Koeajo: Tässäkö muka uusi Skoda? Ulkonäkö pettää pahasti

Vain kaksi vuotta markkinoilla ollut Skoda Rapid koki ison muutoksen – sisältä.

Tykkäsimme

Päivitetystä alustarakenteesta

Pienentyneistä päästöistä

Emme tykänneet

Tylsähköstä ulkonäöstä

Muovisesta kojelaudasta

Skoda esitteli viime viikolla uudistuneen Rapidin suomalaismedioille. Paikalla ollut lehdistö hämmästyi, sillä auto näytti samalta kuin ennenkin. Ulkoa päin katsottaessa ainoa ero edeltäjämalliin verrattuna on vilkkujen siirtyminen sivupeileihin, joten ihmettelyt olivat perusteltuja.

Isot uudistukset löytyvät tekniikkapuolelta. Auto hyödyntää nyt suurilta osin Volkswagenin MQV-pohjalevyrakennetta, joka on mahdollistanut uudet moottorit, sähköisen ohjaustehostimen ja suurimman osan tekniikasta (mm. sähköiset ohjainlaitteet, mittaristo, infotainment- ja avustinjärjestelmät).

Moottoripuolella mielenkiintoisin uutuus on 1,2–litrainen TSI-moottori, jossa on entistä enemmän tehoa (90 hv tai 110 hv). Päivitettyjä versioita löytyy myös dieselpuolelta. Taloudellisin 1,4–litrainen TDI kuluttaa vain 3,6 litraa satasella, joka vastaa 94 gramman CO2-päästöjä.

Ajettavuudeltaan Rapid on selvästi aikuismaisempi kuin edeltäjäsukupolvi, joten alustan ja ohjauksen uudistaminen on tehnyt ihmeitä auton ajo-ominaisuuksille. Kiitosta saa myös hienosti toimiva voimalinjasto. Koeajossamme ollut 1,2-litrainen TSI (90 hv) riittää hyvin kevyen Rapidin voimanlähteeksi.

Lyhyen koeajotuokion päässä pyöri yksi iso kysymys: minkä takia Skoda on tehnyt näin valtavat uudistukset autoon, joka on ollut markkinoilla vasta kaksi vuotta? Ihmetystä lisää se, että autolle tehtiin pieni päivitys vasta vuosi sitten.

Vastaus lienee se, että tehdas on halunnut vastata kuluttajien pyyntöihin mahdollisimman hyvin. Viestiä päivitystarpeesta on tullut varmasti myös autotoimittajien suunnalta, sillä itsekin vanhempaa versiota ajaneena voin todeta, että parannukset tulivat tarpeeseen.

Skoda Rapid Spaceback 1,4 TSI DSG
Hinta alk. 17 988 € (1,2 TSI 90 hv)

Moottori 1197 cm3, 4-sylint. Bens. Turb.
Vaihteisto 6-vaiht. automaatti
Teho 66 kW (90 hv) / 4400 r/min
Vääntö 160 Nm / 1400-3500 r/min
0-100 km/h 11,2
Huippunopeus 184 km/h
EU-kulutus 4,7 l / 100 km
CO2-päästöt 105 g/km
Mitat Pituus 4304 mm, leveys 1706 mm, korkeus 1459 mm, akseliväli 2602 mm
Omamassa 1194 kg
Tavaratila 550 l
Lisätietoa Helkama-Auto Oy, www.skoda.fi

Lue myös nämä Skoda-jutut:
Koeajo: Uusi Skoda Superb – yksinkertaisesti edustava
Koeajo: Skoda Fabia Combi – perä edellä nousuun
Tässä on kaikkien aikojen nopein Skoda Octavia
Video: Muistatko tämän Teknavi-herkun? 94-vuotias Skoda-pappa on täyttä terästä

comments powered by Disqus