Koeajo: Ford Mondeo 1-litraisella koneella – downsizingin huipentuma

Ford otti Suomen tuontiohjelmaan mukaan Mondeon litraisen moottorivaihtoehdon. Jo ensikäynnistys kertoo valmistajan panostaneen auton mukavuuteen.

Tykkäsimme

Voimanlinjan toiminnasta

Hiljaisuudesta

Mukavuudesta

Emme tykänneet

Alaväännön puutteesta

Kolmisylinterisiä moottoreita on totuttu näkemään pienissä kaupunkiautoissa. Nykyinen turbotekniikka kuitenkin mahdollistaa iskutilavuuteen nähden kovat teho- ja vääntölukemat, joiden myötä moottoreissa on tarpeeksi paukkuja myös isompien autojen liikuttamiseen.

Mielikuvat kolmisylinterisistä tuovat helposti mieleen pörisevän käyntiäänen ja tärisevän tyhjäkäynnin. Nämä ennakkoluulot saa kuitenkin heittää romukoppaan heti ensimmäisen käynnistyksen jälkeen. Ford on panostanut moottorin käynnin sivistyneisyyteen paljon, eikä sitä etenkään auton sisältä matalilla kierroksilla helposti tunnista kolmipyttyiseksi. Vasta kierrosalueen yläpäässä moottorin ääni alkaa kantautua ohjaamoon, mutta ei silloinkaan ole häiritsevä.

Yksi suurimmista syistä kolmisylinteriseen siirtymisessä on moottorin keveys. Pienempi fyysinen koko tarkoittaa myös kevyempää omamassaa. Isoksi perheautoksi alle 1 500 kilon omamassaa voikin pitää hyvänä suorituksena.

MIKÄ Ison perheauton ja todellisen downsizing-koneen ensimmäinen yhdistelmä.

KENELLE Mondeo sopii tilojensa puolesta isolle perheelle. Suurella kuormalla säännöllisesti ajavien kuitenkin kannattaa harkita puhdikkaampia vaihtoehtoja.

AJETTAVUUS Mondeon ajettavuus on selkeästi mukavuuspainotteinen. Auto menee pehmeästi epätasaisuuksien yli ja rivakammin hidastetöyssystä ajettaessa kori tekee muutaman heilahduksen ennen kuin se asettuu tasapainoon. Pieni keinahtelu ja kallistelu eivät kuitenkaan nouse auton luonne huomioiden ongelmallisiksi.

SUORITUSKYKY Numeroita katsoessa litrainen moottori tarjoaa kutakuinkin 1,6-litraista vapaasti hengittävää moottoria vastaavat tehot, mutta enemmän vääntöä. 125 hevosvoimaa riittävät mainiosti auton liikuttamiseen normaalissa liikenteessä, kunhan moottorin pitää vetoalueella noin 1 500 minuuttikierroksen yläpuolella. Maantienopeuksissa voimavarat alkavat olla ehtyä ja esimerkiksi ohitustilanteisiin kannattaa käyttää malttia.

TILAT Mondeo on tilava perheauto, jossa matkustaa vaivatta neljä aikuista tavaroineen. Monien nykyautojen tyyliin näkyvyys ulos on kuitenkin valitettavan heikkoa massiivisten pilareiden vuoksi, ja etenkin kaupunkiliikenteessä saa olla tarkkana sivulla ja etuviistossa liikkuvien jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa.

MALLISTO Mondeosta on tarjolla farmarimallin lisäksi viisiovinen liftback sekä neliovinen sedan. Varustetasoja ovat Trend, Titanium ja Titanium Business, sekä juuri Suomessa esitelty eksklusiivinen Vignale. Perinteisten bensiini- ja dieselmoottoreiden lisäksi tarjolla on myös bensiinihybridi.

Ford Mondeo 1.0 EcoBoost Wagon Trend
Hinta alkaen 28 850 €
Koeajoauto 31 883 €

Moottori 998 cm3, R3 turbo
Teho 92 kW (125 hv) 6 000 r/min
Vääntö 170 Nm / 1 400 – 4 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
0-100 km/h 12,1 s
Huippunopeus 195 km/h
EU-kulutus 5,2 l/100 km
CO2-päästöt 120 g/km
Mitat Pituus 4 867 mm, leveys 1 852 mm, korkeus 1 501 mm, akseliväli 2 850 mm
Omamassa 1 476 kg
Tavaratila 525-1 630 l

Kuvat: Mikko Autio

  • Etupenkit ovat mukavat ja tarjoavat laimeasta ilmeestään huolimatta hyvin tukea
  • Takapenkillä mahtuu istumaan pitempikin matkusta
  • Tavaratila ei ole aivan luokkansa kärkeä, mutta useimpiin tilanteisiin riittävä
  • Vakiovarusteinen mittaristo on selkä
  • Ajoasennon saa säädettyä hyväksi, mutta radion kytkimet jäävät hieman turhan kauaksi
  • Vakiovarusteinen radio on pelkistetyn näköinen
  • Ratissa riittää nappeja ja niiden käytön opetteluun vierähtää helposti aikaa

Lue myös Ford Mondeosta juuri tarjolle tulleesta Vignale-erikoismallista:
Fordin uusi luksusmalli viimein myös Suomessa

comments powered by Disqus