Ensituntuma persoonalliseksi kasvaneesta pikku-Citikasta

Citroën esitteli Pariisissa täysin uuden C3:n. Kyseessä on yksi ranskalaisvalmistajan tärkeimmistä malleista, ja pääsimme ottamaan ensituntumat autosta Barcelonan ympäristössä.

Citroën on viime aikoina löytänyt oman persoonallisen ilmeensä. C4 Cactus on herättänyt paljon huomiota, ja se on toiminut hyvin tienraivaajana uudelle tyylille. Uudelle pikkuautojen rakenteelle perustuva C3 onkin saanut paljon Cactuksessa hyväksi nähtyjä piirteitä käyttöönsä.

Ensivilkaisulla auto näyttää huomattavasti edeltäjäänsä massiivisemmalta. Tämä johtuu ennen kaikkea korkeasta keulasta ja crossover-tyylisistä autoa ympäröivistä listoista. Numeroita tarkastellessa tulee vastaan yllätys, sillä uusi C3 on kuitenkin edeltäjäänsä matalampi.

Sisätiloihin on haettu ilmavuutta paitsi laajojen lasipintojen myös muotoilun avulla. Etenkin kojelaudan muodossa on samaa keveyttä, mitä nähtiin ensimmäistä kertaa Cactuksessa, ja sijoittelussa on huomioitu etumatkustajan jalkatilan maksimoiminen. Kokonaiskorkeuden madaltumisen lisäksi myös istuimet sijaitsevat aiempaa matalammalla. Tähän ei käytännössä kuitenkaan tule kiinnitettyä huomiota. Takana on kokoluokkaan nähden tyypilliset tilat; kaksi 180 senttistä mahtuu istumaan peräkkäin, mutta juurikaan ylimääräistä tilaa ei ole. Tavaratilaa on 300 litraa, mikä asemoituu samalle tasolle kilpailijoiden kanssa. Käytettävyyden kannalta nostokynnys voisi olla hieman matalampi.

Liikkeellelähtö 1,2-litraisella vapaasti hengittävällä PureTech-koneella tapahtuu kevyesti. Kolmisylinterisen ääni kuuluu jossain määrin sisään etenkin rajummin kiihdytettäessä, mutta se ei kuitenkaan ole häiritsevä. Taajama-ajossa moottori tuntuu riittävältä, mutta maantiellä ja etenkin moottoritiellä kaipaisi hieman tehokkaampaa voimanlähdettä. Tähän löytyy apu läheltä, sillä mallistosta löytyy myös 110-hevosvoimainen turboahdettu versio kolmisylinterisestä moottorista. Dieseleitä tulee tarjolle kaksi (75 ja 100 hv), ja bensakoneiden tapaan ne ovat tuttuja konsernin muista tuotteista.

Ohjaamon yleisilme on selkeä

Alustan osalta Citroën on tehnyt hienoa työtä. Siitäkin löytyy selvä yhteneväisyys Cactukseen, jonka alusta on saanut kehuja mukavuudestaan. C3:n kohdalla ei voi väittää mitään muuta. Sen alustan pehmeys suorastaan hämmentää. Poikittaissaumat ylittyvät hienosti samoin kuin valtaosa tien normaaleista epätasaisuuksista. Pehmeydestä huolimatta alusta ei ole häiritsevän epätarkka edes moottoriellä. Mutkaisemmalla tiellä auto luonnollisesti kallistelee jonkin verran, mutta tämäkään ei nouse häiritseväksi tekijäksi. Ohjauksen tehostuksen voimakkuus on varsin miellyttävä, mutta vauhdikkaammassa kurvailussa aavistus lisää tunnokkuutta ei olisi haitaksi.

Pehmeän alustan lisäksi merkittävästi mukavuutta parantavana ominaisuutena auto on hiljainen. Toki tämän viimeisin arviointi voidaan tehdä vasta kotimaan karkeammilla pinnoilla, mutta paikoin heikkokuntoisillakaan teillä rengasmelu ei noussut häiritsevälle tasolle.

Täysin uusi Citroën C3 on vakuuttava pikkuauto. Suosittuun neljän metrin kokoluokkaan sijoittuva malli on saanut kaivatun annoksen itsevarmaa persoonallisuutta, minkä lisäksi valmistaja on onnistunut erittäin hyvin mukavuuden suhteen. Toki mallin rohkea ilme voi aiheuttaa jossain määrin myös vierastamista, mutta tämä löytää varmasti edeltäjäänsä paremmin urbaanissa ympäristössä asuvan nuoren väestön.

Citroën C3 saapuu Suomeen tammikuussa 2017. Auton hinnat julkaistaan joulukuun puolivälissä.

Taustalla airbumb-trendin aloittaja C4 Cactus

Kuvat: Mikko Autio