Ensituntuma: Uusi Audi A7 Sportback – tyylitaiturin toinen painos

Audi esitteli vuonna 2010 A7 Sportbackin niin sanottujen neliovisten coupé-autojen luokkaan. Nyt on mallin toisen sukupolven aika, ja pääsimme tutustumaan uutuuteen ensimmäisten joukossa Etelä-Afrikassa.

Isojen sedanien rinnalle on viimeisen kymmenen vuoden aikana tullut myös linjakkaampia vaihtoehtoja. Etenkin saksalaiset ovat kunnostautuneet tässä luokassa ja Audi kilpailee samoista markkinoista BMW:n ja Mercedes-Benzin kanssa. Mallit houkuttelevat etenkin muotoilua arvostavia ihmisiä linjakkaammille kurveillaan, mutta Audin pitäytyminen viistoperäisessä korimallissa parantaa auton monikäyttöisyyttä kilpailijoihin verrattuna.

Sisustuksen osalta A7 Sportback noudattelee Audin suoraviivaista linjaa. Ohjaamo on selkeäksi muotoiltu ja keskikonsoli on hieman kuljettajaan päin kallistettu. Uusi MMI-multimediajärjestelmä on jo lippulaiva A8:sta tuttu, eli kyseessä on kahdella erillsellä kosketusnäytöllä toteutettu järjestelmä. Tämän käyttö luonnollisesti vaatii hieman opettelua, mutta kyseessä on ehdottomasti yksi toimivimmista ainoastaan kosketusnäytöillä toteutetuista järjestelmistä. Mittariston paikalta löytyy muistakin Audin malleista tuttu digitaalinen mittaristo.

Takaosaa hallitsee valoja yhdistävä "nauha".

Alkuvaiheessa uusi A7 tulee tarjolle 3,0-litraisella ahdetulla bensakoneella, mutta pääsimme ottamaan ensituntumat pian sitä seuraavasta V6-dieselistä. Tässä yhteydessä puristussytytteinen V6 tarjoaa 286 hevosvoimaa ja vääntöä miellyttävät 620 newtonmetriä. Audin uuden nimeämispolitiikan mukaisesti tämä malli tunnetaan nimellä A7 Sportback 50 TDI. Vaihteistona dieselin parina toimii 8-portainen perinteinen momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto, ja voima välitetään jatkuvalla nelivedolla kaikille pyörille. Bensakoneen yhteydessä puolestaan käytetään 7-portaista kaksoiskytkinvaihteistoa ja Audin uutta taloudellisempaa quattro ultra -nelivetojärjestelmää. Järjestelmän toiminnasta voit lukea lisää täältä.

Voimalinjan toimintaa leimaa kaikissa ajotilanteissa pehmeys. Etenkin ajoasetusten Comfort-valinnalla kaasupolkimen vaste on hyvin rauhallinen, ja muutamissa risteystilanteissa vastetta toivoisi löytyvän enemmän. Vaikka kaasupolkimen painaisi lähes pohjaan asti, kestää helposti useamman sekunnin ennen kuin auto kunnolla lähtee liikkeelle. Tilanne paranee Sport-asetukselle siirryttäessä, mutta se puolestaan pitää kierroslukua jatkuvasti hieman korkeammalla käyttämällä pienempää vaihdetta. Allekirjoittaneen makuun Audin optimointi ei tässä suhteessa ole onnistunut, mutta toki tämän kaltaisen piirteen kanssa oppii elämään.

Mittasuhteet ja siluetti ovat edeltäjästä tutut. Taustalla komeilee Kapkaupungin Pöytävuori.

Molemmat voimalinjat on varustettu myös Audi A8:ssa nähdyllä kevythybridijärjestelmällä. Käytännössä autosta löytyy kaksisuuntainen laturi, jolla pystytään ylläpitämään sähköjärjestelmien toimintaan ja keräämään talteen liike-energiaa. Tämä on mahdollista perinteisen 12-volttisen järjestelmän rinnalla toimivan 48 voltin sähköjärjestelmän avulla. Esimerkkeinä järjestelmän mahdollistamista ominaisuuksista start-stop-järjestelmä pystyy aktivoitumaan jo 22 km/h nopeudessa ja rullaamaan moottori sammutettuna valoihin. Myös sopivissa rullaustilanteissa nopeusvälillä 55-160 km/h auto voi sammuttaa moottorin. Kuljettajan paikalla tätä ei huomaa liikkeellä ollessa muusta kuin kierroslukumittarin tipahtamisesta nollaan. Valmistaja ilmoittaa tämän järjestelmän avulla säästävän polttoainetta parhaimmillaan 0,7 l/100 km.

Koeajoauto oli varustettu ilmajousituksella ja nelipyöräohjauksella. Ilmajousitus hoitaa hommansa ensiluokkaisesti ja Comfort-asetus tarjoaa todella miellyttävää kyytiä. Sport-asetus tuo puolestaan odotettuun tyyliin jämäkkyyttä, mutta samalla tien pinnan epätasaisuudet tuntuvat varsin selvästi ohjaamossa. Nelipyöräohjausta puolestaan ei ratin takaa huomaa, mikä on yleensä merkki hyvin toimivasta järjestelmästä. Ainoastaan ahtaassa paikassa kääntyessä saattaa yllättyä ison lähes viisi metriä pitkän auton näppäryydestä.

Toisen sukupolven A7 täyttää vaativatkin odotukset. Autossa viihtyy hyvin sekä kuljettajan että matkustajan paikalla, minkä lisäksi se erottuu muotoilullaan perinteisten sedanien massasta. Uuden A7 Sportbackin hintoja ei ole vielä julkaistu. Ensimmäiset autot saadaan Suomeen kevään aikana.

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Onko perinteinen Audi quattro pian historia?
Audilla kovat panokset edustusluokassa – kaikki uudet A8-mallit varustettu kevythybridijärjestelmällä