Etelä-Korealaiset autonvalmistajat ovat tulleet vauhdilla Euroopan markkinoille vuosituhannen vaihteen jälkeen. Kian kivijalka on kerennyt jo kolmanteen sukupolveen.
Kia esitteli etenkin eurooppalaisille markkinoille suunnatun keskiluokan cee’d-mallin vuonna 2006. Mallinimen ohella itse auto herätti kiinnostusta ja tämän jälkeen kahden sukupolven aikana sitä on myyty Euroopassa 1,28 miljoonaa kappaletta. Nykysukupolven mallin myynti oli nappasi 16 prosentin osuuden Kian Euroopan myynnistä.
Kolmannen sukupolven myötä malli tunnetaan yksinkertaisemmalla kirjoitusasulla Ceed. Mallinimessä korostetaan auton eurooppalaisuutta ja kirjaimet tulevat sanoista ”Community of Europe, with European Design”. Nimi ei lupaile turhia, sillä uusi Ceed on paitsi kehitetty Euroopassa, se myös valmistetaan täällä. Kian tuotekehitysosasto löytyy Frankfurtista ja auton tuotanto käynnistyy toukokuussa Slovakian Zilinassa.
Ulkonäöllisesti Ceed on helposti tunnistettavissa merkkinsä edustajaksi. Nykymallin suorastaan vauhdikasta muotoilua on hieman rauhoitettu ja esimerkiksi vahva kiilamaisuus on vaihtunut tasaisempaan kylkilinjaan. Auto on saanut hieman lisämittaa taka-akselin taakse, mikä tekee sivuprofiilista tasapainoisemman näköisen. Auto on myös hieman madaltunut ja saanut lisää leveyttä, mitä korostetaan aiempaa leveämmällä tiger-nose-maskilla ja vaakasuuntaisilla takavaloilla. Ohjaamo ei tarjoa yllätyksiä, vaan perinteistä Kia-tyyliä. Kokonaisuus on selkeä ja valmistajan mukaan etenkin laatuvaikutelmaan on kiinnitetty huomiota.
Kia painottaa auton eurooppalaisuutta hyvin paljon. Ajettavuudessa on keskitytty tunnokkuuteen ja auton kerrotaan olevan suunniteltu eurooppalaisille teille. Toivottavasti auto tarjoaa riittävää mukavuutta myös Suomen tiestöllä.
Autoon on tarjolla kolme bensiinikäyttöistä moottoria (100, 120 ja 140 hv), joista pienin on vapaasti hengittävä kahden muun ollessa ahdettuja. 1,6-litraisesta dieselistä on tarjolla kaksi tehoversiota (115 ja 136 hv). Näistä tehokkaimman bensan ja molemmat dieselit saa halutessaan myös 7-portaisella kaksoiskytkinvaihteistolla.
Kia on panostanut myös auton turvallisuuteen ja kuljettajaa avustavaan teknologiaan. Autoon on tarjolla muun muassa kaukovaloavustin, vireystilan valvontajärjestelmä, kaistavahti ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Uusi Ceed tulee tarjoamaan ensimmäisenä Kia-mallina puoliautonomista ajamista tilanteen sen salliessa. Aktiivisen vakionopeudensäätimen ja kaistallapitoavustimen avulla auto pystyy sopivissa olosuhteissa ajamaan hetkellisesti itsenäisesti nopeusvälillä 0-130 km/h.
Uuden Ceedin tuotanto alkaa toukokuussa ja Suomessa auto nähdään syksyllä.
Kuvat: Valmistaja