Koeajo: Detroitin rähinärauta räjäyttää tajunnan

Kautta aikain tehokkain tehdasvalmisteinen Camaro Supersport pakkaa kuskin kaasujalan alle 461 hevosvoimaa ja 617 newtonmetriä. Ei oo kasin voittanutta…

Hinta neloskoneella USA:ssa alk. 26 700 dollaria, SS:n hinnat alkavat 37 300 dollarista eli noin 34 364 eurosta.

Amerikkalaiset rakastavat muskeliautojaan, ja kaikki amerikkalaismerkit ovat haistaneet tämän jo aikaa sitten. Ford Mustang aloitti uuden buumin vuonna 2005, ja Dodge seurasi pian perässä Chargerilla ja Challengerilla. Viimeisimpänä karkeloihin ehti mukaan Chevrolet uudella Camarolla vuonna 2009. Haasteena oli oikeanlaisen pohjalevyn löytäminen, ja sellainen lainattiin lopulta GM:ää Australiassa edustavalta Holdenilta. Toiseen uuden sukupolven versioon alusta on lainattu puolestaan nyt Cadillacilta.

Teknavin yhteistyökumppani Auto Zeitung sai rapakon tuolla puolen alleen Camaron uuden tehoversion. SS:n 6,2-litraisesta veekasista otetaan irti komeat 461 heppaa, joka on kautta aikain komein luku Camaro Supersportin pitkässä historiassa – kun puhutaan tehtaalta ulos rullaavista tuotteista. Virityspajojen toimesta tehoa on ollut luvassa paljon enemmänkin.

Uusi Camaro pohjautuu GM:n Alpha-alustaan, jota käyttävät jo Cadillac ATS sekä CTS. Uuden tekniikan myötä Camaro on keventynyt sen edeltäjästä, kori on jäykempi, ohjaus on entistä terävämpi, ja varustelistalta löytyy nykyisin Cadillaceista tuttu mukautuva iskunvaimennus eli GM-kielellä Magnetic Ride Control. Erityisesti jälkimmäinen tekee muskeliautolle todella hyvää, sillä edeltäjässä juuri alustan mukavuus jätti toivomisen varaa. GM:n alustainsinöörit osaavat tällä hetkellä todella asiansa.

Myös Camaron ajo-ominaisuudet ovat ottaneet ison harppauksen eteenpäin. Camaro ei ole enää pelkkä äänekäs jenkkirauta, jonka omistajat mittaavat auton arvoa pelkästään konepellin alta löytyvillä hevosvoimilla. Uuden sukupolven kohdalla voidaan tavallaan puhua jopa koko kansalle tarkoitetusta urheiluautosta.
Uudistumisen myötä Camaro on myös entistä kiinnostavampi tuote myös Eurooppaan. Se tarjoaa ostajalleen erinomaisen hinta/tehosuhteen, joskin joissain maissa V8:sta rokotetaan tietysti ilkeästi sen päästöjen vuoksi…

Tykkäsimme

suorituskyvystä

ajettavuudesta

terävästä ulkonäöstä

Emme tykänneet

äänet yllättävän hillityt

ohjaamossa voisi olla hieman enemmän retrofiilistä

MIKÄ Kuudenteen sukupolveen lähes kokonaan uudistettu Chevroletin muskeliauto. SS on Camaro-malliston tehonyrkki.

KENELLE Muskeliautot eivät maksa edes tehoversioina Jenkeissä maltaita, joten ostajakunta on laaja. Omistajia löytyy niin nostalgiaan taipuvaisista viiden- ja kuudenkympin villityksestä kärsivistä karpaaseista aina nuoriin naisiin asti.

AJETTAVUUS Camaron ajettavuutta on viritetty muskeliautosta oikean urheiluauton suuntaan. Tärkeintä ei siis ole enää se, miten nopeasti auto kulkee varttimailin vaan se, miten auton ajettavuus pysyy hauskana myös vähemmän suorilla tieosuuksilla. Ja juuri mutkateillä Camaro yllättää. Sen ohjaus on oikeasti hyvä. Ajettavuuteen voi vaikuttaa myös erilaisilla esiohjelmoiduilla ajoasetuksilla: valikoista löytyvät tutut mukavuuspainotteinen, sporttinen ja rata-asetus. Erot näiden välillä ovat selvät.

SUORITUSKYKY 461 heppaa on komea luku, mutta kuten niin usein amerikkalaisten veekasien kohdalla, paras paukku tulee auton huimasta maksimiväännöstä; voimaa on luvassa peräti 617 newtonmetriä. Jokainen raskaampi kaasun painallus aiheuttaa siis adrenaliinivirtauksia niin kuljettajassa kuin matkustajissakin. Satasen vauhtiin päästään 4,3 sekunnissa. Voiman ja tehon annostelu on myös selvästi aiempaa helpompaa. Auto tuntuu näin ollen selvästi hienostuneemmalta, vähemmän raa’alta muskeliautolta kuin sen edeltäjä.

TILAT Kuten myös uuden Corvetten kohdalla, myös Camaron ohjaamon laatuvaikutelmaa on hilattu aavistus ylevämpään suuntaan. Kovaa muovia kabiinista löytyy toki yhä, mutta auton hintaan nähden laatuvaikutelma on hyvä ja myös työn jälki näyttää hyvältä. Ohjaamon tyyli on myös entistä modernimpi, ja kokonaisuutta on piristetty myös entistä runsaammilla yksityiskohdilla. Etuistuimet on tarkoitettu isoille amerikkalaisvartaloille eli ne ovat mukavat. Sivuttaistukea on kuitenkin tarjolla riittävästi myös normikokoiselle eurooppalaiselle.

MALLISTO Korimalleja on kaksi: coupe ja cabriolet. Camaroa tarjotaan USA:ssa usealla moottorivaihtoehdolla. Neloskone (kyllä, myös Camaroon saa nykyään sellaisen) on 279-heppainen ja kaksilitrainen turbo, kun 3,6-litraisesta V6-turbosta(!) otetaan irti 340 hevosvoimaa. Paras vaihtoehto muskeliautoon on kuitenkin yhä iso V8. SS:ssä sen teho on siis 461 hv. Vaihteistoksi kaikkiin on tarjolla joko 6-portainen manuaali tai 8-lovinen automaatti. Aivan terävimmälle huipulle on luvassa vielä tykkiversio ZL1, joka käyttää samaa V8-moottoria kuin SS, mutta siitä kutitellaan remmiahtimen avulla irti vielä enemmän tehoa. Lisäksi ZL1:n manuaalilaatikko tulee olemaan 7-vaihteinen.

Chevrolet Camaro SS
Moottori 6 162 cm3, V8
Teho 339 kW (461 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 617 Nm / 4 400 r/min
0-100 km/h 4,3 s
Huippunopeus 270 km/h
EU-kulutus ei ilmoitettu
CO2-päästöt ei ilmoitettu
Mitat Pituus 4 784 mm, leveys 1 897 mm, korkeus 1 348 mm, akseliväli 2 810 mm
Omamassa 1 671 kg
Tavaratila ei ilmoitettu