60:ntä mukavampi. Jousistus ottaa nätisti kaikki tien epätasaisuudet. Meno on pehmeää muttei vellovaa.

Harmi vain, että tarjolla oleva mallisto on niin kapea. Siinä missä S60 ja V60 ovat tarjolla useammalla moottoriversiolla, Cross Countryyn tarjotaan vain 190-heppaista dieseliä. Perusversio on etuvetoinen manuaali, mutta tarjolla ovat myös automaatti sekä nelivetoautomaatti – jälkimmäisen keulalta löytyy tuttu 2,4-litrainen viitoskone, kun etuvetoiset ovat aina kaksilitraisia nelosia. Teho on kaikissa sama, mutta viitoskoneessa on aavistuksen enemmän vääntöä.

190 heppaa liikuttaa isohkoa autoa reippaasti, ja vauhdin ylläpito sekä ohituksiin lähdöt sujuvat muhkean väännön ansiosta helposti.

Kahdeksanportainen automaatti hoitaa hommansa tyylikkäästi. Tällä autolla taittaa mielellään pidempääkin matkaa.

Cross Country maavara on 19,1 senttiä, ja nelivedossa sitä on vielä sentin enemmän. Siitä on hyötyä paitsi huonokuntoisilla mökkiteillä myös Suomen talvisessa kaupunkimaisemassa auraamattomia katuja edetessä.

Ensiajatus auton nähdessä on helposti se, että mihin tällaista versiota tarvitaan. Auton parissa aikaa vietettyä sen fiksuus alkaa selvitä. S60 Cross Countryn olemus on sopivasti sekä sedania että maasturia, ja korkeampi istuma-asento miellyttää iäkkäämpää ostajakuntaa. Niitä Volvolla riittää paitsi Ruotsissa myös Suomessa. He lienevät auton oikeampi ostajia kuin Volvon mainosvideossa esiintyvät vauhdikkaiden ulkoilmalajien ystävät.

Volvo S60 Cross Country D4 Aut.
Hinta alk. 47 133 €
Suomeen syksy 2015

Moottori 1 969 cm3
Teho 140 kW (190 hv) / 4 000
Vääntö 400 Nm / 1 750–2 500
0-100 km/h 7,7 s
Huippunopeus 210 km/h
EU-kulutus 4,6 l/100 km
CO2-päästöt 120 g/km
Mitat Pituus 4 638 mm, leveys 1 865 mm, korkeus 1 539 mm
Omamassa 1 706 kg
Tavaratila 380 l

Lue myös:
Vertailu: Mercedes CLA Shooting Brake vs. Volvo V60 – trendikästä tilaa tarjolla, mutta miten käytännöllisyys?
Koeajo: Volvo XC90 – harkittua skandinaavista tyyliä ja osaamista
Koeajo: Volvo V40 Cross Country – ei räyhähenki, mutta muhkeampi ja tehokas perusperheauto