Koeajo: Sähkömoottori piristää BMW:n tila-autoa kummasti

Active Tourer ei ehkä näytä tyypilliseltä BMW:ltä, mutta 3-sylinterisen bensaturbon ja sähkömoottorin avulla se on yllättävän sporttinen menopeli.

Suomeen maaliskuu 2016
Hinta alk. 41 426 €

Tykkäsimme

voiman tunteesta

ajettavuudesta

alhaisesta verosta

runsaista ajoasetuksista

Emme tykänneet

tavaratila kutistunut

hybridiversion takaistuimet eivät liiku pituussuunnassa

Ladattavat hybridit tekevät vahvasti tuloaan, ja sähkömoottorin lisävoima tekee kummia Active Tourerin voimalinjalle. Kolmipyttyinen ja 136-heppainen bensakone on jo itsessään mukavan vahva puurtaja, ja sähkömoottorin lisävoima tekee autosta melkoisen menijän.

Moottoreilla on myös hyvin jaetut roolit. Bensakone sijaitsee keulalla ja pyörittää eturenkaita, kun 88-heppaisen sähkömoottorin vastuulla on taka-akseli. Kun molemmat tekevät hommia, auto on nelivetoinen ja sen yhteisteho on tila-autoon enemmän kuin riittävä 245 hevosvoimaa.

BMW ilmoittaa 225xe:n toimintamatkaksi täysillä akuilla 41 kilometriä, joka riittänee useimmilla hyvin työmatkaan. Pelkällä sähköllä voi ajaa jopa moottoritiellä aina 125 km/h nopeuteen asti. Ja jos 7,6 kilowattitunnin akuston lataa työpaikalla, myös kotiin päästään todennäköisesti polttamatta bensaa lainkaan. Lataus kestää normaalipistokkeesta kolme tuntia ja vartin. Näin ollen 225xe:llä on pienellä vaivannäöllä mahdollista hoitaa arkiajot pelkästään sähkömoottorin voimin.

Ajossa sähkömoottorin lisävoima on helppo tuntea täyskaasukiihdytyksessä. Auto lähtee eteenpäin kuin sähköraketti; eleettömästi ja vahvalla sykkeellä. Ei 225xe mikään Tesla ole, mutta sen suorituskyvyllä on helppo yllättää asiaan vihkiytymättömiä.

Vahvan väännön ansiosta 225xe on kotonaan myös mutkateillä, jossa se etenee melkoisen urheilullisesti hyvän ohjauksen ja jämäkän jousituksen tukemana. Madaltunut painopiste tekee hyvää ajettavuudelle sekin. Lisäksi vaihteistosta löytyy vielä dynaamisempaa ajoa varten vielä erillinen sport-nappi.

BMW lupaa 225xe:n normikulutukseksi tasan kaksi litraa sadalla kilometrillä, joka tarkoittaa 46 gramman hiilidioksidipäästöjä. Tämä näkyy auton hintalapussa. Jos verrataan reilun 40 000 euron lähtöhintaa vastaavan tehoiseen ja alkaen noin 45 000 maksavaan 225i-malliin, 225xe tuntuu melkoisen houkuttelevalta tarjoukselta.

Käytännössä ilmoitettuun kulutuslukemaan on monen vaikea päästä, testilenkillä hyvin vaihtelevissa ajosuhteissa 225xe kulutti 5,1 l/100 km. Sekin on vielä hyväksyttävän maltillinen lukema – etenkin auton tehoon nähden. Ja tärkein kulutukseen vaikuttava tekijä istuu tuttuun tapaan penkin ja ratin välissä. Taloudellisessa etenemisessä kuskia auttaa älykäs elektroniikka. Kulutukseen ja myös ajettavuuteen voi vaikuttaa kolmen ajo-ohjelman (eco pro, comfort ja sport) sekä kolmen auton voimalinjaan vaikuttavan ohjelman (auto eDrive, Max eDrive ja Save Battery) avulla. Näistä etenkin jälkimmäinen auttaa kulutustalkoissa. Kuski voi myös määrätä auton säästämään akkuja, jotta niissä on tarvittaessa riittävästi virtaa esimerkiksi vain sähköautoille suunnitelluissa tulevaisuuden ympäristöissä. Toki sähköllä on kiva ajaa myös kotipihaan, kun auto ei pidä melua itsestään. Naapuritkin tykkäävät.

Mutta on hybriditekniikalla toki hintansa. Active Tourerin kohdalla akusto on sijoitettu takaistuimen alle, joten istuimia ei voi enää siirtää pituussuunnassa. Tämä rajoittaa aavistuksen auton monikäyttöisyyttä. Myös tavaratila on pienentynyt 70 litralla eli se vetää perusasennossaan enää 400 litraa. Ja onhan auton paino kasvanut sekin akuston ja sähkömoottorin myötä, auton kiskottava on reilusti yli 200 kiloa enemmän massaa verrattuna 225i-malliin.

BMW 225xe
Moottorit 1 499 cm3, 3-syl. bensaturbo
Teho 100 kW (136 hv) / 4 400 r/min
Vääntö 220 Nm / 1 250-4 300 r/min
Sähkömoottori
Teho 65 kW (88 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 165 Nm / 0-3 000 r/min
Yhteisteho 165 kW (224 hv)
Yhteisvääntö 385 Nm
0-100 km/h 6,7 s
Huippunopeus 202 km/h
EU-kulutus 2,0 l/100 km
CO2-päästöt 46 g/km
Akusto litium-ioni 7,6 kWh
Mitat Pituus 4 342 mm, leveys 1 800 mm, korkeus 1 556 mm, akseliväli 2 670 mm
Omamassa 1 735 kg
Tavaratila 400–1350 l

comments powered by Disqus