Koeajo: Ford C-Max – Uudella avaintoiminnolla nuori kuski pysyy aisoissa

Fordin suosittu tila-auto C-Max kävi kevyessä kasvojenpesussa ja samalla ajo-ominaisuuksia hienosäädettiin.

Fordin suosittua C-Max-tila-autoa on myyty maailmanlaajuisesti yli 1,2 miljoonaa kappaletta, joten mallin tärkeydestä ei liene epäselvyyttä. Kilpailu on kuitenkin kiristynyt sitten nykyisen toisen sukupolven lanseerauksen (2010), joten C-Maxilla ei ole varaa jäädä laakereille lepäämään.

Keulasta uuden mallin tunnistaa helpoiten Aston Martin -tyylisestä etugrillistä ja uudelleen muotoilluista etuvaloista. Peräpäässä puskuri on saanut uutta muotoa ja valot ovat aikaisempaa viirumaisemmat. Auton muotoilu noudatteleekin nyt Fordin globaalia nykytyylisuuntausta.

Maltilliset uudistukset jatkuvat myös auton sisätiloissa. Kuljettajan paikalla on tuttu näkymä, joskin kojelautaa on selkeytetty vähentämällä painikkeiden määrää. Uutta on myös keskikonsolin lokero, johon on integroitu liukuva käsinoja. Laatuvaikutelmaa on puolestaan parannettu viimeistelyllä ja materiaalivalinnoilla.

​

Uusista mukavuusvarusteista mainittakoon sähköisesti jalan heilautuksella avattava tavaratilanluukku. C-Maxiin on saatavilla myös Focuksesta ja Mondeosta tuttu Sync2-viihdejärjestelmä, jolla ohjataan muun muassa radiota, navigaattoria ja ilmastointia. Järjestelmää hallitaan 8-tuumaisen kosketusnäytön avulla tai äänikomennoilla. Toistaiseksi se toimii ainoastaan englannin kielellä (ei rallienglannilla).  

C-Maxia on saatavilla kahtena eri malliversiona: 5-paikkaisena C-Maxina sekä 7-paikkaisena Grand C-maxina, jossa takaovet on korvattu liukuovilla. 

Grand C-Max on perusmallia 14 senttiä pidempi, mikä on mahdollistanut paitsi isommat takajalkatilat myös isomman tavaratilan. Kontti vetää perusasennossa 448 litraa, joka on 16 litraa enemmän kuin perusmallissa. Lisäksi Grand-mallissa pystyy liikuttamaan keskimmäistä istuinriviä pituussuunnassa, mikä mahdollistaa hyvät jalkatilat isommallekin aikuiselle. 

Moottoripaletti rakentuu Ecoboost-bensaturboista ja TDCi-dieselmoottoreista. Litraisen bensaturbon saa kahtena eri tehoversiona (100 ja 125 hv) ja uutuutena on 1,5 litran Ecoboost (150 ja 182 hv), joka korvaa vanhan 1,6-litraisen. 

Dieselpuolelta löytyy 1,5-litrainen TDCi (120 hv) ja 2,0-litrainen TDCi (150-170 hv). Lisäksi viisipaikkaiseen C-Maxin valikoimaan kuuluu 1.5 Econetic-dieselmoottori, jonka keskikulutukseksi luvataan 3,8 litraa satasella ja CO2-arvoksi 99 g/km. 

​

Koeajattavissa oli puolitoistalitrainen Ecoboost-bensaturbo ja kaksilitrainen diesel. Molemmissa menohaluja riittää kiireisemmällekin perheenisälle ja etenkin dieselin hiljainen käyntiääni teki vaikutuksen. Dieselin suurempi vääntömomentti (370 Nm) tekee ajamisesta kuitenkin jouhevampaa, varsinkin kun kyseinen auto oli varustettu Powershift-kaksoiskytkinautomaatilla. Myös 6-lovinen keppivaihteisto toimii mainiosti, mutta oma valinta osuisi diesel-automaattiin.

Tehdas sanoo panostaneensa päivitetyssä mallissa ajo-ominaisuuksiin. Se on helppo uskoa jo pienen koeajon perusteella. Alusta tasoittaa tehokkaasti tien epätasaisuudet, eikä korkeahko painopiste tuota ajamiseen suurempia moitteita. Auto taipuu nöyrästi mutkiin ja ajolinjan saa valittua yllättävänkin tarkasti. Siitä kuuluu kiitos uudelleen säädetylle ohjaustehostimelle ja Torque vectoring -kaarreohjausjärjestelmälle. Maantiellä auto kulkee vakaasti. Paremman äänieristyksen ansiosta auto on miellyttävän hiljainen – ainakin Mallorcan sileillä asfalttiteillä. Viisiovinen C-maxin ja Grand C-maxin välillä ei ole ajo-ominaisuuksissa merkittävää eroa.

Nykytyylisuuntauksen mukaisesti autoon on saatavilla kattava määrä turvajärjestelmiä. Niistä mainittakoon: Active City Stop -törmäyksenestojärjestelmä, mukautuva vakionopeudensäädin ja pysäköintiavustin. Kiinnostavin varuste on MyKey-toiminto, jonka avulla omistaja voi ohjelmoida avaimen ja rajoittaa huippunopeutta tai äänentoistojärjestelmän suurinta äänenvoimakkuutta. Järjestelmä kykenee myös estämään kuljettajaa sammuttamasta muun muassa luistoneston, joten vanhemmat voivat olla kotona turvallisin mielin, vaikka ajokortti-ikään saapunut poika olisi ratin takana.

Ford C-Maxin hinnat alkavat on 23 595 eurosta (1.0 EcoBoost 100hv). Grand C-Max hinnat alkavat saman moottorin 125 hv version 25 250 eurosta. Ensimmäiset autot saapuivat Suomeen toukokuussa.

​

Ford C-Max 2.0 L TDCi (PowerShift)
Hinta alkaen 23 595 € (1.0 Ecoboost)
Koeajoayksilö 32 449 € (2.0 TDCi)

Moottori 1997 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 110 kW (150 hv) / 3500 r/min
Vääntö 370 Nm / 2000 – 2500 r/min
0-100 km/h 10,3 s
Huippunopeus 202 km/h
Vaihteisto 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti
EU-kulutus 4,8 l/100 km
CO2-päästöt 124 g/km
Mitat pituus 4379 mm, leveys 1828 mm, korkeus 1610 mm, akseliväli 2649 mm
Tavaratila 471 l
Omamassa 1444 kg

​