Näin tulevaisuudessa pysäköidään tehokkaammin

Pysäköinti ja pysäköintipaikan etsiminen on välttämätön paha autoilijoille. Parkkipaikkojen etsiminen ruuhkauttaa liikennettä ja kuluttaa ihmisten aikaa, mikä ei ole kenenkään edun mukaista.

Lähes jokainen kaupunkiympäristössä autolla liikenteessä ollut tietää turhautuneen tunteen parkkipaikkaa metsästäessä. Oman osansa ongelmaan tuo nykyautojen merkittävästi kasvanut koko. Esimerkiksi Volkswagen Golf on kasvanut seitsemän sukupolven aikana leveyttä 17 senttiä ja pituutta jopa 92 senttiä. Kortteleita ympäri ajaessa kuluukin helposti paljon aikaa, mikä ei ole kenenkään edun mukaista. Samalla myös alueelliset päästöt nousevat, ja tämä on ongelma varsinkin suurissa kaupunkiympäristöissä.

Saksalainen teknologiakonserni Bosch haluaa tehostaa pysäköintiä ja hyödyntää jo autoista löytyvää teknologiaa tähän tarkoitukseen. Avainasemassa on jo keskimäärin joka toisesta uudesta autosta löytyvä pysäköintiavustin, jonka toiminta perustuu pysäköintitutkilta saatavaan tietoon. Boschin konseptin mukaan kaupungiympäristössä ajavat autot jakavat tiedon vapaista pysäköintipaikoista pilvipalveluun, joka jakaa tietoa edelleen pysäköintipaikkaa etsiville autoille. Pilottiprojekti järjestelmän testaamiseksi alkaa tulevana syksynä Stuttgartissa, jossa vakioreittiä ajavat raitiovaunut ilmoittavat kadun varrella löytyvistä vapaista pysäköintipaikoista. Myös idean jatkojalostaminen on jo käynnissä, jolloin autoilijoille voitaisiin toimittaa pysäköintiennuste vapaista paikoista sekä ilmoittaa vapaista paikoista mittatietojen perusteella sopivalle autolle. Tämänkaltaista palvelua odotetaan markkinoille vuonna 2018.

Liikenteessä olevat autot lähettävät automaattisesti tiedot vapaista pysäköintipaikoista
Pysäköintipaikkaa etsivä auto puolestaan saa ohjeet vapaan paikan luokse

Bosch näkee myös täysin automatisoidun pysäköinnin tärkeänä askeleena kohti koko autoilun automatisointia. Pysäköintitilanteissa nopeudet ovat hiljaisia, ja sen vuoksi se on hyvä testiympäristö automatisoinnille. Bosch esitteli myös niin sanottua Home Zone -pysäköintiavustinta, jolle on mahdollista opettaa usein toistuva pysäköintitapahtuma. Reitin tallentamisen jälkeen auto on mahdollista pysäköidä ulkopuolella olemalla, mutta toiminto vaatii edelleen kuljettajan vahvistusta älypuhelimeen ladattavan applikaation kautta. Tällä hetkellä BMW ja Mercedes ovat esitelleet omat versionsa auton ulkopuolelta ohjattavalla pysäköinnillä.

Seuraava askel on täysin automatisoitu pysäköintipalvelu suljetuilla pysäköintialueilla. Tällaiselle alueelle sisään ajaessaan kuljettaja jättää ajoneuvon järjestelmän hallintaan, joka suorittaa pysäköinnin loppuun. Vastaavasti pois lähdettäessä auto tulee kuljettajan pyynnöstä parkkihallin uloskäynnille, eikä kuljettajan itsensä tarvi tuhlata aikaa pysäköintihallissa. Tämän järjestelmän odotetaan olevan todellisuutta vuosikymmenen loppuun mennessä.

Autot välittävät tiedot pilvipalveluun, jossa data analysoidaan ja välitetään eteenpäin Täysin automatisoidussa pysäköintihallissa kuljettaja poistuu autosta sisäänajon lähellä Auton ja hallin järjestelmät hoitavat pysäköinnin loppuun saakka Home Zone -pysäköintiavustille opetetaan haluttu reitti Tämän jälkeen pysäköinti voidaan suorittaa älypuhelimen avulla

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös
Video: Pysäköintikolhut ovat kohta historiaa – Bosch esittelee pysäköintitilanteiden automaattijarrutuksen