Koeajo: Audi RS3 – pakattu täyteen testosteronia

Audi ei ole jäänyt aseettomaksi autovalmistajien välisessä tehosodassa.

Tykkäsimme

Moottorin luonteesta

Alustan toiminnasta

Emme tykänneet

Hinnasta

Saatavana vain sportbackina

Viime vuonna ajamani Audi S3 oli pienoinen pettymys. Numeroiden valossa S3 on täysverinen urheiluauto, mutta tunnepuolelle nelisylinterinen turbomoottori jätti ison aukon. Sitä paikkaa tulee nyt täyttämään RS3, joka ei jätä ketään kylmäksi.

Viisisylinterinen turbomoottori paukkuu ja jylisee kuin sota olisi alkamassa. Samainen moottori oli jo edeltäjäsukupolven RS3:ssa ja TT RS:ssä, mutta nyt poneja on lisää ja rähinää sitäkin enemmän. Teholukema on nostettu 340 hevosvoimasta 367 hevosvoimaan. Satasen spurtti taittuu nyt 4,3 sekunnissa (aiemmin 4,6). Tähän osittain vaikuttaa se, että auton paino on pudonnut sitten edeltäjän yli 50 kiloa.

Numeroita tärkeämpi seikka on ajokokemus. Odotukset olivat korkealla, sillä tehokkaat ja kompaktit autot ovat allekirjoittaneen mieleen. Toki isommissakin RS-malleissa on oma viehätyksensä, mutta ajo-ominaisuuksiltaan kompakti RS3 on suosikkini.

Koeajoyksilö oli varustettu säädettävällä Magnetic Ride –iskunvaimennuksella, joka on ehdoton varuste kyseiseen autoon. Pehmein asetus tekee autosta yllättävän sivistyneen, vaikka alla pyörivät isot 19–tuumaiset vanteet. Paketin viimeistelevät hyvä ohjaustuntuma ja nelivedon tuoma vakaus ajettavuuteen.

Parasta antia autossa on kuitenkin voimalinjasto. Viisisylinterinen turboahdettu moottori tuntuu jopa numeroitaan tehokkaammalta. Kiihtyvyys on repivää vielä yli satasen vauhdissa ja kaksoiskytkinautomaatti kelaa uutta vaihdetta silmään hengästyttävällä tahdilla. Punarajaa lähestyttäessä moottorin ääni muuttuu suorastaan repiväksi ja vaihdon yhteydessä putkistosta kantautuu kunnon paukahdus. Viimeistään se kertoo ohikulkijoille, että kyseessä ei ole aivan tavallinen Aakolmonen.

Ulkoisesti RS3:n tunnistaa mm. isoista ilmanottoaukoista, kahdesta nyrkinkokoisesta pakoputken ulostulosta ja vanteiden takaa pilkottavista isoista jarrulevyistä. Lisäksi auto istuu 2,5 senttiä tavallista mallia matalammalla, mikä luo omalta osaltaan urheilullista vaikutelmaa.

RS3:n lähimmät kilpakumppanit ovat Mercedes-Benz A45 AMG ja BMW 1M coupé. Jälkimmäisen tuotanto on tosin lopetettu. 1M:n tulee korvaamaan lähiaikoina 2-sarjan coupéseen pohjautuva M-malli. Toistaiseksi tehokuninkuutta tästä kolmikosta pitää RS3:n, mutta kilpavarustelu tulee varmasti jatkumaan. Ainakin huhujen mukaan uudessa A45 AMG:ssa tehoa olisi vieläkin enemmän.

RS3 Sportbackin hinta on alkaen 79 987 euroa, eikä nykyinen autoverouudistus tule hintaa laskemaan. Kättä pitää siis työntää syvälle taskuun, mutta toisaalta rahalla saa markkinoiden parhaan hot hatchin.

Audi RS3 Sportback
Hinta 79 987 €

Moottori 2480 cm3, 5-syl., bensturbo
Teho 270 kW (367 hv) / 5500–6800 r/min
Vääntö 465 Nm / 1625–5500 r/min
0-100 km/h 4,3 s
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
Vaihteisto 7-vaiht., automaatti, neliveto
EU-kulutus 8,1 l/100 km
CO2-päästöt 189 g/km
Mitat pituus 4343 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1411 mm, akseliväli 2631 mm
Tavaratila 340–1180 l
Omamassa 1595 kg