Ensituntuma: Skoda Octavia RS 230 – perheenisän ratapeli

Autoja ostetaan yhä tunteella, vaikka rationaalisten perustelujen on tietysti syytä olla kohdallaan. Teknavi koeajoi uuden Skoda Octavia RS:n Slovakiaringillä.

Keskustelu kotona olisi voinut mennä näin… Hei kulta, eikös me puhuttu vähän aikaa sitten, että meidänkin perheeseen tarvittaisiin vähitellen uusi auto? Lapset ovat kasvaneet sen verran isoiksi, että vanhan auton takapenkki on käynyt ahtaaksi. Ja onhan niillä myös noita harrastuksia, joihin pitää viedä koko ajan erilaista tavaraa. Luin juuri Teknavista, että myyntiin on tulossa mielenkiintoinen iso farmariauto… Tavaratilaa on yli 600 litraa.

Tämä on Skoda Octavia RS:n juttu – etenkin farmariversiona. Se on iso perheauto, jolla hoituvat mukavasti ja vaivattomasti niin arki- kuin mökkiajotkin. Ja kun lapset on pudotettu kouluun/tarhaan tai iskällä on muuten vain hieman aikaa, isä voi painaa oikean jalan vähän lähemmäs kohti lattiaa, jolloin perheautosta löytyy kokonaan uudenlainen luonne.

230 hevosvoimaa on riittävästi tekemään farkku-Octaviasta sellaisen auton, jolla voi kiusata vaikka saksalaisia laatuautoja liikennevaloissa. RS 230 liikahtaa satasen vauhtiin 6,7 sekunnissa. Myös nuorekkaampien GTI-autojen härnääminen onnistuu siis. Auton uusittu pakosarja pitää myös kivaa ääntä, kun moottorin kierroksia nostaa. Ja ohjaus tuntuu käteen hyvältä, varsinkin kaarteissa kovempaa ajettaessa. Auton älykkäät apujärjestelmät tekevät itse asiassa vauhdikkaammasta ajamisesta pelottavan helppoa.

Eihän Octavia RS 230 tietenkään aivan ilmainen ole, mutta ei 38 000 euroa ole paha hinta tämän tehoisesta isosta perheautosta. Mukavuutta arvostava tosin ottaa autonsa DSG-automaatilla, joka nostaa hinnan 40 975 euroon.

Mamma voi vähän yskiä kahvipöydässä, mutta taitava isä nostaa silloin keskusteluun RS 230:n etuakselille laitetun sähköisen tasauspyörästön lukon. Se on turvallisuusvaruste talvella. Autoa on helpompi ajaa liukkaalla, ja se on myös vakaampi kulkija moottoritiellä.

Ja kyllä se mammakin ymmärtää auton hienojen yksityiskohtien päälle. On isot näyttävät vanteet ja penkeissä on kivoja punaisia ompeleita.

Kuka siis väittää, ettei järkeä ja tunteita voi saada yhdessä ja samassa paketissa?

Lue myös: Uusi Octavia RS edeltäjäänsä 11 sekuntia nopeampi Nürburgringillä