AMG-perhe sai uuden jäsenen Genevessä – tässä on GT Coupé

Mercedes-AMG esitteli Geneven autonäyttelyssä pitkään odotetun nelioviseksi nimitetyn, mutta käytännöllisellä viistoperällä varustetun GT Coupén.

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Uusi Mercedes-AMG GT Coupé on GT-mallisarjan ensimmäinen takapenkeillä varustettu auto. Auto noudattaa jossain määrin uudessa CLS:ssä nähtyä tyyliä, mutta kori on AMG:n käsialaa perän ilmeessä kuin toteutuksessakin on otettu mallia suoraan kaksiovisesta GT-mallista. Tavaratilan luukku on siis saranoitu takalasin ylälaidasta, joten teknisesti kyseessä on viisiovinen viistoperä.

Mallisto alkaa nimellä GT 53 4Matic+ -kulkevasta mallista, jonka keulalta löytyy S- ja CLS-sarjalaisissa nähty 3,0-litrainen ahdettu suora kuutoskone. Hevosvoimia on tarjolla 435 kappaletta ja vääntöä 520 newtonmetriä. Moottori on myös varustettu 48 voltin sähköjärjestelmällä ja käynnistingeneraattorilla, joka pystyy tarjoamaan hetkellisesti 22 hevosvoiman ja 250 newtonmetrin tuen polttomoottorille. Pelkällä sähköllä autolla ei voi ajaa. Satasen vauhti saavutetaan 4,5 sekunnissa ja huippunopeutta kertyy 285 km/h. AMG:n 53-sarjalaisten yhteydessä käytetään 9-portaista momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteistoa.

Mikäli nämä suoritusarvot eivät tunnu riittäviltä, on tarjolla V8-voimaa kahden mallin turvin. GT 63 4Matic+ tarjoaa 585 hevosvoimaa ja kireämpi S-versio 639 hevosta kera 900 newtonmetrin väännön. Suoritusarvot kesymmälle ovat 3,4 sekuntia sataseen huippunopeuden asettuessa 310 km/h, kun S-version vastaavat luvut ovat 3,2 sekuntia ja 315 km/h. Molempien V8-yhteydessä on niin ikään 9-portainen automaattivaihteisto, mutta momentinmuuntimen paikalta löytyy liikkeellelähdöissä käytettävä levykytkin.

Kuljettajan edessä avautuu Mercedeksen malleista tuttu kahdella näytöllä toteutettu mittariston ja multimediajärjestelmän yhdistelmä, mutta keskikonsolin V-muoto on peritty muista GT-malleista. Uusi GT Coupé on CLS:n tavoin tarjolla sekä neli- että viisipaikkaisena. Tavaratilaa löytyy perusmuodossaan 395 litraa, ja välipohjan alla on piilotilaa 60 litran verran. Takapenkin selkänojat kaatamalla tila kasvaa reiluun 1 300 litraan, joten tarvittaessa isosta luukusta saa sisään enemmänkin tavaraa.

Uusi GT Coupé on ymmärrettävä laajennus GT-tuoteperheeseen, mutta samalla se sijoittuu varsin lähelle CLS-mallia. Onkin mielenkiintoista nähdä, minkälainen ero mallien välille syntyy hinnoittelun suhteen.

Kuvat: Mikko Autio

Geneven autonäyttely on avoinna yleisölle torstaista lähtien 8.3.-18.3. Teknavi raportoi suoraan paikan päältä Genevestä viikon mittaan. Löydät Teknavin myös Facebookista, Instagramista ja Twitteristä.