Fordin syömähammas uudistuu täysin – tähtäimessä parasta, mitä rahalla saa

Keskikokoiset perheautot ovat valmistajilleen tärkeitä volyymimalleja. Fordin vuoden tärkein uutuus on siis luonnollisesti täysin uusi Focus

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Ford esitteli Focuksen keskikokoisten perheautojen luokkaan vuonna 1998. Lanseerauksen jälkeen autoa on myyty kolmen sukupolven aikana Euroopassa lähes 7 miljoonaa kappaletta, ja kyseessä on Fordin päätuote Euroopan markkinoilla. Focus on myös Suomessa merkkinsä myydyin malli, ja esimerkiksi viime vuonna näitä ensirekisteröitiin noin 2 500 kappaletta. Tämä siitäkin huolimatta, että mallin myynti oli viime vuonna laskukannalla.

Täysin uuden neljännen sukupolven mallin myötä lukuihin odotetaan luonnollisesti korjausta. Sekä odotukset että tavoitteet ovat kovat. Uusi malli perustuu ensimmäisenä Fordina valmistajan C2-nimellä kulkevalle pohjalevylle, jossa etenkin painoon ja tilankäyttöön on kiinnitetty erityistä huomiota. Kokonaisuudessaan alustan, korin, sisustuksen, sähköjen ja voimalinjan uuden suunnittelun avulla auton massasta on onnistuttu leikkaamaan 88 kiloa.

– Mahdollisuutta rakentaa täysin uusi auto puhtaalta pöydältä ei tapahdu kovin usein. Ryhdyimme tuumasta toimeen kehittääksemme parhaan keskikokoisen perheauton, jonka rahalla saa, kommentoi Euroopan Fordin tuotekehityksen johtaja Joe Bakaj.

Muotoilun osalta Focus esittelee Fordin uutta muotokieltä, ja edeltäjään verrattuna mittasuhteet ovat muuttuneet varsin paljon. A-pilaria on siirretty taaksepäin ja konepelti on aiempaa pidempi. Akseliväli on kasvanut reilulla viidellä sentillä ja renkaat ovat aiempaa lähempänä korin kulmia. Pitemmän vaikutelman lisäksi auto muuttuneet mittasuhteet saavat uutuuden näyttämään huomattavasti edeltäjää matalammalta, vaikka itse mitoissa on tapahtunut vain hyvin pieniä muutoksia. Kokonaispituutta uudella Focuksella on millimetreissä 4 378. Ulkomittojen pienistä muutoksista huolimatta Fordin mukaan sisällä on huomattavasta enemmän tilaa.

Sisustuksessa on havaittavissa samaa tyyliä, mitä nähtiin viime vuonna esitellyssä uudessa Fiestassa. Keskikonsolia hallitseva kosketusnäyttö on nostettu korkealle helposti käytettävälle paikalle. Mittaristosta löytyy keskeltä iso näyttö, minkä lisäksi ensimmäistä Ford tarjoaa ensimmäistä kertaa Euroopassa autoon tuulilasinäyttöä.

Kuljettajaa avustavat teknologiat on päivitetty nykypäivän vaatimuksien tasolle. Nimellä Ford Co-Pilot360 kulkeva järjestelmän alla toimivat kuljettajaa avustavat järjestelmät, ja Focus ottaa askeleen kohti autonomista autoilua. Aktiivinen kaistallapitoavustin sekä aktiivinen pysähdyksiin saakka toimiva vakionopeudensäädin tekevät ajamisesta turvallisempaa ja rennompaa. Lukuisten kuljettajaa avustavien järjestelmien myötä uusi Focus tarjoaa laajemman kattauksen teknologiaa kuin aikaisemmin.

Monien muiden Ford-mallien tavoin myös Focus on lukeutunut ajettavuudeltaan hauskojen laitteiden joukkoon. Tätä tunnettua ominaisuutta ei ole haluttu hukata ja valmistajan mukaan uutuus tarjoaa jatkossa hauskuuden lisäksi parempaa mukavuutta. Tähän saamme vastauksen heinäkuussa, kun pääsemme ensimmäisten joukossa tutustumaan uuteen Focukseen ensikoeajoilla.

Moottorivalikoima perustana toimivat 1,0- ja 1,5-litraiset EcoBoost-bensaturbot. Näistä kahdesta koneesta on tarjolla kaikkiaan viisi tehoversiota (85, 100, 125, 150 ja 182 hv). Lisäksi tarjolle tulee 1,5-litrainen EcoBlue-dieselmoottori kahtena tehoversiona (95 ja 120 hv), ja yksi 2,0-litrainen diesel (150 hv). Kaikkien moottorien parina toimii vakiona 6-portainen manuaalivaihteisto, minkä lisäksi kaksi tehokkaampaa dieseliä sekä kaksi keskimmäistä bensakonetta (125 ja 150 hv) ovat tarjolla 8-portaisen automaattivaihteiston kera.

Euroopan markkinoille tulee viisiovisen lisäksi perinteinen farmari, ja valituilla markkinoilla nähdään edelleen neliovinen sedan. Varustetasoja on tarjolla aiempaa enemmän. Perinteiset kulkevat tutuilla nimillä Ambiente, Trend ja Titanium, joiden lisäksi myös Focus-mallisto saa ylellisyyttä Vignale-version muodossa. Urheilullisuutta arvostaville on tarjolla 10 millimetriä vakiota matalammalla alustalla ja aggressiivisemmalla ilmeellä varustettu ST-Line. Niin ikään uutena vaihtoehtona tulee tarjolle 30 millimetriä vakiota korkeampi Active, joka on varustettu maastoajoon sopivalla ilmeellä.

Uusi Ford Focus on odotettavissa Suomeen kesän loppupuolella. Hintoja ei ole vielä julkaistu.

Kuvat: Valmistaja

Teknavin uudet 15. tuotantokauden jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Jo esitetyt jaksot sekä lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.