Ensituntuma: Avo-Bemari höllii äänillä ja mukavuudella

Toukokuu on tarjonnut harvinaista herkkua avoautoilijoille. Olemme myös Teknavin toimituksessa ottaneet kaiken ilon irti mahtavan aurinkoisista keleistä ajamalla katto alhaalla.

Hinta alkaen 58 653 €

Parhaillaan toimituksen pihalla seisoo BMW:n 4-sarjan kovakattoinen avomalli. Pellin alta löytyy päivittynyt 3,0-litrainen turboahdettu rivikuutonen, joka puskee takarenkaille 326 hevosvoimaa. Moottori tarjoaa todella vaivattoman suorituskyvyn hienosti toimivan 8-portaisen automaattivaihteiston kanssa, mutta auton suuresta omamassasta johtuen ajotuntuma ei kuitenkaan ole erityisen urheilullinen. Eikä sen tarvitsekaan olla, kun kyseessä on nautisteluun tarkoitettu avoauto.

Auton erikoisuutena on laaja M Performance -osien valikoima, jotka tuovat täysin oman mausteen. Sininen erikoisväri yhdistettynä mustiin helmoihin ja hiilikuituiseen etulippaan tekevät autosta helposti huomattavan. Auton liikkuessa huomiota kerää myös M Performance -pakoputkiston ilmoille päästämät sävelet. Kiihdytettäessä ääni yltyy rivikuutoselle ominaiseksi korkeaksi lauluksi, ja pienemmälle vaihdettaessa menoa säestää putkiston papatus. Jälkimmäisen teennäisyys varmasti jakaa mielipiteitä.

BMW 440i Cabrioletin suurin yllätys on kuitenkin auton tarjoama mukavuus. Matalaprofiilisista renkaista huolimatta auto ylittää poikittaissaumat ja epätasaisuudet erittäin hienostuneesti. Asia ei muutu juuri edes ajotilanvalitsimen Sport-asetuksella, mikä jäykistää iskunvaimennusta. Etenkin vanhempien avoautojen kohdalla usein vastaan tulevaa korin tärähtelyä ei myöskään ole havaittavissa, mikä viestii hyvästä korin vääntöjäykkyydestä.

Palaamme 4-sarjan Cabrioletin pariin kattavamman koeajon merkeissä.

Hiilikuitusomisteiset pakoputkenpäät päästävät ilmoille mahtipontiset soinnit.

Lue myös muista avoautoista hienojen kelien kunniaksi:
Kerrankin kelit suosivat avoautoilijoita – vaihtoehtoja Suomen suveen löytyy joka lähtöön