Erikoiskoeajossa uuden elämän saanut Nissan Juke

Autoja käytetään paikasta toiseen liikkumisen lisäksi moneen muuhun. Yksi hieman erikoisempi ja rankempi käyttöympäristö on stunttitemput.

Auton tunnistaa ulkomuodosta Nissan Jukeksi, mutta se näyttää hieman oudolta. Tämä johtuu siitä, että koripaneelit eivät näytä istuvan aivan alkuperäisen mukaisesti. Lähempi tarkastelu ja koputtelua paljastaa paneelien olevan pääasiassa lasikuitua. Kurkistus auton sisälle puolestaan paljastaa turvakaaret ja kuppipenkit. Mistä tässä on kysymys?

Kyseessä on Mauri ”Crazy Mike” Uuskosken stunttitallin uusin perheenjäsen. Kyseinen Nissan Juke ”loukkaantui” tempussa pahoin, mutta se monien muiden stunttiautojen tavoin sai uuden elämän massiivisen uudelleenrakennuksen jälkeen. Pahoin vaurioitunut auton takaosa leikattiin irti ja takapenkkien paikalta löytyy vain putkirunkoa. Tämän päälle on tehty lasikuidusta alkuperäistä muistuttavat paneelit. Sisätiloissa alkuperäisestä autosta ovat muistona kojelauta, ohjauspyörä ja vaihteenvalitsimen nuppi, jota ympäröivät muovit on kylläkin purettu.

Konehuoneeseen ei puolestaan ole koskettu. Nissanin 1,6-litrainen ja 190-hevosvoimainen turbomoottori tarjoilee riittävät menohalut noin tuhat kiloa painavalle stuntti-Jukelle. Kevennysten avulla auton massasta on lähtenyt siis noin 400 kiloa, mikä tekee ihmeitä auton suorituskyvylle.

Mihin tällaista autoa sitten käytetään? No temppuiluun tietysti! Pääsimme kokeilemaan auton käsiteltävyyttä näytösluontoisesti pienellä keilaradalla. Eturenkailla on isoja pito-ongelmia heti lähdön jälkeen. Luistonestosta, tai muista kuljettajaa häiritsevistä järjestelmistä ei luonnollisesti ole tietoakaan. Käsijarrukahva puolestaan on iso ja lähellä kuljettajaa. Varsinainen hauskuus alkaakin sitä vetämällä. Vaikka kyseessä on perinteinen vaijerilla toteutettu käsijarru, jo kevyt nykäisy saa takarenkaat lukkiutumaan ja perän luisuun. Hitaasta vauhdista huolimatta luisu jatkuu pölyisellä asfaltilla pitkään. Kiihdytys, kevyt kääntö ja uusi nykäisy saa perän irtoamaan naurettavan leveään luisuun. Itseänikin hämmästyttää, miten näin turha temppuili voikin olla näin hauskaa. Uusi reippaampi kiihdytys, terävempi kääntö ja käsijarrun nykäisy pyöräyttävät auton leikiten 180 astetta ja meno toiseen suuntaan jatkuu välittömästi. Paremman vetopidon ja helpomman hallittavuuden saavuttamiseksi keulalle onkin tulossa ensimmäisten parannusten joukossa tasauspyörästön lukko.

Tämän Nissan Juken elämä tulee tästä eteenpäin olemaan pääasiassa suljetuilla alueilla tapahtuvaa hauskuuttelua, mutta ideana on myös opettaa. Crazy Mike kertoo, että autoa tullaan puhtaan pelleilyn ja kyyditysten lisäksi käyttämään ajo-opetukseen. Kevytrakenteisella autolla on helppo harjoitella jo pienillä nopeuksilla auton hallintaa, vaikkei siitä juuri olisi aiempaa kokemusta. Turvallisessa ympäristössä harjoittelu voikin parhaassa tapauksessa olla avainasemassa kohtalokkaan onnettomuuden välttämisessä.

Duudsoneista tuttu Jarno "Jarppi" Leppälä kuuluu samaan stunttiporukkaan ja Jarppi onkin esiintymässä Nissanin ratin takana Rallicrossin SM-sarjan avajaisissa Hyvinkäällä lauantaina 27.5. Crazy Mike puolestaan nähdään tositoimissa rallicross-auton ratissa.

Kuvat: Mikko Autio