Hyundain uutuus tarjoaa kolme eri voimalinjaratkaisua

Erilaisia hybridimalleja alkaa olla tarjolla lähes kaikilla autonvalmistajilla. Yleensä perinteisten polttomoottoreiden rinnalla on yksi vaihtoehtoinen ratkaisu. Nyt Hyundai tuo kolme eri vaihtoehtoa yhteen autoon.

Hyundai IONIQ on rakennettu uudelle pohjalevylle ja auto tulee ensimmäisenä tarjolle perinteisellä hybridivoimalinjastolla. Myöhemmin mallisto täydentyy pistokehybridillä ja täyssähköisellä versiolla. Hybridimallin voimanlähde koostuu 1,6-litraisesta 105-hevosvoimaisesta bensiinimoottorista sekä 43,5 hevosvoimaa tuottavasti sähkömoottorista. Yhdessä huipputehoksi muodostuu 141 hevosvoimaa ja vääntöä moottorit tuottavat parhaimmillaan 265 newtonmetriä. Vaihteistona autossa toimii uusi kuusiportainen kaksoiskytkinautomaatti. Huippuvääntö on käytettävissä ykkösvaihteella, ja vaihteilla kakkosesta kuudenteen pystytään hyödyntämään 235 newtonmetrin vääntöä. Pelkällä sähköllä pystyy ajamaan 120 km/h nopeutta. Akuston kokoa perusmallin tai pistokehybridin osalta ei ole vielä kerrottu.

Rakenteen osalta auto edustaa nykypäivää. Siinä on käytetty painon säästämiseksi paljon suurlujuusteräksiä sekä alumiinia. Myös autossa käytettävien materiaalien kierrätettävyyteen on kiinnitetty paljon huomiota.

Ulkomuodon osalta autossa on tunnistettavissa tiettyjä yhteneviä piirteitä hybridiautojen uranuurtajan Toyota Priuksen kanssa. Muotoiluun on vaikuttanut paljon aerodynamiikan optimointi ja IONIQin ilmanvastuskerroin onkin verrattain matala asettuen lukemaan 0,24 Cd. Auto on tunnistettavissa Hyundaiksi parhaiten keulan ilmeestä.

Sisätilojen osalta IONIQ näyttää varsin tutulta mallisisariin verrattuna. Keskikonsolia hallitsee 7-tuumainen kosketusnäyttö, jonka kautta pystyy ohjaamaan myös Apple CarPlay- ja Android Auto -järjestelmiä. Autosta löytyy myös langattoman latauksen tuki Qi-standardia tukeville älypuhelimille.

Kuljettajan paikalla pystyy valitsemaan ajomoodin ECO- ja SPORT-asetusten väliltä. ECO-asetukseen yhdistyy myös navigointijärjestelmä, joka saatavilla olevan karttatiedon avulla optimoi akkujen latausta ja sähkön käyttöä.

IONIQ on myös varustettu viimeisimmillä turvallisuusteknologioilla. Autosta löytyy esimerkiksi aktiivinen kaistavahti, kuolleen kulman varoitin sekä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Lisämukavuutta matka-ajoon tuo aktiivinen vakionopeudensäädin.

Hyundai IONIQ Hybrid saapunee Suomen markkinoille syksyllä.

 

comments powered by Disqus