Frankfurtin ensiesittelyitä: Peugeot 508 RXH

Peugeot esitteli Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä 508-mallien rinnalle uutta ajattelua edustavan 508 RXH:n. Keväällä 2012 markkinoille tuleva uutuus nousee leijonamerkin lippulaivaksi. RXH eroaa ulkonäöltään kahdesta 508-sisarestaan merkittävästi, sillä se on niitä leveämpi ja korkeampi. Myös keulan ilme on omanlaisensa.

Peugeot 508 RXH:ssa on dieselhybridimoottori: kaksilitrainen dieselmoottori kehittää 120 kW:n (163 hv) ja sähkömoottori 27 kW:n (37 hv) tehon. Etupyörille saadaan 300 Nm vääntömomenttia, ja takapyörille sinne sijoitetun sähkömoottorin 200 Nm. Moottorien yhteinen vääntömomentti on enimmillään 450 Nm, mikä takaa hyvän suorituskyvyn.

Korkean maavaran ja nelivedon ansiosta 508 RXH mahdollistaa ajamisen myös huonoissa ajo-olosuhteissa.

Kuljettaja voi valita Hybrid4-tekniikan avulla kulloiseenkin tilanteeseen parhaiten sopivan ajo-ohjelman neljästä vaihtoehdosta, jotka ovat ZEV (Zero Emission Vehicle), 4WD, Sport ja Auto. Peugeot 508 RXH:lla voi ajaa lyhyitä matkoja pelkästään sähkön voimalla, jolloin liikkuminen on lähes äänetöntä.

Vaikeissa olosuhteissa tai liukkaalla kelillä mennään koko ajan nelivedolla, mikä lisää turvallisuutta. Yleensä ajettaessa käytetään Auto-säätöä, jolloin elektroniikka säätelee voimanjakoa diesel- ja sähkömoottorin välillä ja pitää kulutuksen ja päästöt mahdollisimman alhaisina.

Peugeot 508 RXH:n kulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat auton tilat, suorituskyvyn ja etenemiskyvyn huomioiden hämmästyttävän pienet. Yhdistetty kulutus on vain 4,2 l/100 km ja CO2-päästöt pikkuautotasoa eli 109 g/km.

508 RXH:n olemus on sisarmallejaan kookkaampi, sillä raideleveyttä on kasvatettu 40 mm ja korkeutta 50 mm.

Varustetasoja on tarjolla vain yksi. Kuljettajan tehtävää helpottavat muun muassa tuulilasin heijastusnäyttö, ksenonvalot ja automaattinen valojenvaihto.

Teknari

comments powered by Disqus