Huomaatko muutosta? Koeajossa uusi ja vanha Mazda 2

Mazda 2 on malliuudistuksestaan lähtien pyrkinyt ottamaan paikkaa pikkuautoluokan kärkipäässä. Kolmannen sukupolven Mazda 2 tuli myyntiin alkuvuodesta 2015 ja nyt malli sai pieniä päivityksiä.

Tykkäsimme

Muotoilusta

Laatuvaikutelmasta

Ajettavuudesta

Emme tykänneet

Takatiloista

Hinta alkaen 14 972 €
Koeajoauto 22 583 €

Mazdan Kodo-filosofiaa noudatteleva muotoilu ei uudistuksen myötä muuttunut ensisilmäyksellä lainkaan. Samaa muotokieli näkyy myös malliston suuremmissa kuten Mazda 3, Mazda 5 ja CX-malleissa. Nyt perheen pienimpään tehdyt yksityiskohtien muutokset toivat mallit itseasiassa vain lähemmäs toisiaan.

Tuimailmeinen keula on muuttunut vain maskin, valojen ja puskurin osalta. Katsetta on terästetty LED-ajovaloilla ja kromia on lisätty sumuvalojen silmäkulmiin. Peltipinnat ovat pysyneet ennallaan ja sivuprofiilin ainoa muutos on antennin päivittyminen haineväksi.

Sivuprofiilin muutoksen paljastaa perinteisen antennin vaihtuminen haineväksi.

Sisätilan muotoilu on pidetty edeltäjän tavoin tyylikkään yksinkertaisena ja keskitytty parantamaan laatuvaikutelmaa. Uusien verhoilumateriaalien lisäksi autossa on uusi ratti ja mittaristo. Toiminnallista parannusta edustaa herkempi kosketusnäyttö.

Vaikka Mazda kakkosen uudistukset ovat melko huomaamattomia, ne nostavat malliston pienimmän arvokkuutta. Vähävikaisena ja hyvillä turvallisuuspisteillä tunnettu pikku-Mazda on hyvä kilpailija esimerkiksi Toyota Yarisille tai Volkswagen Pololle.

MIKÄ Mazda-perheen viisiovinen pikkuauto

KENELLE Hyvännäköistä ja hyvää ajettavuutta arvostavalle kaupunkilaisautoilijalle

AJETTAVUUS Pikku-Mazdan parhaimpia puolia on sen ketteryys ja hyvä ajettavuus. Ohjauksessa on tarvittaessa nopeutta ja riittävästi tuntumaa. Auto on suuntavakaa eikä melutaso nouse häiritseväksi moottoritieosuuksilla, joten kaupunkiajon lisäksi sen ominaisuudet riittävät hyvin myös matka-ajoon.

SUORITUSKYKY Vaikka muut autonvalmistajat suosivat tehokkaita pienen kapasiteetin turboahdettuja voimanlähteitä, pitää Mazda kiinni omasta tyylistää ja tarjoaa vapaastihengittäviä moottoreita. Tarjolla on 1,5-litrainen bensiinimoottori ja kolme tehoversiota, 75, 90 ja 115 hevosvoimaa. Koeajoautossa oleva 90 hevosvoimainen voimanlähde on on suorituskyvyltään taajama-ajossa riittävä, 12 sekuntia nollasta sataan. Kuusivaihteinen automaatti suoriutuu kiihdytyksistä tasaisesti. Suurempi vaihde vaihtuu kuitenkin heti kiihdytyksen loivennuttua säästämään kulutusta. Ilmoitetut kulutuslukemat manuaalin ja automaatin osalta ovat samaa luokkaa, mutta suoritusarvoiltaan manuaaliversio on 2,6 sekuntia automaattia nopeampi.

TILAT Ohjaamon ergonomia on kohtuullisen hyvää. Istuimet tukevat riittävästi ja sopiva ajoasento löytyy helposti. Takaistuin on aikuiselle matkustajalle joka suunnassa ahdas. Perustilassa 280 litraiseen tavaratilaan mahtuu pariskunnan viikonlopun tavarat. Laajennus nostaa kapasiteetin 950 litraan, mutta silloin pohjalle jää pikkuautoille tyypillinen korkea kynnys.

MALLISTO Mazda 2:n moottorit ovat vapaastihengittäviä ja iskutilavuudeltaan muutaman desin kilpailijoiden voimanlähteitä suurempia. Tarjolla on ainoastaan bensiinivaihtoehtoja, joiden tehot vaihtelevat välillä 75, 90 ja 115 hv. Moottoreiden parina tarjoillaan kahta vaihteistoa. Pienitehoisin yhdistyy viisivaihteiseen manuaalivaihteistoon, keskimmäinen on saatavilla viisivaihteisen manuaalin lisäksi kuusivaihteisella automaattilaatikolla ja tehokkaimman parina on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto.

Mazda 2 1.5 Skyactiv-G Luxury Plus 6AT
Polttomoottori
1 496 cm3, R4, bensiini
Teho 60 kW (90 hv) 6 000 r/min
Vääntö 148 Nm / 4 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 12,0 s
Huippunopeus 177 km/h
Keskikulutus 4,8 l / 100 km
CO2-päästöt 112 g/km
Mitat Pituus 4 060 mm, leveys 1 695 mm, korkeus 1 495 mm, akseliväli 2 570 mm
Omamassa 1 075 kg
Tavaratila 280-950 l

Kuvat: Mia Pelttari

Teknavin tv-ohjelma palaa jälleen ruutuun! Uudet 14. tuotantokauden jaksot alkavat maanantaina 18.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla.