Koeajo: Jeep Renegade 2.0 Multijet 4WD – mielikuvamatkalla Italiasta Kalliovuorille

Jeep Renegade saa kuraa niskaansa hardcore jeepisteiltä. Tämä on ymmärrettävää, mutta eiköhän loan heittämisen sijaan olisi syytä katsoa tulevaisuuteen.

Tykkäsimme

persoonallisesta ulkomuodosta

avarista sisätiloista

9-portaisesta automaattivaihteistosta

nelivedosta

Emme tykänneet

ohjaamo hieman muovinen

maasto-ominaisuudet eivät vakuuta

diesel on äänekäs

hinta karkaa korkealle

Tunnelma on hieman varautunut. Alla oleva auto näyttää Jeepiltä. Se jopa tuntuukin Jeepiltä. Neliveto kytkeytyy päälle tarvittaessa. Vaihteistosta löytyy jopa hidas alue ryömintää varten. Off road -jousitus kuulostaa vakuuttavalta. Maastoajoa varten löytyy valmiiksi erilaisia asetuksia hiekkaa, mutaa ja lunta varten.

Silti en ole vakuuttunut. Syy ei ole edes se, että tämä auto on periaatteessa Fiat, ja valmistuspaikkakin on Italia. Ongelma on Renegaden leikkisät muodot. Ne eivät tunnu maastouskottavilta. Muodot ovat pikemminkin katu-uskottavat urbaaniin seikkailuun.

Siinä on tämän auton dilemma. Kyseessä on Jeep, mutta nelivetoisena ja isolla dieselillä sekä 9-portaisella automaattivaihteistolla varustettuna sen hinta karkaa jo lähes 40 000 euroon. Se tarkoittaa, että auto painii aivan eri kilparyhmässä kuin reilun 26 000 euron hintainen etuvetoinen bensaturbo.

Tuo jo keväällä ajamamme etuvetoinen versio onkin fiksumpi vaihtoehto. Se on tämän auton juttu. Kyseessä on veikeän näköinen, kohtuuhintainen, kompakti mutta tilava pieni katumaasturi. Renegade ei ole Wrangler. Renegade ei ole Rubicon Trailin läpäisemiseen tarkoitettu työkalu. Ei ainakaan normipuskureilla, sillä vähänkin jyrkempi nousu on ylittämätön este Renegadelle. Tähän on tosin saatavana apua valitsemalla Trailhawk-versio. Sen puskurit mahdollistavat suuremmat nousu- ja jättökulmat.

Ymmärrän toisaalta niitä hardoce Jeep-faneja, jotka lyttäävät Renegaden. Toisaalta Fiatin Jeepille antamat leikkimieliset muodot sekä väriyhdistelmät saattavat olla juuri sitä, mitä Jeep tällä hetkellä tarvitsee. Kompaktit katumaasturit menevät hyvin kaupaksi kaikilla mantereilla, ja tuosta siivusta myös Jeep tarvinnee osansa. Persoonallisuudella se voi voittaa paljon. Ero sen sisareen Fiat 500X:ään on selvä.

Ja eikö se ole hardcore-fanienkin etu, että Jeepin myyntiluvut kasvavat? Se tarkoittaa sitä, että myös niitä hardcore-Jeeppejä valmistetaan vielä tulevaisuudessakin.

Jeep Renegade 2.0 Multijet 170hv AT9 4WD
Moottori 1 956 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 125 kW (170 hv) / 3 750 r/min
Vääntö 350 Nm / 1 750–2 500 r/min
0-100 km/h 8,9
Huippunopeus 196 km/h
EU-kulutus 5,9 l/100 km
CO2-päästöt 155 g/km
Mitat Pituus 4 232 mm, leveys 1 804 mm, korkeus 1 689 mm, akseliväli 2 570 mm
Omamassa 1 610 kg
Tavaratila 351 l

comments powered by Disqus