Geneven autonäyttelyn ennakko – kaikki mitä kannattaa odottaa

Geneven autonäyttely on yksi vuoden tärkeimpiä näyttelyitä Euroopassa. Tässä katsaus ensi viikolla ovensa avaavan näyttelyn antiin.

Vuosittain maaliskuun alkupuolella järjestettävässä Geneven autonäyttelyssä nähdään perinteisesti paljon superautoja ja konsepteja, mutta tilaa riittää myös normaaleille autoille. Ennen messuja julkaistaan myös arvovaltaisen tuomariston valitsema Vuoden Auto 2017, jota odotetaan suurella mielenkiinnolla. Tänä vuonna mukana finaalissa ovat Alfa Romeo Giulia, Citroën C3, Mercedes-Benz E-sarja, Nissan Micra, Peugeot 3008, Toyota C-HR sekä Suomessakin palkittu Volvo S90/V90.

Katsaus tulevan autonäyttelyn antiin

ALFA ROMEO marssittaa lavalle ensimmäistä kertaa Euroopassa katumaasturimalli Stelvion. Kyseessä on myös Vuoden Auto 2017 -kilpailussa mukana olevan Giulian sisarmalli.

ALPINEN paluu on totta ja Genevessä näemme tuotantovalmiin uuden pienen urheiluauton. Odotukset etenkin ajo-ominaisuuksien suhteen ovat korkealla ja odotamme mielenkiinnolla ensikokemuksia kompaktista A110:stä.

ASTON MARTIN on monien urheiluautovalmistajien kanssa esillä varsin näkyvästä Genevessä. Astonilta näemme mielenkiintoisen AM-RB 001 -konseptin, joka on saanut vaikutteita Red Bullin F1-autosta. Lähempänä todellisuutta näemme uudistuneen Vanquish S:n.

Aston Martin Vanquish S noudattaa brittivalmistajan kuvankauniita muotoja

AUDIN osaston yksi päätähdistä tulee Detroitissa nähty Q8 -konseptiauto. Hybridivoimalinjalla varustettu katumaasturi on saanut uuden keulailmeen ja nähtäväksi jää, kuinka paljon tästä siirtyy myös tuotantoautoon. Tämän lisäksi Audin osastolla nähdään uusi RS 5 Coupé, sekä A5 Cabriolet.

BENTLEY Kun mikään ei riitä. Brittivalmistaja esittelee Genevessä Bentaygan ökyversio Mullinerin.

BUGATTI luottaa superauto Chironin vetovoimaan ja miksipä ei luottaisi. Autosta ei vielä ole suurempia kokemuksia, mutta niitä odotellessa sitä kyllä kelpaa katsella.

BMW esittelee Genevessä Euroopan markkinoilla tärkeän uuden 5-sarjan Touringin, sekä 4-sarjan uudistuneen malliston.

CITROËN on mukana Vuoden Auto 2017 -kilpailussa C3-mallilla, joka on ehdottomasti tämän vuoden tärkein auto. Osastolta löytyy myös kompaktien SUV-mallien kasvavaan luokkaan sijoittuva C-Aircross Concecpt, joka noudattelee Citroënin nykytyyliä.

DS tuo näytille pitkästä aikaa oikeasti uutta. Genevessä nähdään hiljattain Citroënin alta omaksi brändikseen eriytetyn DS:n uutuusmalli DS 7 Crossback. Kuvien perusteella auto tarjoaa keskikokoisten crossoverin luokassa DS:lle sopivaan tyyliin persoonallisen ulkonäön.

Genevessä nähdään uusi DS 7 Crossback

FERRARI tuo näytille jälleen uusia unelmia. Genevessä on ensimmäistä kertaa esillä uusi 12-sylinterisellä vapaasti hengittävällä moottorilla varustettu 812 Superfast. 6,5-litraisesta moottorista puristetaan 800 hevosvoimaa, minkä myötä kyseessä on Ferrarin historian tehokkain sarjatuotantomoottori.

FORD on Genevessä varsin hillityllä kokoonpanolla, sillä tärkeimmät uutuudet on keretty jo esitellä. Uusi Fiesta on paikallisia markkinoita ajatellen mielenkiintoisin volyymimalli ja muuten huomio kiinnittyy Mustangin ja GT:n uusiin variaatioihin.

HONDAN osasto keskittyy tärkeään kymmenennen sukupolven Civiciin ja etenkin ensimmäistä kertaa nähtävään tehoversio Type R:ään. Tämän kokoluokan sporttien kysyntä on kasvussa, joten odotukset historia tuntia on kova. Mukana Honda osastolla nähdään myös kaupunkiliikenteen tulevaisuutta esittelevä Neuv konseptiauto.

