Kesä tulee, SL-Mercedes on valmis

Mercedes on uudistanut SL:ää, sillä nykymalli on ollut tuotannossa jo neljä vuotta. Paljoa ei autossa ole kuitenkaan tarvinnut muuttaa.

Tykkäsimme

9-portaisen automaattivaihteiston mukavuudesta

SL 400 on mukava normaaliajossa ja sopivan urheilullinen tarvittaessa

sivistyneesti käyvästä V6-moottorista

mukavasta ja elegantista ajokokemuksesta

Emme tykänneet

Mercedes-AMG SL 65 vähän dinosaurus

ohjaus ei kannusta urheilulliseen ajamiseen

vain kaksipaikkainen

Suomeen kevät 2016
Hinta alkaen 149 986 €

Uusi ja vakiovarusteena oleva AMG-styling maski tekee SL:stä jotenkin aggressiivisemman – vai pitäisikö sanoa sporttisemman – oloisen. Auton uudet linjat kuitenkin miellyttävät silmää. Ison roadsterin ulkomuodossa on nykyään varsin vähän yhtäläisyyksiä ensimmäiseen vuonna 1955 valmistuneeseen SL:ään, mutta kaikkien uusien versioiden on edelleen kannettava tuon mallin perimää.

60 vuoden jälkeen voisi ajatella, että automuoti on muuttunut niin paljon, ettei SL:n tapaiselle autolle olisi enää samanlaista kysyntää kuin ennen. Väärin. Eleganssi on ajatonta, ja sitä herraskainen SL tarjoaa roppakaupalla. Eivät SL:n myyntiluvut mitenkään huiman suuria ole, mutta ottajansa sille yhä on.

Katto laskeutuu automaattisesti napista painamalla ja kutistaa 485-litraisen tavaratilan 345-litraiseksi. Ohjaamossa kaikki on kuitenkin kohdallaan; käytännöllisyyttä ja mukavuutta arvostava tuntee olonsa heti kotoisaksi.

Teknisistä uudistuksista mielenkiintoisimpiin kuuluu lisävarusteena saatava Active Body Control -aktiivijousitus, joka hillitsee korin kallisteluja mutkiin ajettaessa. Aktiivialusta säätää iskunvaimennusta 50 millimetrin säätövaroilla niin, että kori pysyy mahdollisimman vaakasuorassa. S Coupesta tuttu järjestelmä kuulostaa ajonautintoa arvostavan korvaan vähän epäilyttävältä, mutta homma toimii yllättävän hyvin. Se parantaa oikeasti ajamisen iloa – ja etenkin SL:n asiakaskunnan keskuudessa. Iso roadster surffaa koeajolla Kalifornian mutkaisella rantatiellä yllättävän mukavasti ja elegantisti.

Suomessa hinnat alkaen -versio on nyt SL 400, jonka keulalla kehrää 367-hevosvoimainen tuplaturbo-V6. Moottorin jatkeena on aina uusi 9-portainen automaattivaihteisto. Voimalinja istuu SL:ään erinomaisesti ja korostaa lisää auton mukavuuspainotteista urheilullisuutta. Autolla on helppo kruisailla pintakaasulla. Kaasua painettaessa moottori reagoi nopeasti, ja tarjoaa kuskin käytettäväksi yllin kyllin voimaa. Maksimivääntö on 500 Nm. Ja lienee turha sanoa, että suorituskyky on Suomeen aivan riittävä. SL ei kuitenkaan ole varsinaisesti urheiluauto vaan pikemminkin avonainen ja loivasti taipuileville sekä kohti auringonlaskua vieville teille tehty Gran Turismo.

Muut malliversiot ovat SL 500 (455 hv) sekä Mercedes-AMG-mallit SL 63 (585 hv) ja SL 65 (630 hv). Näistä urheilullisempaa ajoa arvostava valitsee SL 63:n, jonka taka-akselilta löytyy nyt tasauspyörästön lukko. Sen avulla takapään pito paranee, joten kuski voi yrittää ulosmitata upean tuplaturbo-V8:n kaiken tehon ja suorituskyvyn. SL 65 tarjoaa keulalle sitten vielä AMG-viritteisen V12-moottorin, mutta raskas kone tuo turhaan painoa keulalle eikä se edes kuulosta yhtä hyvältä kuin AMG-V8.

Nopean ajon perusteella SL 400 istuu parhaiten SL:n luonteeseen. Ja sillä ehtii jäätelökiskalle Kaivariin aivan riittävän ripeästi.

Mercedes-Benz SL 400
Moottori 2 996 cm3, tuplaturbo-V6
Teho 270 kW (376 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 500 Nm / 2 000-4 200 r/min
0-100 km/h 4,9 s
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 7,7 l/100 km
CO2-päästöt 175 g/km
Mitat Pituus 4 631 mm, leveys 1 877 mm, korkeus 1 314 mm, akseliväli 2 585 mm
Tyhjäpaino 1 735 kg
Tavaratila 345–485 l

Kuvat: Mercedes-Benz