Koeajo: Nissan Qashqai – ahdin määrää tahdin

Qashqain moottoripaletti täydentyi uudella pirteällä bensiiniturbolla.

Tykkäsimme

Sopivasta tehomäärästä

Moottorin jouhevuudesta

Emme tykänneet

Polkimien huonosta synkronoinnista

Saatavana vain etuvetoisena manuaalina

Nykyinen toisen sukupolven Nissan Qashqai on ottanut tukevan jalansijan Suomen eniten myytyjen autojen kärkikolmikossa.

Nyt houkuttelevuutta lisätään uudella bensiinimoottorilla, joka tulee malliston yläpäähän. Aikaisemmin Qashqaihin oli tarjolla ainoastaan yksi bensiinimoottori (1,2 / 115 hv) ja kaksi dieseliä (1,5 / 110, 1,6 / 130 hv), joten uusi voimanlähde on odotettu lisäys mallistossa.

Uusi DIG-T 163 tarjoilee nimensä mukaisesti 163 hevosvoimaa. Kaikkien muiden mallien tavoin moottori on varustettu Start & Stop -järjestelmällä ja se täyttää Euro 6 -päästönormit. Valmistajan mukaan menovettä kuluu keskimäärin 5,8 litraa satasella ja C02-päästöt vaihtelevat vannekoosta riippuen 134-138 gramman välillä.

Uusi turbomoottori on kehitetty nimenomaan Qashqaita silmälläpitäen ja sen huomaa myös ajossa. Moottori on tehoiltaan ja käyttöominaisuuksiltaan sopiva voimanlähde kompaktiin katumaasturiin.

Vääntöä on tarjolla laajalla kierrosalueella ja moottori on käynniltään sivistynyt. Paras vääntömomentti 240 Nm saavutetaan 2000 kierroksen kohdalla, joten vaihtamistarve jää vähäiseksi. Satasen vauhtiin auto ennättää 9,1 sekunnissa, mikä on vajaat pari sekuntia ripeämmin kuin pienemmällä 1,2-litraisella turbomoottorilla. Käytännössä moottoreiden välinen ero on vielä numeroitakin suurempi. Allekirjoittaneen valinta kohdistuisikin isompaan bensaturboon vaikka hintaeroa kertyy 3000 euroa.

Valitettavasti isompaa moottoria saa ainoastaan etuvetoisena ja kuusilovisella manuaalivaihteistolla. Pienempään turbomoottorin on tarjolla myös Xtronic-automaatti.

Ajettavuudeltaan Qashai on tasavahva suorittaja. Se ei varsinaisesti loista millään osa-alueella, mutta se sopii useimpien käteen. Ainoa varsinainen moite tulee kaasupolkimen ja kytkimen huonosta synkronoinnista. Etenkin liikkeellelähdössä tarvitaan tavallista tarkempaa kaasujalkaa miellyttävään lähtöön.

Qashqai DIG-T 163 hinnat alkavat Visia varustetasolla 25 990 eurosta. Kallein Tekna varustelu keventää lompakkoa puolestaan 32 390 eurolla.

Nissan Qashqai DIG-T 163
Hinta alkaen 25 990 €

Moottori 1 618 cm3 4-syl. bensiini, turbo
Teho 120 kW (163 hv) / 5 600 r/min
Vääntö 240 Nm / 2 000-4 000 r/min
0–100 km/h 9,1 s
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 5,8 l/100 km
CO2-päästöt 134 g/km
Mitat Pituus 4377 mm, leveys 1806 mm, korkeus 1590 mm, akseliväli 2646 mm
Omamassa 1 483 kg
Tavaratila 430 l

 

comments powered by Disqus