Ensituntumat uudesta Skoda Superbista: takatilat yhä tämän auton juttu

Se katsoo minua jotenkin vihaisesti. Uuden Superbin ilme on harvinaisen tuima. Leveä ja matala maski vielä korostaa terävää ilmettä. Auton teräväpokkauksinen kylkilinja on sopusuhtainen, vaikka takaovet ovat yhtä leveät kuin pohjaaalaasen ladon ovet. Mittasuhteita voi pitää erittäin onnistuneena, jos tämän kokoinen auto näyttää istuvan hyvin tiessä vielä normikokoisin 18-tuumaisin pyörin.

Uusi Superb on edeltäjäänsä leveämpi, josta nauttivat niin etu- kuin takamatkustajatkin. Myös pääntilaa on kaikilla matkustajilla aavistuksen enemmän kuin ennen, vaikka auto on madaltunut hieman. Edeltävästä mallisukupolvesta peräti kahdeksalla sentillä venähtänyt akseliväli takaa puolestaan takapenkkiläisille hulppeat jalkatilat. Eikä tavaratilakaan lopu heti kesken. Sitä löytyy ison takaluukun alta 625 litraa. Takaistuinten selkänojat kaatamalla tila kasvaa 1 760 litraan. Ja jos autossa on taitettava etumatkustajan selkänoja, auton sisälle mahtuvat 3,1 metriä pitkät esineet. Takapuskurin alla on liiketunnistin, eli luukun saa nousemaan heilauttamalla jalkaa puskurin läheisyydessä. Kätevää, jos kädet ovat täynnä.

Täydellinen auto siis?

​

Ei. Rengasmelu nousi paikoitellen hieman häiritseväksi, mutta tähän palataan tarkemmin Suomen asfalteilla. Superbin VW-konsernin modulaariselle pohjalevylle rakennettu jousitus on viritetty huomattavan mukavuuspainotteiseksi, jopa tehoversio tuppasi elämään pienissä heitoissa hieman liikaa. Samalla jousituksessa esiintyy kuitenkin myös hienoista pintakovuutta. Ilmiö on sama, johon olemme törmänneet myös uuden VW Passatin ratin takana. Tehoversiossa oli tietysti vakiona mukautuva jousitus, mutta tolkuttoman suurta eroa se ei auton jousitukseen tee.

Ajoimme vain vanhan V6-moottorin korvanneen kaksilitraisen, 4-sylinterisen ja 280-hevosvoimaisen moottorin. Lienee turha sanoa, että se liikuttaa edeltävästä sukupolvesta keventynyttä autoa mallikkaasti.

Samasta moottorista on myös maltillisempi 220 hv versio. 1,8-litrainen bensaturbo tarjoaa 180 heppaa, ja 1.4 TSI:t joko 125 tai 140 hevosvoimaa. Jälkimmäinen sammuttelee säästömielessä sylintereitä tarpeen mukaan. Dieseleitä on kolme: 1,6-litrainen (120 hv) sekä kaksi 2-litraista (150 tai 190 hv). Nelivedon saa 280 hv bensakoneen lisäksi myös 1,4-litraiseen 150 hv TSI:hin sekä kaksilitraisiin dieseleihin. Pienintä bensakonetta lukuun ottamatta kaikkiin saa myös kaksoiskytkinvaihteiston. Kaksilitraisissa bensakoneissa DSG on vakiona.

Superbin varustelistalta löytyvät kaikki modernit tarvittavat turva- ja viihdeherkut. Kuinka paljon niitä autoonsa haluaa, se riippuu varmasti sekä lompakon paksuudesta että omista mieltymyksistä.