Ensituntuma: Compassin oikea suunta – Jeep esitteli uutuuden kasvavaan suosikkiluokkaan

Katumaasturien suosion myötä käytännössä kaikilla isoilla autonvalmistajilla on vähintään muutama korkean maavaran vaihtoehto. Jeep kuuluu merkkinä niiden harvojen joukkoon, jonka tarjonta on aina rakentunut vain maastoautojen ympärille.

Edellisen sukupolven Jeep Compass haihtui markkinoilta vähin äänin. Se ei saavuttanut etenkään Suomessa kovin suurta suosiota, sillä työkalumainen olemus ei enää 2000-luvulla istunut kompaktia katumaasturia etsivien kriteereihin. Siksi onkin hyvä, että edeltäjän muistelemiselle ei ole tarvetta uutuuden kohdalla.

Uusi Compass on saanut tuttua ilmettä lippulaiva Grand Cherokeesta. Keulassa on tiettyä päättäväisyyttä, mutta ei kuitenkaan aivan yhtä rohkeaa irrottelua kuin Cherokeen kohdalla. Muotoilussa onkin aistittavissa aavistus varovaisuutta verrattuna Compassin molemmin puolin mallistossa sijaitseviin Cherokeehen ja Renegadeen nähden. Ehkä aavistus lisää särmää ei olisi ollut pahitteeksi etenkään auton perän linjoille.

Limited ja TrailHawk ovat varustettu erityylisillä puskureilla.

Sisätiloista huokuu amerikkalaisuus. Rapakon takana asiakkaat eivät ole eurooppalaisen tarkkoja viimeistelyn tai materiaalien suhteen ja sen huomaa. Kojelaudassa käytetään kovaa, joskin laadukkaan oloista muovia ja muutamat saumat irvistävät varsin rumasti. Myös nappuloita on runsaasti ja viimeistään leppoisan kuuloiset varoitusäänet muistuttavat Amerikan tunnelmasta. Mittaristo ja keskikonsolin näytöt ovat kokeneet sisarmalleihin verrattuna päivityksiä ja järjestelmät toimivat aiempaa nopeammin. Käyttölogiikka on suhteellisen helposti omaksuttavissa ja multimediajärjestelmän näytön aloitusnäkymä on muokattavissa halutunlaiseksi.

Compass jakaa perustekniikkansa pienemmän Renegaden kanssa ja tämä näkyy myös moottorivalikoimassa. Pellin alle on tarjolla FCA:n 1,4-litrainen bensaturbo ja 2,0-litrainen diesel, joista molemmista on tarjolla 140- ja 170-hevosvoimaiset versiot.

Ensituntumat pääsimme ottamaan tehokkaammalla dieselillä, joka oli varustettu 9-portaisella automaattivaihteistolla ja maastohenkisellä TrailHawk-varustelulla. Ohjaamon amerikkalaisuushenkisyyden jälkeen myös ajotuntuma vastaa mielikuvia. Ohjaus on todella kevyeksi tehostettu ja jousitus on pehmeä. Etenkin alustan toiminta saa kiitosta, sillä pehmeydestä huolimatta epätasaisuudet ylittyvät täsmällisesti. Ohjaus on keveyden myötä varsin tunnoton, mutta onneksi eteneminen on kuitenkin suhteellisen suuntavakaata.

Jeepistä puhuttaessa maasto-ominaisuuksia ei voi sivuuttaa. TrailHawk-varustelu tuo mukanaan aavistuksen korkeamman maavaran ja maastoajoon paremmin soveltuvat puskurit. Maastoreitillä auto etenee vaivattomasti ja tarjolla olevat ajo-ohjelmat rauhoittavat kaasun vastetta, muuttavat vaihtoajankohtia ja säätävät luistoneston toimintaa. TrailHawk-mallit ovat myös varustettu alennusvaihteistolla, alamäkihidastimella sekä nelivedon lukituksella, jolloin auto lähtee aina liikkeelle nelivetoisena. Lyhyen lenkin perusteella uusi Compass on merkkinsä arvoinen suoriutuja myös maaston puolella.

Täysin uusi Jeep Compass tuottaa kokonaisuutena positiivisen yllätyksen. Sen kohdalla ei ole sorruttu yliyrittämiseen, vaan eri osa-alueilla on pitäydytty varsin turvallisissa ratkaisuissa. Amerikkalaisuutta henkivä ohjaamo ja alustan pehmeys ovat tekijöitä, jotka jakavat mielipiteitä. Näiden ominaisuuksien ja ennen kaikkea maastokykyisyyden avulla Compassilla on mahdollisuus löytää oma paikkansa kilpaillussa luokassa.

Auton hintoja ei ole vielä julkaistu, mutta malliston alkaen hinta tulee olemaan hieman päälle 30 000 euroa. Nelivetoiset versiot alkavat noin 40 000 euron paikkeilta. Ensimmäiset autot Suomeen saadaan syys-lokakuun aikana.

Kuvat: Mikko Autio