Ensituntuma: Aikaisempaa maastohenkisempi pikku-leijona

Peugeot esittelee parhaillaan uudistunutta 2008-mallia lehdistölle Valenciassa Espanjassa. Teknavi on luonnollisesti paikalla hakemassa ensituntumat maastohenkisemmäksi muuttuneesta pikku-jellonasta.

Hinta alkaen 18 990 €

Peugeot esitteli kompaktin mallinimellä 2008 kulkevan crossoverin vuonna 2013. Se oli ranskalaisvalmistajan vastaus maastohenkisten pienten autojen kasvavalle markkinalle, ja menestys Euroopassa on ollut hyvää. Suomen automarkkinat keskittyvät hieman suurempaan kokoluokkaan, mutta myös meillä on parin vuoden aikana tapahtunut merkittävää kasvua.

Nyt 2008 kokee kattavan uudistumisen, jonka myötä auton ilmeeseen tuodaan entistä enemmän piirteitä SUV-maailmasta. Aikaisempaa massiivisempi etusäleikkö sekä massiivisemmat lokasuojien levikkeet antavat autolle aikaisempaa itsevarmemman ilmeen. Uuden mallin tunnistaa myös uudesta keulan alasuojasta sekä takaosan ilmanohjaimesta.

Sisätiloista ei löydy mitään mullistavia uudistuksia, vaan hyväksi todettu i-Cockpit -ohjaamo on ennallaan. Tämän tavaramerkkinä on ylhäällä tuulilasin lähellä oleva mittaristo, joka jää ohjauspyörän kehän yläpuolelle. Alun ihmettelyn jälkeen järjestely tuntuu jälleen kerran toimivalta. Myös muut keskikonsolin järjestelyt ovat tuttua Peugeotia.

Kenties suurin tekninen uudistus on Grip Control -järjestelmä, joka parantaa valmistajan mukaan huomattavasti huonoilla pinnoilla etenemistä. Järjestelmä tarjoaa viisi erilaista ajotilaa erilaisiin tilanteisiin. Sen testaaminen on vasta edessä, joten sen pariin palaamme koeajon yhteydessä. Tarjolla on tullut myös uusi 130-hevosvoimainen versio 1,2-litraisesta PureTech-moottorista.

Ensimmäiset ajotuntumat saamme juuri viimeksi mainitulla. Kolmipyttyinen moottori liikuttaa kompaktia autoa vaivattomasti ja muutenkin ajettavuus miellyttää. Auto on näppärän tuntuinen, mutta Espanjan asfalteilla myös riittävästi mukavuutta.

Ensivaikutelman perusteella piristyneen ulkonäön saaneessa 2008:ssa ei ole suuria heikkouksia. Palaamme kattavammin ajotunnelmiin laajemman koeajon merkeissä.

Kuvat: Mikko Autio

comments powered by Disqus