Koeajo: Fiatin ääritärkeä uutuus – nostaako tämä malli italialaismerkin suosta Suomessa?

Viissatasen Äksän ratin takana on helppo yhtyä maahantuojan arvioon siitä, että tämä auto ratkaisee paljon Fiatin tiellä uuteen nousuun Suomessa.

0,3 prosenttia. Se oli Alfa Romeon, Fiatin ja Jeepin eli siis FCA Finlandin merkkien yhteinen markkinaosuus Suomessa viime vuoden lopulla. Alfoja rekisteröitiin 45 kappaletta, Fiateja 175 ja Jeeppejä 87.

Vuoden 2017 loppuun mennessä FCA:n osuuden ensirekisteröinneistä pitäisi olla jo kolme prosenttia. Myynti on siis tarkoitus kymmenkertaistaa. Suomen maajohtaja Simo Rosvall laskee tässä paljon Fiat 500X:n varaan. Autoa ajettuani ymmärrän miksi. Myös 500X:n sisarmalli Jeep Renegade myynee hyvin.

Kompaktit katumaasturit ovat pop. Niillä on helppo menestyä – kunhan hinta ja tuote ovat kohdallaan. Fiat 500X:ssä nämä molemmat seikat toteutuvat. Fiatin lähihistoria on vain sen verran sekava, että asiakkaiden saamisessa kauppoihin on oma haasteensa.

​

Itse yllätyin 500X:n ratissa. Yritin olla odottamatta mitään, mutta minkäs ihminen luonteelleen voi. Vanhoja kokemuksia ei voi unohtaa.

Pari asiaa jäi selvästi mieleen. Ensinnäkin fiilis auton sisällä. Laatuvaikutelma on hyvä. Ajossa puolestaan kori tuntuu yllättävän jäykältä, ja auton jousitusmukavuus istunee hyvin Suomen oloihin. Moottoreista ajoin bensaturboa (120 hv) ja tehokkainta dieseliä (140 hv). Ne molemmat pelittävät hyvin. Ja mikä parasta, parhaimmalta 500X tuntui kiemurtelevilla maaseututeillä – ja niitähän Suomessa piisaa. 4,25 metriä pitkänä 500X ei ole myöskään vielä liian iso kaupunkiin.

500X:llä on hyvät mahdollisuudet menestyä ja palauttaa asiakkaiden usko Fiatiin. Se edellyttää toki sitä, että maahantuoja saa myyntiverkoston kuntoon. Se puolestaan edellyttää kauppiaiden vakuuttamista siitä, että myyntiin on tulossa hyvää tavaraa.

Tämä vuosi on rakennuksen ja todistelun vuosi. Ensi vuonna on pakko tehdä jo tulosta.

​

Tykkäsimme

Cross Plus -version pirteän jyhkeästä ulkonäöstä

ajomukavuudesta

moottoreista

laatuvaikutelmasta

Emme tykänneet

kori kallistelee melkoisesti

neliveto saatavilla vain kalleimpaan versioon

muodoissa aavistus liikaa Miniä

MIKÄ Fiatin kompakti joko etu- tai nelivetoinen katumaasturi, Jeep Renegaden sisarpuoli. 

KENELLE Katumaasturit kosiskelevat monenlaisia ostajia. 500X:n kohdalla auton ostajat nostanevat valintakriteereissä esille ennen kaikkea auton pirteän ilmeen. Autolla on myös kaksi varustetasosta riippuvaa selkeää luonnetta.

AJETTAVUUS 500X on helppo ajettava. Ratti kääntyy jopa korostetun kevyesti. Muhkeiden ja pyöreiden kulmien arvioiminen on hieman haastavaa, mutta autosta on muuten kohtalaisen hyvä näkyvyys ulos. Jousitus on mukavuuspainotteinen, ja joustovaroja on ehkä jopa aavistuksen liikaa. Kori kallistelee melko helposti muttei vello. Kori on jämäkän tuntuinen. Kuusiportainen manuaali toimii sujuvasti, ja turbokoneiden avulla sitä ei tarvitse vekslata turhaan. 9-portainen automaattivaihteisto tekee elämisestä helpompaa, mutta kustantaa noin 2 000 euroa.

SUORITUSKYKY Ajoimme 1,4-litraisen bensaturbon ja 2-litraisen turbodieselin. Molemmat liikuttavat kompatia autoa kevyesti, ja molemmissa on vahvuuteensa. Itse ottaisin bensakoneen, vaikka sen kulutus karkaakin hieman korkeaksi. Suomessa lähtöversio on 1,6-litrainen vapaasti hengittävä bensakone, jota emme ajaneet.

TILAT Edessä on viihtyisää, laatuvaikutelma on selvästi korkeammalla, mitä Fiatin ratissa on tottunut odottamaan. Takapenkillä viihtyvät hyvin vielä lapset, aikuisilla käy olemaan jo ahtaampaa. Tavaratila vetää perustavarat, ja laajennus onnistuu suht helposti.

MALLISTO Bensaturbo on 1,4-litrainen ja 120-heppainen, ja se olisi oma valintani – manuaalivaihteisena. Toinen bensakone on 1,6-litrainen (110 hv). Dieselit (1.6/120 hv ja 2.0/140 hv) jäänevät vähemmälle huomiolle. 500X:n saa sekä etu- että nelivetoisena, joskin nelivedon saa vain ison dieselin yhteyteen. Hinta nousee silloin jo 33 993 euroon.

4,27 metriä pitkänä 500X on vielä hyvin kompakti. Auton ulkonäkö Cross Plus -versiona tuo väkisinkin mieleen Mini Countrymanin. Perusversiona 500X on selvästi henkilöautomaisempi kuin Cross Plus -trimmissä. Se näyttää enemmänkin bodatulta tavalliselta Viissataselta. Ohjaamon laatuvaikutelma on kohdallaan, ja tyyli on nuorekkaan persoonallinen. Ratti on urheilullinen ja typistetty alalaidastaan. Automaattivaihteisto on perinteinen ja 9-portainen. Vaihteistot valmistetaan USA:ssa. Laatikon toiminta on sujuvaa mutta hieman empivää. Ajoasento on katumaasturimaisen pysty, joskin hieman matalampi. Istuimet tukevat kroppaa riittävästi. Nuorekas ilme korostuu istuinten verhoilussa ja muotoilussa.

Fiat 500X 1.4 MultiAir
Hinta alkaen 19 991 €
Suomeen touko-kesäkuun vaihteessa

Moottori 1 368 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 103 kW (140 hv) / 5 000 r/min
Vääntö 230 Nm / 1 750  r/min
0-100 km/h 9,8 s
Huippunopeus 190 km/h
EU-kulutus 6,0 l/100 km
CO2-päästöt 139 g/km
Mitat Pituus 4 273 mm, leveys 1 796 mm, korkeus 1 620 mm, akseliväli 2 570 mm
Omamassa 1 395 kg
Tavaratila 350–1 000 l