Ensituntumat korotetusta Ford Fiestasta – mukavuutta ja maastokykyisyyttä

Korotettu maavara on kasvattanut suosiotaan tasaiseen tahtiin, ja yhä useampi valmistaja tekee perinteisistä malleistaan maastohenkisiä versioita.

Hinta alkaen 20 058 €

Suhteellisen pienillä muutoksilla saa joskus varsin ison eron aikaan. Fordin uutta Fiesta Activea tarkasteltaessa huomio kiinnittyy ensimmäisenä koria kiertäviin mustiin muovilistoihin. Lisäksi auto on hieman vajaa kaksi senttiä vakioversioita korkeampi. Näiden muutosten myötä kokonaisuus näyttää jopa yllättävän erilaiselta vakioversioon verrattuna. Sisätiloissa merkittävin ero on istuinverhoilussa.

Pääsimme ensikoeajoilla tutustumaan 140-hevosvoimaiseen versioon, joka ei kuitenkaan kuulu Suomen tuontiohjelmaan. Meillä on tarjolla samasta moottorista 100- ja 125-hevosvoimaiset versiot, jotka varmasti riittävät arkiajoon, mutta nyt ajetun ”tehoversion” vaivattomuuteen pienemmät eivät ymmärrettävästi pääse.

Ratin takana huomio kiinnittyy alkumetreiltä lähtien perusmallia pehmeämpään luonteeseen. Korotus on tuonut mukanaan siis myös annoksen mukavuutta, mikä on tervetullut laajennus Fiestan mallistoon. Korotus parantaa luonnollisesti auton ominaisuuksia myös maaston puolella, mutta varsinaista maasturia tämäkään ei Fiestasta tee. Korotuksesta ja pehmeydestä huolimatta ajettavuus ei ole pahemmin kärsinyt, ja myös Active on perusmalliston tapaan pikkuautoksi hauska ajettava. Ajettavuuden näkökulmasta paketti on siis hyvin kasassa.

Pienellä korotuksella on oma merkityksensä myös kulkemiseen autoon sisälle. Korkeammalla sijaitsevalle istuimelle on helpompi siirtyä, ja juuri tämä piirre korostuu katumaastereiden suosiota tutkittaessa. Valitettavasti Fiesta Activen tapauksessa kuljettajan istuin ei tarjoa kovin hyvää tukea etenkään istuinosan suhteen, eikä reisituelle ole tarjolla erillistä säätöä. Ergonomian näkökulmasta myös vaihdekepin toivoisi olevan hieman korkeammalla.

Ford Fiestan korotettu versio laajentaa mallistoa nykytrendien mukaisesti. Suhteellisen pienillä muutoksilla auto on saanut omanlaisen luonteen. Pieni korotus tuo vaivattomuutta ja turvaa vaikkapa huonokuntoisilla mökkiteillä säännöllisesti ajaville, mutta vähintään yhtä paljon huomiota herättävänä piirteenä Active tarjoaa Fiesta-malliston pehmeintä kyytiä.

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää Ford Fiestasta:
Ensituntuma: Ford Fiesta ST – näistä aineksista on hauskuus tehty
Koeajossa Ford Fiesta ST-Line – pikkuauto elementissään
Koeajossa Ford Fiesta EcoBoost – pikkuautojen pätevä kaunotar
Ensituntuma: Uusi Ford Fiesta jatkaa tutuilla vahvuuksilla

Teknavin 15. tuotantokauden jaksot sekä lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.