Koeajossa Mercedeksen mahtipontinen möhkömaasturi – tämän kuskilla on pinkka kunnossa

GLE 450 AMG Coupén itsevarma olemus ei jätä mitään arvailun varaan – tämän kuskilla on pinkka kunnossa.

Tykkäsimme

voimalinjastosta

ajettavuudesta

Emme tykänneet

hinnasta

isosta omapainosta

Hinta alkaen 124 117 €

Mercedes-Benz uudisti hiljattain ML-maasturinsa ja samalla nimi vaihtui GLE:ksi. Tämän lisäksi auto sai rinnalleen coupe-version, joka kulkee nimellä GLE Coupé.

Katumaasturin ja coupén risteytys ei kuulosta ensialkuun kovin järkevältä, mutta kuten myyntiluvut ovat osoittaneet, tämän tyyliselle autolle on kysyntää. GLE Coupén suora kilpailija BMW X6 on myynyt maailmalla erinomaisesti ja jotain kertoo sekin, että BMW toi markkinoille myös pienemmän samaa tyyliä noudattelevan X4:n. Mercedes ei luonnollisestikaan halunnut jäädä näiden apajien ulkopuolelle.

Koeajoimme GLE Coupén aikaisemmin dieselmoottorilla ja nyt tarjoutui mahdollisuus kokeilla myös 450 AMG -versiota. Nimi johtaa tässä tapauksessa harhaan sillä kyseessä ei ole aito ”täysiverinen” AMG, vaan sen alapuolelle asettuva kesympi ”järkiversio”. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että auton ulkonäkö on lähestulkoon sama kuin tehokkaammassa Mercedes-AMG GLE 63 Coupé -mallissa, mutta konehuoneessa on kaksi sylinteriä vähemmän. Jalkoihin ei tosin tällä kesymmälläkään mallilla tarvitse jäädä, sillä 3,0-litraisesta V6-turbomoottorista on kutiteltu 367 hevosvoimaa ja 520 Nm vääntö.

Auton mallimerkintää puolustaa se tosiseikka, että kyseistä moottoria ei löydy samalla viritysasteella muista malleista. GLE 400 Coupén moottori pohjautuu saman voimayksikköön, mutta siinä on jätetty 34 hevosvoiman hajurako 450 AMG -mallin teholukemiin.

Kuten asiaan kuuluu AMG-malliversiossa on myös tavallista enemmän urheilullisia geenejä. Jousitus on perusmallia jämäkämpi ja pakoputkiston äänimaailma on viritetty tuottamaan hymyä kuljettajan huulille. Auton menohaluista kielivät myös valtavat 21-tuumaiset vanteet sekä ammottavan isot keulan ilmanottoaukot.

Auton muotokieli ei ole allekirjoittaneen mielestä klassisen kaunis, mutta se herättää tielläliikkujissa kunnioitusta. Tämän auton ratissa tuntee olevansa muiden yläpuolella ja tavallisen kansan tavoittamattomissa.

Ajettavuudeltaan GLE Coupé ei ole urheiluauto, mutta se on kokoonsa ja painoonsa nähden positiivinen yllätys. Korkeasta painopisteestä huolimatta renkaat pysyvät tukevasti maassa, eikä kori kallistele nimeksikään. Terävät poikittaissaumat välittyvät takamukselle, mutta muilta osin ilmajousitus hoitaa tehtävänsä mallikkaasti. Matka-ajossa kiitosta tulee suuntavakaasta ohjauksesta sekä hyvästä äänieristyksestä. Ja pienen renkaiden huminan saa helposti peitettyä Bang & Olufsenin valmistamalla upealla äänentoistolla.

Suorituskyvyltään auto ei ole hiukset päästä vievä ohjus, mutta voimanlinjasto toimii hienostuneesti ja vääntöä on tarjolla dieselmäisesti kierrosalueesta riippumatta. Pakoputkistosta kantautuvaa pientä pörinää lukuun ottamatta moottorin luonne jää turhan vaisuksi – onhan kyseessä kuitenkin AMG-perillinen.

Onko tällaisessa autossa sitten mitään järkeä? Ei, mutta tätä autoa ei ostetakaan järkisyin. GLE Coupé vetoaa tunteisiin röyhkeällä ja itsevarmalla olemuksella. Se saa perinteiset katumaasturit näyttämään tylsiltä tämän rinnalla.

Hintaa GLE Coupé 450 AMG mallille kertyy ilman lisävarusteita 124 000 euroa. Ja jos mikään ei riitä, löytyy malliston huipulta Mercedes-AMG GLE 63 Coupe, joka keventää lompakkoa 234 000 euroa.

GLE 450 AMG Coupé 4Matic

Moottori 2996 cm3, V6 turbo
Vaihteisto 9-vaihteinen automaatti
Teho 270 kW (367 hv) 5500 – 6000 r/min
Vääntö 520 Nm / 1800 – 4000 r/min
0-100 km/h 5,8 s
Huippunopeus 248 km/h
EU-kulutus 8,9 l / 100 km
CO2-päästöt 209 g/km
Mitat Pituus 4900 mm, leveys 2003 mm, korkeus 1700 mm, akseliväli 2915 mm
Omamassa 2220 kg
Tavaratila 650-1720 l