Koeajo: Hyundain uusi ”aktiivi”-malli ei avaudu ensi-istumalta

Korihelmoilla, koteloiduilla pyöränkoteloilla sekä hieman korotetulla jousituksella varustetut henkilöautot yleistyvät lähes samaa tahtia katumaastureiden kanssa. Tuorein malliesimerkki on Hyundai i20 Active.

Suomeen loppukesä 2016
Hinta avoinna

Tykkäsimme

aavistuksen korotetusta maavarasta

auton kokoon nähden tilavasta matkustamosta

vaivattomasta ajettavuudesta

hyvästä varustelusta

Emme tykänneet

turhista muovihelmoista

painaa vähän liikaa, kulutus nousee

litraisen bensaturbon ohuesta alaväännöstä

Hyundai i20 Active on eräänlainen crossover eli välimalli tavallisen i20:n ja i20x:n väliin. Sen ulkoiset lisukkeet korostavat auton soveltuvuutta ”aktiiviseen” elämäntapaan tavallista i20:a paremmin – ja parhaimman varustetason 17-tuumaiset aluvanteet ovat räyhkät nekin. Kyse on kuitenkin mielikuvista, sillä hieman parantunutta maavaraa ja korkeampaa istuma-asentoa lukuunottamatta i20 Activessa ei ole juurikaan eroa tavalliseen i20:een verrattuna.

Itse asiassa mielenkiintoisin asia Teknavin koeajamassa i20 Activessa on se, että sen nokalla tikkaa 3-sylinterinen bensaturbo. Kone on saatavilla toki myös tavalliseen i20:een. Tehoa moottorista puristetaan joko 101 tai 120 hv ja vääntöä aina 172 Nm.

Ajoon saimme moottoreista tehokkaamman, joka ei valitettavasti saavu Suomeen lainkaan. Auton melko raskas omamassa alkaa nimittäin tuntua menon hyytymisenä jopa tehokkaamman koneen kanssa. Näin etenkin alakierroksilla, jossa kone on turhan hengetön. Aivan vähäruokainenkaan ei moottori ole, sen EU-kulutukseksi ilmoitetaan 5,1 litraa sadalla kilometrillä eli normaaliajossa polttoainetta palaa helposti päälle kuusi litraa.

Koeajon jälkeen en osaa oikein päättää, miten suhtautua i20 Activeen. Kuluttajat haluavat toisaalta juuri tämäntapaisia autoja tällä hetkellä, joten on hienoa, että autovalmistajat reagoivat tähän. Hyundailla tosin oli Active jo olemassa, sillä auto on ollut jo myynnissä Intiassa.

Eurooppaan tuotava versio on sopeutettu hyvin täkäläisiin olosuhteisiin, sen voisi olla kuvitella jopa täällä kehitetyn. Ajettavuus ja laatuvaikutelma ovat kohdallaan.

En kuitenkaan jotenkin pääse yli auton kosmeettisista muutoksista. Ne ovat jotenkin turhan rajut. Iäkkäämmät ihmiset arvostavat korkeampaa maavaraa ja istuma-asentoa, mutta he tuskin tarvitsevat ”aktiivi”-autoa, jolla lähteä leijalautailemaan tai seikkailemaan jonkun muun haastavan aktiiviharrastuksen pariin. Siksi ottaisin i20x:n, jos sellainen olisi saatavilla. Se pullistelee vähemmän ja on siksi rehellisemmän oloinen.

MIKÄ Hyundai i20-perheen uusi ja kahdella sentillä korotettu malliversio. Tekniikka on yhtäläinen i20:n kanssa.

KENELLE Muoviset helmat ja muut maasturimaiset lisukkeet ovat sen verran vahva elementti autossa, että ostajan on parasta arvostaa niitä. Maasturia ne eivät autosta tee, eivätkä paranna etuvetoisen auton ajettavuutta liukkaalla.

AJETTAVUUS Ohjaamossa ovat asiat kohdallaan, ja 6-portaisen manuaalivaihteisto toimii sulavasti ja täsmällisesti. Ohjaus on kevyt ja hieman tunnoton, mutta ajaminen on toisaalta miellyttävän vaivatonta. Jousitus on sopivasti tasapainossa mukavuuden ja tanakkuuden välimaastossa. Nostetun alakerran ansiosta mutkiin liian suurella nopeudella ajettaessa kori tahtoo tosin elää enemmän kuin tavallisessa i20:ssä. Kolmipyttyisen koneen tunnistaa heti, ja varsinkin alakierroksilla kaasutettassa. Kone vibraa hieman sisälle matkustamoon, mutta tasakaasulla kone on mukavan rauhallinen. Myös kolmisylinterisen tuttu ja lupsakasti mouruava käyntiääni kantaa selvästi ohjaamoon.

SUORITUSKYKY Moottorin heikohko alavääntö pakottaa kuskin käyttämään helposti liikaa kierroksia, joka vaikeuttaa taloudellista ajoa.

TILAT Ohjaamo on selkeä, mittaristo myös, ja ergonomia on hyvä. Kuskin penkissä on hyvin liikkumavaraa, mm. portaaton korkeudensäätö. Takapenkillä on aikuisille hieman niukasti jalkatilaa, mutta pääntilaa on riittävästi. Istuma-asento takana on ryhdikäs. Kontti on tässä kokoluokassa kooltaan kilpailukykyinen.

MALLISTO Activen myötä i20-mallisto kattaa nyt perusversion lisäksi korotetun ja vielä korotetumman i20x-mallin. Näistä jälkimmäistä ei tosin tuoda Suomeen lainkaan. Tämä on hieman sääli, sillä se on tuotteena jotenkin mielenkiintoisempi kuin i20 Active. Suomessa Active-mallit on varustettu aina 101-hevosvoimaisella 1.0 T-GDi-moottorilla, ja varustetasoja on kaksi: Comfort ja Style. Hinnoista ei ole vielä tietoa, mutta i20 1.0 T-GDi maksaa alkaen 17 490 euroa. Activen hinnan lisäyksen voisi ulkomaan hinnastoja tarkastellessa arvioida olevan noin kaksi tuhatta euroa. Sillä saa ulkoisten muutosten, kattokaiteiden ja isomman rengaskoon lisäksi myös muutamia lisäherkkuja sekä ohjaamoon että varustelistaan.

Hyundai i20 Active 1.0 T-GDi
Moottori
998 cm3, 3-syl. bensaturbo
Teho 88 kW (120 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 172 Nm / 1 500-4 000 r/min
0-100 km/h 10,4 s
Huippunopeus 183 km/h
EU-kulutus 5,1 l/100 km
CO2-päästöt 119 g/km
Mitat Pituus 4 065 mm, leveys 1 760 mm, korkeus 1 529 mm, akseliväli 2570 mm
Omamassa 1 385 kg
Tavaratila 326-1 042 l