Koeajo: Ranskalainen estetiikka haastaa saksalaisen täsmällisyyden

Renault Talismanin farmariversio viehättää jopa sedania enemmän, koska auto vetoaa enemmän myös vasempaan aivopuoliskoon.

Tykkäsimme

esteettisesti hieno

mukavuudesta

tiloista

nelipyöräohjauksesta

Emme tykänneet

ohjaus hieman tunnoton

mielenkiintoisempien versioiden hinnat karkaavat korkealle

Hinta alk. 29 990 €

Järki ja tunteet, ensin mainittua hallinnoidaan enemmän aivojen vasemmalla puoliskolla, kun taas tunteilla herätellään oikeaa aivolohkoa. Olemme ajaneet jo Talismanin sedanin pariin otteeseen, ja saaneet pikatyypit farmaristakin. Nyt oli kuitenkin aika tutustua hieman tarkemmin farkun sielunelämään.

Aloitetaan perusasioista eli Talisman näyttää hyvältä farkkunakin. Renaultin muotoilujohtaja Laurens van den Acker on luonut farmarin perästä näyttävän ja linjakkaan. Farkkupeppu ei näytä siltä, että se olisi piirretty jälkikäteen sedanin jatkoksi.

Tavaratila on viistosta perästä huolimatta vielä ihan kiitettävän kokoinen, eli se vetää 572 litraa. Se riittänee pidemmällekin matkalle perheen kimpsujen ja kampsujen kera.

Penkit kaatamalla tila kasvaa enimmillään 1 681 litraa. Takapenkit taittuvat näppärästi kumoon tavaratilan sivuilla olevista vivuista, mutta laajennettu tila ei ole aivan tasainen. Muutenkin tavaratila on sellainen, että sen yksityiskohtien ja erilaisten kiinnitysmahdollisuuksien hyödyntämiseen olisi toivonut hieman lisäpanostusta. Ehkä tämä johtuu vain siitä, että ranskalaiset eivät ole perinteisesti farkkukansaa. Saksassa taas arvostetaan farmareita kuljetusvälineitä, ja tämä näkyy yksityiskohtien suunnittelussa.

Ulkomuotojen mieltä hyväilevä estetiikka jatkuu onneksi auton sisällä ohjaamossa. Yksityiskohdat on tehty miellyttämään – niin silmää kuin kättäkin. Toki herkuista joutuu aina maksamaan, mutta mikäs tässä maailmassa enää ilmaista on…

Renault on hinnoitellut perusfarmarin eli Life-varusteisen pikkudieselin aggressiivisesti alle 30 000 euroon. Tällä kiinnitetään varmasti asiakkaiden huomio. Todellisuudessa mielenkiintoisempien versioiden hinnat alkavat kuitenkin vasta yli 40 000 eurosta: tällöin puhutaan siis tehokkaammasta dieselistä sekä tehokkaammasta bensaturbosta.

Saimme farmarin alle tehokkaammalla eli kahdella ahtimella puhaltavalla ja 160-heppaisella dieselillä, jonka parina on vakiona varsin sulavasti toimiva 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti. Auto edusti myös parasta varustetasoa ja siinä oli Renaultin nelipyöräohjaus eli 4Control.

Muutamilla ja sinänsä auton edustavuutta parantavilla lisävarusteilla (mm. Bosen vastamelujärjestelmä sekä parhaat nahat) sen hinta pyörii jo 50 000 euron kieppeillä. Todennäköisesti puhutaan siis autosta, jolla puhutellaan enemmänkin yritysasiakkaita ja pomoluokan asiakaskuntaa. Puhutaan siis sellaisista asiakkaista, jotka ovat tottuneet katselemaan enemmänkin saksalaisten autojen suuntaan – ja ehkä jopa niiden astetta ylevempien eli laatuluokan saksalaisten suuntaan.

Nyt ollaan mielenkiintoisten asioiden äärellä. Onko Talismanista haastamaan myös Audia, BMW:tä ja Mercedestä? Miksi ei? Se haastaa saksalaiset tyylikkyydellään. Renaultin laatuvaikutelma ei yllä aivan premiumiin, mutta siinä on oma imunsa – etenkin parhaisssa varustetasoissa, joihin sisältyy Multisense-järjestelmä sekä iso pystysuuntainen kosketusnäyttö.

Myös auton sisävalaistus sekä materiaalivalinnat viehättävät. Talisman tarjoaa siis vaihtoehdon niille, jotka tykkäävät sisustaa kotiaan sekä saavat nautintoa kauniista asioista arjen keskellä. Eikä 50 000 eurolla saa vielä kovin ylevää saksalaista; sielläkin puolella herkut maksavat.

Estetiikan lisäksi Talisman viehättää myös mukavuudellaan. Säädettävistä iskunvaimentimista löytyy varsin pehmeää kulkua tarjoava asetus, ja myös moottorin ääniä voi karkottaa kauemmas. Multisense-järjestelmän eri asetuksia kannattaa kokeilla, autoa voi räätälöidä niiden avulla varsin mukavaan suuntaan.

Kilpailussa saksalaisia vastaan Talismanin heikoin lenkki on sen ohjaus. Tuntoa voisi olla enemmän – etenkin, kun nelipyöräohjauksen avulla meno on herkullisen ketterää. Myös moottorivalikoima on turhan kapea haastamaan saksalaisia. Voin vain kuvitella, millainen Talisman olisi V6-moottori keulallaan…

Renault Talisman Sport Tourer dCi 160 EDC
Moottori 1 598 cm3, 4-syl. tuplaturbodiesel
Teho 118 kW (160 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 380 Nm / 1 750 r/min
0-100 km/h 9,6 s.
Huippunopeus 213 km/h
EU-kulutus 4,6 l/100 km
CO2-päästöt 120 g/km
Mitat Pituus 4 866 mm, leveys 1 870 mm, korkeus 1 465 mm, akseliväli 2 809 mm
Tyhjäpaino 1 540 kg
Tavaratila 572-1 681 l

---

Lue lisää Talismanista:
Koeajo: Renault Talisman – tervetuloa aistien valtakuntaan
Koeajossa Talisman-farkku – tässä ranskattaressa on ainesta koko kansan suosikiksi
Renault hurjassa kasvussa – ”Kasvamme samalla tavalla kuin viime vuonna”
“Muotoilu tärkein Renaultin ostoon vaikuttava tekijä”

comments powered by Disqus