Koeajo: Mini John Cooper Works – retroa kyllä, muttei tarpeeksi luonnetta

Teknavi otti koeajoon Minin huippumallin.

Tykkäsimme

Arkikäytettävyydestä

Retroimagosta

Emme tykänneet

Moottorin luonteesta

Vaisusta ajoelämyksestä

Mineillä on ajettu menestyksekkäästi kilpaa 1960-luvulta lähtien. Minien ratissa on nähty myös monia suomalaisia rallilegendoja. Mieleenpainuvin hetki rallikansan keskuudessa lienee Rauno Aaltosen hurja suoritus, kun hän kurvaili Jyväskylän rallissa konepelti ylhäällä. Timo Mäkinen ja Rauno Aaltonen saivat Minin ratissa nimityksen Flying Finns, joten suomalaisilla on todellakin vahvat tunnesiteet tähän veikeään pikkuautoon.

Moottoriurheiluperinteet näkyvät myös valmistajan urheilullisimmassa malliversiossa. Mini John Cooper Works on nimetty brittiläisen kilpailijalegenda John Cooperin mukaan. Cooper viritti ja ajoi kilpaa alkuperäisillä Mineillä 1960-luvulla.

Viimeisin huippumalli pohjautuu samaan tekniikkaan kuin Cooper S, mutta kaksilitraisen bensiiniturbomoottorin teholukemaa on nostettu 190 hevosvoimasta 231 hevosvoimaan. Kasvaneiden teholukemien myötä myös ajo-ominaisuuksia on hiottu aavistuksen urheilullisempaan suuntaan.

Urheilullisista geeneistä huolimatta autolla pystyy hoitamaan myös arjen askareet. Alustaa ei ole säädetty liian epämukavaksi – toisin kuin edeltäjäkorimallin John Cooper Worksissa.

Valitettavasti tämä vie myös osan auton hauskuudesta. Vanhojen mallien kartingautomaista fiilistä ei ratin takana pääse syntymään. Ohjaustuntuma on turhan etäinen ja korissa ilmenee hieman kallistelua.

Luonnetta kaipaisi lisää myös voimalinjaston toimintaan. Nelisylinterinen turbomoottori vääntää hyvin alhaalta, mutta punarajaa lähestyttäessä menohalut alkavat hiipua. Osaltaan fiilistä laskee myös perinteinen automaattivaihteisto sekä vaisut pakoäänet. Kulkupuoli on toki muuten kunnossa. Satasen vauhtiin auto spurttaa 6,1 sekunnissa ja huippunopeus on 246 km/h.

Mini on yksi allekirjoittaneen suosikkiautoista, mutta John Cooper Works tuottaa pienen pettymyksen. Auto lähestyy luonteeltaan tavallisia malliversioita – se on harmi. Huippumallista kaipaisi parempaa ajoelämystä.

Worksin hinnat alkavat 40 901 eurosta, joka on S-versiota lähes 10 000 euroa enemmän. Toisaalta huippumallissa on kattavampi varustelu ja Works-tilpehöörit tekevät autosta räyhäkkäämmän näköisen.

Mini John Cooper Works
Moottori 1987 cm3, 4-sylinterinen, bensaturbo
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
Teho 170 kW (231 hv) 5200–6000 r/min
Vääntö 320 Nm / 1250–4800 r/min
0-100 km/h 6,1 s
Huippunopeus 246 km/h
EU-kulutus 5,7 l / 100 km
CO2-päästöt 133 g/km
Mitat Pituus 3874 mm, leveys 1727 mm, korkeus 1412 mm, akseliväli 2495 mm
Omamassa 1220 kg
Tavaratila 211 l

 

comments powered by Disqus