Koeajo: Honda Civic Tourer – urheilufarmarin otetta

Runsaan vuoden myynnissä ollut farmarikori tarjoaa Civiciin ratkaisevasti enemmän kätevyyttä, ja Tourer näyttää kaiken lisäksi urheilulliselta.

Hinta alkaen 29 090 euroa

Tykkäsimme

Tilankäyttö

Muunneltavuus ja tavaratilan tasapohjaisuus

Emme tykänneet

Luukkujen avaus

Konepellin ja polttoainesäiliön luukun avausvivut ovat vierekkäin, ja pimeässä avaa helposti väärän luukun

Civic Tourerin peräosaan ei tällä erää tarvinnut tehty muutoksia, mutta farkun aerodynamiikkaa kohennettiin, koska auton alapuolista nostetta pyrittiin vähentämään. Ulkonäkö on sen verran sporttinen, että oikeastaan farmaria voisi kutsua vaikka Sports Toureriksi – vaikka farkkuun ei saa Sport-varustelua.

Nelisylinterinen 1,8-litrainen polttoaineen suihkutuksella varustettu moottori vastaa 142-hevosvoimaisena herkästi kaasupolkimen painallukseen. Vaikka suurin vääntölukema 174 Nm saavutetaan vasta korkealla 4 300 minuuttikierroksella, alavääntökään ei jää heikoksi. Auton ajotietokoneen mukaan talvisen koeajon keskikulutus oli 7,5 l/100 km, kun tehtaan ihannearvo on 6,4 litraa.

Sujuvaliikkeinen 6-portainen manuaalilaatikko linkittyy miellyttävätoimiseen kytkimeen. Koeajon aikaan 5-nopeuksisen automaattivaihteiston sai ilman lisäveloitusta, kun siitä veloitetaan tavallisesti 1 900 euroa.

Jousitus maistuu polanteisellakin tiellä Normal-iskunvaimennuksella pehmeän matkamukavalta. Kaikkiaan iskunvaimennuksen säädön voi valita kolmesta asetuksesta (Normal, Comfort (sopii kaupungin mukulakiville) ja Sport (maantieajoon)), joiden erot huomaa. Valintapainike sijaitsee keskikonsolissa.

Ohjaustuntuma on riittävän tarkka. Kitkarenkaiden pito oli peilijäisellä tiellä arvatenkin olematon, mutta pakkaslumella se osoittautuu mainioksi. Led-ajovaloteho on erittäin laadukas.

Kunnon sivutuen antavissa etuistuimissa on kestävän oloinen kangasverhoilu, ja istuinlämmittimet ovat varsin tehokkaat. Pitkäjalkaisella kuljettajalla on ahtaasti jalkatilaa, ja kojelaudan kaartuviin kulmiin lyö helposti polvensa. Takaistuimella on kohtuullisesti pää- ja polvitilaa myös pitkäkoipisille.

Normaali avainkäynnistys tapahtuu ohjauspylvään oikealta puolelta. Ajotietokoneen käyttö saisi olla loogisempaa. Digitaalinen nopeusnäyttö on silmälle miellyttävä. Honda Connect -kosketusvärinäyttö on reilusti 7-tuumainen. Lifestyle-varusteluun ei sisälly tehdasnavia, mutta Aha-nettiradio on mukava juttu. Muhkean täyteläisesti soivaan äänentoistoon kuuluu kahdeksan kaiutinta ja 320 Watin vahvistin.

Kun kerran farmarista on kyse, tavarankuljetus on keskeinen seikka. Tilanne onkin hienosti hallinnassa, sillä Civicissä tasapohjaista tavaratilaa saadaan jopa 1 668 litraa. Poistamalla välipohjan perustilaan saa lisäsyvyyttä, ja jos on hankalan mallista kuljetettavaa, takaistuinlohkoihin liittyy Hondan tuttu Magic Seats -pystyyntaittosäätö.

Honda Civic Tourer 1.8i-VTEC Lifestyle
Moottori 1798 cm³, R4 
Teho 104 kW (142 hv) / 6500 r/min
Vääntö 174 Nm / 4300 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
0–100 km/h 9,5 s
Huippunopeus 210 km/h
EU-kulutus 6,4 l/100 km, 95E
CO2-päästöt 149 g/km
Mitat Pituus 4620, leveys 1770, korkeus 1480 mm, akseliväli 2595 mm
Omamassa 1359 kg
Tavaratila 624-1 668 l

Civic-farmari on hioutunut entisestään, ja parantunut aerodynamiikka parantaa osaltaan maantieominaisuuksia. Tilankäyttö ja ajo-ominaisuudet ovat kohdillaan, mutta keskikulutus kohoaa ainakin talvella korkeahkoksi.

Teksti: Juha Peltonen

comments powered by Disqus