Koeajo: Honda CR-V – houkutteleva kokonaisuus

Honda ei tyytynyt CR-V:n kohdalla pieneen kasvojenkohotukseen. Parannuksia on tehty laajalla rintamalla.

Tykkäsimme

Ajettavuudesta

Uudesta voimalinjastosta

Emme tykänneet

Navigoinnin grafiikasta

Kolhosta ohjaamosta

Honda CR-V on maailmanlaajuinen myyntimenestys, joka on tuttu näky myös Suomen rekisteröintitilastojen kärkikymmenikössä. Pelkästään Euroopassa autoa on myyty yli 750 000 kappaletta vajaan 20 vuoden aikana. Nykyinen neljäs sukupolvi tuli markkinoille vuonna 2012, joten päivityksille nähtiin tarvetta.

Aivan pienestä kasvojenkohotuksesta ei tässä tapauksessa ole kyse. Päivityksiä on tehty niin ulkonäköön, moottoreihin kuin ajo-ominaisuuksiin.

Kiinnostavin uutuus on moderni 1,6-litrainen dieselmoottori, joka korvaa mallistossa vanhan 2,2-litraisen nakuttajan. Kahden turboahtimen siivittämänä moottorista on puristettu 160 hevosvoiman teho ja 350 Nm vääntö. Vanhaan moottoriin verrattuna teholukema on kasvanut 10 hevosvoimalla samalla kun kulutuslukemat ovat tippuneet merkittävästi. Valmistajan mukaan kyseessä on luokkansa taloudellisin diesel-neliveto-yhdistelmä.

Tähän on osaltaan vaikuttanut uusi 9-portainen automaattivaihteisto, joka korvaa jo vanhahtavaksi jääneen 5-portaisen. Toki taloudellisuus paranee jo sitäkin kautta, että uusi voimalinja on 65 kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Pelkän vaihteiston kohdalla painonsäästö on 35 kiloa.

Koeajossa meillä kuitenkin oli kuusilovisella manuaalivaihteistolla varustettu versio, sillä uudet automaatit eivät olleet vielä ennättäneet pohjolaan. Sekään ei ole huono vaihtoehto sillä vaihdekeppi on sijoitettu hyvin käden ulottuville ja täsmälliset liikeradat tekevät ajamisesta vaivatonta. Ajamisen jouhevuutta korostaa myös sitkeä moottori. Suurin vääntömomentti saavutetaan jo 2000 kierroksen kohdalla, joten vaihtotarve jää vähäiseksi.

Tekniikkapuolen lisäksi parannuksia on tehty myös ajo-ominaisuuksiin. Uudistuksia on muun muassa alustassa, ohjauksessa ja pyöräntuennassa. Lopputulos on onnistunut. Auto taipuu nöyrästi mutkiin ja ohjaus antaa riittävästi informaatiota tien tapahtumista. Mukavuutta lisää puolestaan hyvä äänieristys – rengasäänet ja tuulensuhinat loistavat poissaolollaan.

Ja löytyyhän CR-V:stä jotain, mitä muilla valmistajilla ei ole tarjota. Autossa on nimittäin maailman ensimmäinen ennakoiva vakionopeudensäädin. Se on tosin saatavilla vain parhaimman varustetason yhteyteen.

​

Honda CR-V 1.6 i-DTEC A 4WD
Hinta alkaen 41 900 €

Moottori 1 597 cm3 4-syl. turbodiesel
Teho 118 kW (160 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 350 Nm / 2 000 r/min
0–100 km/h 9,6 s
Huippunopeus 202 km/h
EU-kulutus 4,9 l/100 km
CO2-päästöt 129 g/km
Mitat pituus 4 605 mm, leveys 1 820 mm, korkeus 1 685 mm, akseliväli 2 630 mm
Omamassa 1630 kg
Tavaratila 589–1 669 l

 

comments powered by Disqus