Hyundain aggressiivinen laajentuminen jatkuu – i30-mallisto täydentyy tyylitaiturilla ja tehoversiolla

Hyundailla on kovat piipussa ja tähtäimessä olla Euroopan suurin aasialainen autonvalmistaja muutaman vuoden päästä. Nyt suosikkimalli saa kaksi uutta tunteisiin vetoavaa mallia.

Hyundai esitteli viime vuoden lopulla täysin uuden i30-mallin viisiovisen version ja keväällä nähtiin tilava farmari. Jo viime vuonna oli tiedossa, että mallisto tulee laajenemaan kahdella muulla mallilla, ja nyt on koittanut niiden aika.

Kaupallisesti olennaisempi uutuus on i30 Fastback. Kyseessä on i30-malliston linjakkain versio, joka on kattolinjansa osalta 25 milliä hatchbackia matalampi. Sama linjakkuus näkyy myös keulan muodoissa, missä maski on saanut aiempaa matalamman ilmeen. Kyljen pokkauksilla korostetaan sporttisuutta, ja perän muotoilun vuoksi Fastback on 115 milliä perusversiota pidempi. Alustaa on madallettu 5 millillä ja jousitusta jäykistetty 15 prosentilla vastaamaan vauhdikkaampaa olemusta.

Moottorivalikoimassa on alkuun 1,0-litrainen kolmisylinterinen (120 hv) ja 1,4-litrainen nelisylinterinen (140 hv). Myöhemmin mallisto täydentyy 1,6-litraisen turbodieselin 110- ja 136-hevosvoimaisilla versioilla. Pienintä bensamoottori on aina varustettu kuusiportaisella manuaalivaihteistolla, kun muihin saa manuaalin lisäksi valittua 7-portaisen kaksoiskytkinautomaatin.

Päivän vauhdikkaampi uutuus kulkee nimellä Hyundai i30 N. Malli on Hyundain ensimmäinen uuden urheilullisuutta painottavan N-sarjan jäsen. Esikoista on keretty odottaa jo muutaman vuoden ajan, joten odotukset ovat varsin kovat. Valmistaja on painottaa auton tarjoavan hauskuutta painottavan ajokokemuksen suorituskykyisessä paketissa.

Muotoilullisesti i30 N erottuu viisiovisesta jo ensisilmäyksellä aggressiivisten yksityiskohtien turvin. Näihin lukeutuvat muun muassa kauttaaltaan uudelleen muotoillut puskurit, tummat valojen taustat, takaspoileri ja siihen integroitu lisäjarruvalo sekä tietenkin näyttävät pakoputkiston tuplaulostulot. N-logo löytyy keulan lisäksi myös vanteista ja jarrusatuloista, jotka pilkistävät isojen joko 18 tai 19-tuumaisten vanteiden takaa. Isommilla vanteilla varustettuna i30 N on 7 milliä normaalia viisiovista matalampi.

Konepellin alta löytyy 2,0-litrainen bensaturbo, joka tulee tarjolle kahtena tehoversiona. Vakiopaketilla moottori tarjoilee 250 hevosvoimaa ja 353 newtonmetriä vääntöä. Näiden turvin kuusiportaisella manuaalivaihteistolla varustetulla autolla kerkeää satasen nopeuteen 6,4 sekunnissa. Performance-paketti tuo mukanaan punaiset jarrusatulat, säädettävän putkiston, elektronisen luistonrajoittimen sekä 25 lisähevosvoimaa. Näiden turvin Performance versio spurttaa sataseen kolme kymmenystä nopeammin. Molempien versioiden huippunopeus on rajoitettu lukemaan 250 km/h.

Molemmat versiot esitellään yleisölle syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. i30 N rantautuu Suomeen vielä syksyn aikana, ja i30 Fastback nähdään Pohjolassa ensi vuoden alussa. Hinnat eivät ole vielä selvillä.

Kuvat: Valmistaja