HYUNDAIN osastolta löytyy Euroopan markkinoita ajatellen todella tärkeä i30 Wagon. Hyundai on keskittynyt i30:n kohdalla tekemään juuri Euroopan markkinoille sopivaa autoa, minkä lisäksi i30-mallisto myös valmistetaan Euroopassa. Tulevaisuutta esitellään Hyundain FE Concept -nimellä kulkevan polttokennoauton muodossa.

JAGUAR keskittyy esittelemään kevyesti uudistuneita tuotantomallejaan, mutta huomion herättäjänä luonnollisesti toimii täyssähköinen I-PACE Concept.

Jaguar I-PACE hahmottelee Jaguarin tulevia linjoja

KIA tuo Geneveen esille itselleen täysin uuteen autoluokkaan sijoittuvan Stingerin. Kyseessä on hyvin linjakkaasti muotoiltu tyylikäs sedan, joka tähtää saksalaisten kimppuun.

LAMBORGHINI on Genevessä mukana muiden superautovalmistajien tapaan. Huomion keskipisteestä löytyy Huracanin päivitetty ja nopeampi versio, joka kulkee nimellä Performante.

LAND ROVER / RANGE ROVER on elänyt viime vuodet hurjaa uudistumisen kautta, ja nyt Range Rover saa kokonaan uuden perheenjäsenen Evoquen ja Sportin väliin. Uutuus asettuu kasvavaan coupémaisten katumaasturien joukkoon ja kulkee nimellä Velar.

LEXUS esittelee uutuuksia malliston yläpäähän. Genevessä nähdään vuosimallina 2018 kulkeva uusi aiempaa sulavalinjaisempi LS 500 h -edustusauto, mutta myös mielenkiintoinen iso kaksiovinen LC, jollaista Lexuksen mallistosta ei ole ennen löytynyt.

Lexuksen isoin edustusauto LS saa aiempaa pehmeämmät linjat

MAZDAN osastolla nähdään tärkeä ensi-ilta, kun japanilaisvalmistaja esittelee Euroopan markkinoille olennaisen keskikokoisen CX-5-katumaasturin toisen painoksen. Osastolla nähdään myös CX-3:n ja pienen 2:n päivitetyt versiot.

MCLAREN kuuluu niiden merkkien joukkoon, jotka yleensä näyttäytyvät varmimmin Genevessä. Tällä kertaa brittivalmistaja tuo näytille uudistuneen Super Series -malliston.

MERCEDES-BENZIN osastolla kiinnostusta ja varmasti keskustelua herättävänä autona tulee olemaan X-sarja, joka on Mercedeksen ensimmäinen avolava-auto. Näyttelyssä ei vielä nähdä tuotantomallia, mutta konseptiautoksi kyseessä on varsin valmiin näköinen tuote. Tämän lisäksi ensiesittelynsä näkee E-sarjan Cabriolet. Paikalla on myös Mercedes-Maybachin uusin aluevaltaus eli G 650 Landaulet ja arkipäivää lähempänä oleva uudistunut GLA. Mercedes-AMG viettää 50-vuotisjuhliaan ja tämä näkyy osastolla erilaisina juhlamalleina, minkä lisäksi nähdään E-sarjan farmarin AMG-versio. Toki mukaan mahtuu myös tulevaisuutta, jota edustaa kokonaan sähköinen EQ-mallisto oheislaitteineen.

Mercedeksen ensimmäinen avolava kulkee nimellä X-sarja

MITSUBISHI hakee täysin uutta nostetta merkille hyödyntämällä tuttua nimeä uudessa autossa. Mitsubishin osastolla nähdään maailman ensi-illassa uusi SUV-henkinen Eclipse Cross, joka on tulossa markkinoille kuluvan vuoden syksyllä. Tämän hetken trendeihin vastaava malli tulee tarjolle 1,5-litraisella bensaturbolla sekä 2,2-litraisella turbodieselillä. Tämän luokan yleistyneestä etuvetoisuudesta huolimatta Mitsubishi tulee tarjolle nelivetoisena.

NISSANIN osaston vetonaulana toiminee Euroopan markkinoille suunnattu Micra. Tämän lisäksi osastolla nähdään sähköisen autoilun tulevaisuutta BladeGlider-konseptin muodossa.

OPEL tuo näytille kaksi merkittävää uutuutta, kun esittelyvuorossa on toisen sukupolven Insignia, sekä crossover-markkinoille tuleva Crossland X. Näiden lisäksi markkinoita kiinnostaa varmasti 500 kilometrin ajomatkaan yltävä täyssähköauto Ampera-e. Opelin osastolla varmasti keskustellaan myös liitospuheista PSA:n kanssa, mistä on huhuttu paljastettavan uutta tietoa tulevana maanantaina juuri näyttelyn alla.

