Koeajo: Mitsubishi Outlander – sopivasti karumpi

Mitsubishi Outlander ei ole luokkansa taitavin hienostelija, mutta tarjoaa vastapainona enemmän äijämeininkiä.

Tykkäsimme

Nelivetojärjestelmästä

Piristyneestä ulkonäöstä

Seitsemänpaikkaisuudesta

Emme tykänneet

Moottorin äänestä sisällä

Multimediajärjestelmän käyttöliittymästä

Ohjauksesta

Hinta alkaen 41 495 € (4WD diesel)
Koeajoauto 49 995 €

Katumaasturien ja crossoverien suosio on ollut jo pitkään kasvussa eikä sille näy loppua. Valmistajat esittelevät jatkuvasti uusia ja etenkin pienempiä korotetulla maavaralla varustettuja malleja. Maasto-ominaisuuksilla monikaan näistä ei enää juurikaan retostele, mutta moni etenkin keskikokoluokasta on edelleen tarjolla nelivetoisena.

Yksi nelivetojärjestelmistään tunnetuista valmistajista on Mitsubishi. Pitkä historia ralliautoista näkyi etenkin 90-luvulla myös katuautojen puolella, ja viimeisimmän sukupolven Mitsubishi Evolution X:ssä oli yksi edistyneimmistä nelivetojärjestelmistä. Osa tästä tietotaidosta on siirtynyt myös Outlanderiin. Etu ja taka-akseleiden välillä voimaa jaetaan sähköisen kytkimen avulla kuten useimmissa katumaastureissa, mutta sen lisäksi keulalta löytyy aktiivinen tasauspyörästön lukko.

Nelivetoa voi käyttää neljällä eri asennolla: ECO, NORMAL, SNOW ja LOCK. ECO-asetus pitää auton taloudellisuuden nimissä normaaleissa ajotilanteissa etuvetoisena, ja voimanjako muuttuu kiinteämmäksi akseleiden välillä LOCK-asetusta lähestyessä. Koeajon aikana ei nyt ollut mahdollisuutta syvällisempään maastotestaamiseen.

Nelivetotekniikan lisäksi Outlander ei edusta lajinsa tyylikkäintä päätä. Ulkonäön piristykset ovat merkittävät ja etenkin keulan ilmeeseen on tullut huomattava annos virtaviivaisuutta. Sisällä asiat eivät ole edenneet niin paljoa, ja siellä vallitsee edelleen hieman vanhahtava tunnelma. Hallintalaitteet toimivat lyhyen opettelun jälkeen loogisesti, mutta häiritsevin yksityiskohta on sekava ja vanhahtava multimediajärjestelmä.

Mitsubishi Outlander on saanut siis ulkonäköön tärkeän piristysruiskeen. Kokonaisuudessaan auton varustelutaso on hintaan nähden hyvä ja siihen on varsin helppo kotiutua. Ratin takana olemusta leimaa tietty työkalumaisuus muun muassa hitaan vaihteiston ja sisälle kuuluvan moottorin äänen muodossa. Kun näiden ominaisuuksien kanssa pääsee sinuiksi, ei Outlanderissa ole varsinaisia ongelmakohtia.

MIKÄ Mitsubishin uudistunut vaihtoehto suositun luokan katumaasturikisaan.

KENELLE Outlander on monikäyttöinen ja se tarjoaa luokassaan harvinaisena optiona seitsemänpaikkaisuuden, joka sopii hyvin esimerkiksi perhekäyttöön.

AJETTAVUUS Outlanderin ajettavuutta leimaa maasturimaisuus korkeahkon painopisteen kera. Tästä johtuen auto kallistelee kaarteissa, eikä sillä mielellään lähde kokeilemaan rajoja. Ohjaus on kevyeksi tehostettu eikä se välitä juurikaan tuntoa, joten tämäkään ei innosta kovin vauhdikkaaseen kurvailuun.

SUORITUSKYKY Mitsun dieselmoottori on tasainen puurtaja. Paperilta katsottaessa selviää myös, että vanhahtava vaihteisto on osasyyllinen verkkaiseen kiihtyvyyteen; satasen spurtti on 1,4 sekuntia nopeampi manuaalivaihteisella versiolla. Automaattivaihteisto myös poistaa autosta start-stop-järjestelmän, joka nostaa omalta osaltaan virallisia kulutuslukemia. Maantiellä ajettaessa vahva vääntö tekee etenemisestä miellyttävää. Maaston puolella emme tällä kertaa päässet autoa kokeilemaan.

TILAT Outlander tarjoaa ulkomittoihinsa nähden hyvät tilat ja yhtenä myyntivalttina kokoluokassaan se on tarjolla myös seitsemänpaikkaisena. Hallintalaitteet ovat multimediajärjestelmää lukuun ottamatta selkeät. Etenkin liukkaalla nahkaverhoilulla varustettuihin istuimiin toivoisi lisää sivuttaistukea.

MALLISTO Outlanderia on tarjolla koeajetun 2,2-litraisen dieselin lisäksi 150-hevosvoimaisella 2,0-litraisella bensamoottorilla. Molempia malleja saa sekä etu- että nelivetoisena. Molempiin saatavan manuaalivaihteiston lisäksi bensamalliin tarjotaan CVT-automaattia ja diesel on tarjolla koeajetulla 6-vaihteisella automaatilla. Varustetasoja ovat Intense sekä vain nelivetoisiin malleihin saatava Instyle NAVI. Perinteisten polttomoottorien lisäksi tarjolla on mielenkiintoinen pistokehybridi, joka onkin käynyt päästöpohjaisen verotuksen vuoksi suhteellisen hyvin kaupaksi.

Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 4WD

Moottori 2 268 cm3, R4 turbodiesel
Teho 110 kW (150 hv) 3 500 r/min
Vääntö 360 Nm / 1 500 – 2 750 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 11,6 s
Huippunopeus 190 km/h
EU-kulutus 5,8 l/100 km
CO2-päästöt 154 g/km
Mitat Pituus 4 695 mm, leveys 1 810 mm, korkeus 1 680 mm, akseliväli 2 670 mm
Omamassa 1 610 kg
Tavaratila 128-913 l

Kuvat: Mikko Autio

comments powered by Disqus