Ensituntuma: Peugeot Rifter – nimeä myöten uudistunut monitoimityökalu

Pakettiautot ovat muuttuneet viime vuosina henkilöautomaisempaan suuntaan, ja samalla niihin pohjautuvat henkilöautot ovat mielenkiintoinen vaihtoehto entistä useammalle asiakkaalle.

Hinta ei tiedossa

Uusi Peugeot Rifter näyttää tomeralta, mutta samalla myös sympaattiselta mustien suojalistojensa kanssa. Kyseessä on ranskalaisvalmistajan kompaktiin Partner-pakettiautoon pohjautuva tila-auto, joka on saanut uuden nimen lisäksi katumaasturimaista maustetta. Aiemmin Partnerin henkilöversio tunnettiin lisänimellä Tepee, mutta nyt valmistaja on halunnut tehdä selvemmän pesäeron pakettiauton ja henkilöauton välille.

Funktionaalinen kori kätkee sisäänsä modernit ja monikäyttöiset tilat. Kuljettajan edestä löytyy Peugeotin muusta mallistosta tuttu i-Cockpit-ohjaamo, jossa mittaristoa katsellaan ohjauspyörän ylälaidan yli. Hetken totuttelun jälkeen pieni ohjauspyörä ja ylhäällä sijaitseva mittaristo tuntuvat erittäin luontevalta ratkaisulta. Keskikonsolin ilmettä hallitsee iso 8-tuumainen kosketusnäyttö, jonka alapuolelta löytyvät napit vain ilmastoinnin säätöjä varten. Ilme on kokonaisuudessaan hyvin henkilöautomainen.

Yksi pakettiautopohjaisten henkilöautojen suurimmista vahvuuksista on monipuoliset ja ulkomittoihin nähden laajat tilat sekä matkustajille että tavaroille. Edessä saa varsin henkilöautomaisen ajoasennon, ja takapenkin kolme erillisistuinta tarjoavat poikkeuksellisen hyvin tuen myös aikuisille. Erilaisia lokeroita Rifteristä löytyy hieman joka puolelta. Esimerkiksi keskikonsolin iso säilytyslokero vetään tarvittaessa useamman 1,5-litraisen pullon, kaikissa ovissa on hyvin tilaa pienemmälle tavaralla ja takamatkustajien lattiasta löytyy piilolokerot. Tavaratilaa toisen istuinrivin taakse jää vielä 775 litraa ikkunalinjaan lastattuna ja 1 355 litraa kattoon asti, mikä on varsin kiitettävä suoritus noin 4,4 metrin kokonaispituuteen. Jos tämä tila ei riitä, on tarjolla myös 35 senttiä pidempi versio, jossa vastaavat tilavuudet ovat 1 050 ja 1 900 litraa. Tarjolle tulee myös seitsemänpaikkainen versio molemmilla koripituuksilla. Rifter taipuu myös monipuoliseen tavarankuljetukseen, sillä kaikki penkit kaadettuna kuljettajan kanssa autoon mahtuu 3,5 kuutiota tavaraa ja lastauspituutta on parhaimmillaan 2,7 metriä. Pidemmän korin vastaavat luvut puolestaan ovat 4 kuutiota ja hieman yli 3 metriä.

Pinnan alta löytyy paljon Peugeotin muusta mallistosta tuttua tekniikkaa. Auto rakentuu konsernin EMP2-pohjalevylle, minkä myötä myös moottorit ovat henkilöautomallistosta tuttuja. Saimme ensimmäisenä ajoomme 1,2-litraisen PureTech bensaturbon 81 kW:n (110 hv) version, jonka parina toimii kuusiportainen manuaalivaihteisto. Lievää alakierrosten puutuneisuutta lukuun ottamatta moottori liikuttaa omamassaltaan 1 387 kiloista Rifteriä vaivattomasti. Tilanne toki varmasti muuttuu, jos auto lastataan sallittuun 2 060 kokonaismassaan. Raskaampaan ajoon tarjolla on paitsi tehokkaampi bensakone (96 kW / 130 hv) myös kattaus 1,5-litraisia dieseleitä (56, 75 ja 96 kW / 75, 100 ja 130 hv), joista molempien 130-heppaisten pariksi on tarjolla myös uusi 8-portainen perinteinen automaattivaihteisto.

Ajettavuudeltaan Rifter on nykyaikaisten pakettiautojen tapaan hyvin henkilöautomainen. Alustassa on tyhjänä lievää pintakovuutta, mutta ei ärsyttävyyteen saakka. Ohjaus on miellyttävän tarkka ja välitykseltään sopivan nopea. Kokonaisuus tuntuu hyvin tasapainoiselta, ja melko nopeasti ratin takana unohtaa ajavansa perustaltaan pientä pakettiautoa.

Peugeot ei ole vielä julkaissut Rifterin hinnoittelua, mutta perinteisesti tämän luokan autot ovat etenkin tiloihinsa nähden varsin kilpailukykyisesti hinnoiteltua. Kun nykypäivänä ei tarvitse käytännössä tehdä kompromissia edes varustelun suhteen, on Rifter varsin mielenkiintoinen vaihtoehto monelle tilaa tarvitsevalle perheelle. Suurin haaste löytynee useimmiten itsetunnosta.

Kuvat: Mikko Autio