Hondalla on kovat piipussa – luvassa lisää urheiluautoja

Honda toi vuonna 1999 markkinoille varsin hyvään suosioon nousseen kaksipaikkaisen S2000-mallin. Nyt brittiläinen Autocar-lehti uutisoi kuvien kera japanilaisvalmistajan olevan suunnittelemassa täysin uutta versiota tästä mallista.

Uusi S2000 tullaan suuntaamaan ennen kaikkea tänä kesänä esitellyn Mazdan legendaarisen roadsterin eli MX-5:n kilpailijaksi. S2000 tulee olemaan perusrakenteeltaan edeltäjänsä kaltainen, eli moottori on edessä, veto hoidetaan takarenkailla ja matkustajat istuvat hyvin takana.

Ennen kaikkea sen halutaan olevan jo perusmallina Mazdaa nopeampi. Moottorivaihtoehdoksi S2000:n keulalle on veikkailtu esimerkiksi tulossa olevaa 1,5-litraista turbokonetta, jonka teho asettuisi todennäköisesti noin 180 hevosvoiman paikkeille. Tällä teholla se olisi huomattavasti Mazdan tehokkaampaa kaksilitraistakin tehokkaampi. Tämän lisäksi Honda Civic Type R:n keulalla nähty reilu 300-hevosvoimainen moottori voisi löytää tiensä auton keulalle ja samalla laajentaa Hondan Type R -alabrändiä.

Suurin haaste on sopivan pohjalevyn puuttuminen. Hondan uusi globaali pohjalevykonsepti tulee olemaan etuvetoisille autoille sopiva, joten sen hyödyntäminen tässä projektissa ei onnistu. Tästä syystä auton hinta tulee todennäköisesti nousemaan Mazdan yläpuolelle. Yhdysvalloissa hintapositio mahdollistaisi kuitenkin hyvin auton asettumisen esimerkiksi BMW Z4 ja Audi TT Roadsteria vasteen Hondan premium-brändin eli Acuran alaisuudessa.

Hiljattain esitelty Honda NSX, Civic Type R sekä nyt työn alla oleva S2000 ovat selviä merkkejä siitä, että Honda haluaa piristää merkkimielikuvaansa. Nämä ovat malleja, joiden avulla on mahdollista päästä takaisin autoharrastajien piireihin, ja se on imagollisesti arvokasta näkyvyyttä.