Koeajo: Jeepin iso maasturi sai juuri sen koneen, mitä se kaipasi

Uusi 2,2-litrainen turbodiesel on tulossa myös Alfa Giuliaan, mutta sen 440 Nm:n maksimivääntö kuulostaa äkkiseltään erityisen mielenkiintoiselta paritonnisessa Cherokeessa.

Tykkäsimme

Kasvanut vääntö on balanssissa auton koon kanssa

Emme tykänneet

Etumatkustajalla ei sähköisiä istuinsäätöjä

Hinta 62 994 euroa

Jeep Cherokeen uusi 200-hevosvoimainen turbodiesel on FPT:n (Fiat Powertrain Technologies) kehittämä. Toisin sanoen kyseessä on konsernin ihka oma moottori, vaikka moni ehti arvella sitä italialaisen VM Motorin tuotteeksi.

Uutuuskoneen maksimivääntömomentti on rapsakat 440 Nm heti 2 500 minuuttikierroksella, joten kyseessä on selvä parannus edeltäjädieselin 350 Nm:n lukemaan. Näin omamassaltaan lähes 2-tonninen katumaasturi liikahtaa ketterän ”veekasimaisesti”. Auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli kohtuulliset 6,6 l/100 km.

ZF:n valmistama 9-portainen automaatti vaihtaa normaaliajossa pehmeästi ja kiihdytettäessä sopivan ripeästi, mutta se ei kuitenkaan vaihda yhdeksättä pykälää vielä nopeudessa 90 km/h. Ylimmän vaihteen käyttöön vaaditaan nopeutta arviolta 120–130 km/h – eli se on välitetty Saksan nopeuksille. Automaatin manuaalikäyttö tehdään lattiavalitsimella.

Jousitustuntuma on maantieajossa juuri sopivan jämäkkä, ja auto etenee suorastaan esimerkillisen vakaasti – tuntuu melkein siltä, että Cherokeella voisi ajaa vaikka 1 000 km pysähtymättä.

Keskikonsolissa olevasta ajotilavalitsimesta voi valita Auto-asetuksen, jolloin Cherokee on normaalioloissa polttoainetaloudellisuuden nimissä etuvetoinen, ja takapyörät kytkeytyvät mukaan vain tarvittaessa. Lumelle valitaan Snow, urheilulliseen ajoon Sport ja hiekkaan/liejuun/maastoon Sand/Mud.

Myös Cherokeen valoteho on mainiosti hallussa: tehtävään on valjastettu tehokkaat kaksoisksenonit. Bonuksena niihin liittyy automaattinen kaukovalovaihtaja.

Runsaasti elektroniikkaa

Monista turvavarusteista kannattaa tuoda esiin nopeasti reagoivat kaistavahti ja kuolleen kulman varoitin. Keulatörmäysten estojärjestelmä kuuluu niin ikään pakettiin. Cherokeessa on myös pätevätoiminen, mukautuva vakionopeussäädin sekä automaattinen pysäköintiavustin.

7-tuumaista kosketusvärinäyttöä on erittäin helppo operoida, ja navigaattorin ohjelmointi sujuu äärimmäisen selkeästi ja suoraviivaisesti. Ohjauspyörän lämmitys ja istuinlämmitys kytkeytyvät viileällä ilmalla automaattisesti – valinnat tehdään kosketusnäytön alivalikosta.

Yksi usb-portti on helposti esillä konsolissa, ja toinen on kannellisessa konsolilokerossa, jossa lymyää myös mukava yllätys eli cd-soitin. Alpinen premium-stereot soivat äänenmuokkauksineen muhkeasti. Kaikkien kojelaudan säätimien käyttö sujuu amerikkalaisen helpolla tavalla, ja valaistut mukitelineet ovat piste i:n päällä.

Cherokeen vaalea nahkaverhoilu luo hienostuneen sisäilmapiirin. Ajoasennon muokkaa sähkösäädöillä hetkessä sopivaksi, ja ulkopeilien koko miellyttää peruuttaessa. Mutta yksi detalji häiritsee: Limited-versiossa ei ole perinteiseen jenkkityyliin sähkösäätöjä myös etumatkustajan istuimessa.

Takaistuimelle on näppärä kulkea. Jalkatilaa jää pitkäjalkaiselle aivan kohtuullisen mukavasti, ja päätila riittää hyvin.

Sähkötoiminen takaluukku on kauppamatkalla erityisen käytännöllinen. Takaselkänojat taittuvat kokonaan tasapinnaksi. Lisäksi etumatkustajan selkänoja taittuu tarpeen vaatiessa kokonaan eteen, jolloin Cherokeessa pystyy kuljettamaan erityisen pitkiä esineitä.

  • Uuden turbodieselin 440 Nm:n maksimivääntö on juuri sitä, mitä Cherokeehen kaivattiin. Myös 9-portainen automaatti toimii hyvin, vaikka sen ylimmän vaihteen välitykset eivät osu yksiin Suomen nopeusrajoitusten kanssa.
  • Uuden turbodieselin 440 Nm:n maksimivääntö on juuri sitä, mitä Cherokeehen kaivattiin. Myös 9-portainen automaatti toimii hyvin, vaikka sen ylimmän vaihteen välitykset eivät osu yksiin Suomen nopeusrajoitusten kanssa.
  • Uuden turbodieselin 440 Nm:n maksimivääntö on juuri sitä, mitä Cherokeehen kaivattiin. Myös 9-portainen automaatti toimii hyvin, vaikka sen ylimmän vaihteen välitykset eivät osu yksiin Suomen nopeusrajoitusten kanssa.
  • Uuden turbodieselin 440 Nm:n maksimivääntö on juuri sitä, mitä Cherokeehen kaivattiin. Myös 9-portainen automaatti toimii hyvin, vaikka sen ylimmän vaihteen välitykset eivät osu yksiin Suomen nopeusrajoitusten kanssa.

Jeep Cherokee 2.2 MultiJet Limited A
Moottori 2184 cm³, R4 turbo
Teho 147 kW (200 hv) / 3500 r/min
Vääntö 440 Nm / 2500 r/min
Vaihteisto 9-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 8,5 s
Huippunopeus 204 km/h
EU-kulutus 5,7 l/100 km
CO2-päästöt 150 g/km
Mitat Pituus 4624, leveys 1859, korkeus 1683 mm, akseliväli 2700 mm
Omamassa 1982 kg
Perävaunumassa 2495/750 kg
Tavaratila 412–1267 l
---
Toimittanut: Juha Peltonen, Auto Bild Suomi

comments powered by Disqus