Opel esittelee Insignia Grand Sportin

PEUGEOT tuo osastonsa vetonaulaksi jo Barcelonan elektroniikkamessuilla esitelty Instinct-konsepti. Menevän ulkonäön lisäksi autolla esitellään seuraavalla asteelle vietyä älyä, ja sen mahdollistamia vapauksia tulevaisuuden autoilussa. Osastolla on näytillä myös tuotantomalliston vetonaulana uusi 5008 SUV.

PORSCHEN osastolla katseita kerää kauan odotettu Panameran farkkumalli Sport Turismo. Tämän lisäksi näytillä on Perinteisen Panamera-malliston uusin lippulaivamalli, jossa perinteinen turboahdettu V8 saa lisävoimaa sähkömoottorilta. Esillä on myös uudet GTS-mallit. Saamiemme tietojen mukaan Porschella on myös luvassa yllätys, ehkä tulevaisuuden sähköistymiseen liittyen.

RENAULT tykitti viime vuonna sellaiseen tahtiin uutuuksia, että nyt on hetki hengähtää. Lavalla nähtäneen aikaisemminkin esillä olleita konsepteja, sekä tuoreimpina malleina avolava Alaskan ja uusi isompi katumaasturi Koleos. Kaupallisesti tärkeistä malleista huomio kiinnittyy uudistuneeseen Captureen, joka on ollut Euroopassa B-segmentin crossover-markkinoiden ykkönen viime vuonna.

SEATIN osastolla keskitytään tuotantomallien uudistuksiin. Näytillä ovat muun muassa uusi Seat Ibiza, sekä viimein nelivedon saanut ja nykyään 300-hevosvoimainen Leon ST Cupra.

Seat Leon ST Cupra 300 on viimein saatavilla nelivetoisena

SKODA tuo Geneveen kokonaisuudessaan uudistuneen Octavia-malliston. Tämän lisäksi näytillä on Kodiaqin uudet versiot, eli maastohenkinen Scout sekä urheilullinen SportLine.

SSANGYONG tähtää kasvuun Euroopassa ja siihen tarvitaan nykyistä modernimpaa ja laadukkaampaa mallistoa. Genevessä nähtävä XAVL SUV -konseptiauto antaa viitteitä itsevarmemmasta tulevaisuudesta.

SUBARU tuo näytille uuden XV:n, jolla valmistaja lähtee tavoittelemaan nykyistä parempaa markkinaosuutta crossovereiden joukossa. Auto on Subarun tapaan luonnollisesti nelivetoinen ja varustettu bokserimoottorilla. Uusi XV AWD hyödyntää Subarun uutta globaalia pohjalevyä.

SUZUKIN osastolla suomalaisten mielenkiintoa herättää piskuinen Ignis, joka on tekemässä paluuta Suomen markkinoille. Erittäin pienestä koostaan huolimatta Ignis on Suzukin brändille uskollisesti nelivetoinen.

Volkswagen esittelee Tiguanin seitsemänpaikkaisen version, joka saa lisänimen Allspace

TOYOTA tuo maailman ensi-iltaan uudistuneen Yariksen. Kestosuosikki saa uudistuneen ulkoilmeen lisäksi uusia moottorivaihtoehtoja. Lisäksi paluu rallin MM-sarjaan nostattaa odotuksia tehoversiota kohtaan.

VOLKSWAGEN tulee Geneveen laajalla kattauksella. Lavalla astelee täysin uusi Passatin yläpuolelle sijoittuva isompi sedan Arteon (pääkuva), joka korvaa mallistosta pois jääneen CC:n. Tämä lisäksi Euroopan ensi-illassa nähdään seitsemänpaikkainen Tiguan Allspace. Konseptiautojen osalta Volkswagen jatkaa retrolinjalla ja esittelee jo rapakon takana nähdyn sähkökäyttöisen I.D. Buzz -minibussin.

VOLVO on nykyään harvoilla automessuilla paikalla, mutta Euroopan mantereen näyttelyksi on valikoitunut Geneve. Eikä ruotsalaiset tule tänne tyhjin käsin, sillä ensi-illassa nähdään täysin uusi Volvo XC60, joka esittelee ensimmäisenä Volvon pienemmän luokan uudistettua pohjalevytekniikkaa.
EDIT: 6.3. Volvo XC60 jakaa saman pohjalevytekniikan 90-sarjalaisten kanssa, ja pienempi pohjalevy esitellään myöhemmin uuden 40-sarjan myötä.

Volvo XC60 on ollut valmistajalleen menestyksekäs tuote, joten uutuudella on suuret saappaat täytettävänään

Kuvat: Valmistajat

Geneven autonäyttely on avoinna yleisölle ensi viikon torstaista lähtien 9.3.-19.3. Lehdistö pääsee paikalle jo tiistaina 7.3. ja Teknavi raportoi suoraan paikan päältä Genevestä heti alkuviikosta. Teknavin löydät verkkosivujen lisäksi Facebookista, Instagramista sekä Twitteristä.