Eikö F1 jaksa kiinnostaa? Tässä uudet ehdokkaat moottoriurheilun kuninkaiksi

F1-sirkuksesta on tullut viime aikoina kirjaimellisesti sirkusta. Jatkuvat sääntömuutokset tekevät hallaa lajin imagolle, eivätkä kuskien valituslaulut kisaamisen vaisuudesta nosta nekään kenenkään fiilistä.

Miten olisi, jos moottoriurheilun uusiksi kuninkaiksi julistettaisiin kestävyyskisoja tahkoavat WEC-autot? Mielenkiintoinen teknologia lähes 1000-hevosvoimaisine voimalinjoineen sekä kiinnostavat kisa-areenat historiantäyteisellä havinalla höystettynä tarjoavat ainakin erittäin kiinnostavat kehykset WEC-sarjalle.

Kestävyyskisoja on myös järjestetty yhtä kauan kuin autoilla on ylipäätään kisattu, ja maailman legendaarisimpien kisojen valikoituun ryhmään kuuluu sellaisia kestävyyskisoja kuin Daytona, Nürburgring, Indianapolis – ja kaikkien tunnustamana ja itse oikeutettuna valtiaana Le Mans. Le Mansin 24 tunnin ajot ovat varmasti monille myös se tunnetuin pitkän matkan kisa, mutta harva tiedostaa sitä, että Le Mans on vain yksi osakilpailu koko kauden kestävässä WEC-sarjassa. Le Mans on tosin ainoa 24 tuntia kestävä kisa, muut kestävät kuusi tuntia.

Mielenkiintoiseksi kestävyyskisat tekee tällä hetkellä se, että säännöt ovat huomattavasti vapaammat autoissa käytettävän tekniikan suhteen kuin mitä ne ovat F1-maailmassa. Käytössä on täysin erilaisia voimalinjoja. Tämä käy hyvin ilmi tarkastellessa tämä vuonna LMP1-luokassa mestaruutta jahtaavan kolmen automerkin kalustoa.

Audi hallitsi pitkään kestävyyskisoja, mutta viime vuosina sekä Toyota että Porsche ovat asettaneet Audin teknisen etumatkan kyseenalaiseksi. Audi tosin on ollut liikkeellä hyvin erilaisella strategialla kuin Toyota ja Porsche, sillä se on panostanut viime aikoina isosti vain yhteen kisaan eli Le Mansiin.

Aloitetaan autojen mielenkiintoisimmista piirteistä eli voimalinjoista. LMP1-autoissa saa olla joko bensa- tai dieselmoottori, ja moottorissa saa olla ahtimia, tai se saa olla vapaasti hengittävä. Valinta on tiimien, ja kaikkea toimintaa ohjaa energiatehokkuus. Energiaa otetaan talteen ajon aikana, ja sitä saadaan hyödyntää joko etu- tai takarenkaiden pyörittämisessä. Autot on jaettu myös energialuokkiin, jotka määräytyvät polttoaineen kulutuksen ja energian talteenoton mukaan yhden Le Mansin kierroksen eli 13,6 kilometrin aikana. Luokitus on sinänsä yksinkertainen. Mitä enemmän auto ottaa kineettistä energiaa talteen ajon aikana, sitä vähemmän se saa kuljettaa polttoainetta säiliössään. Luvut ovat tietysti erilaiset bensa- ja dieselmoottorisille autoille.

Kuulostaa monimutkaiselta, mutta ei loppujen lopuksi ole sitä. Maalissa voittaja on aina se, joka on ajanut eniten kierroksia.

Audi on ainoa, joka luottaa R18-kilpurissaan dieselin voimaan. Nelilitrainen V6 TDI on ollut pitkään Audin voimalinjan sydän, eikä tätä ole haluttu muuttaa. Moottori on tosin kehittynyt selvästi, ja Audin mukaan se kuluttaa tänä vuonna kolmanneksen vähemmän löpöä kuin viisi vuotta sitten. Suurin muutos autossa koskee sitä, että turbodieselin jatkeena on nyt tavallisempi hybridivoimalinja akkuineen. Audi on siis luopunut teknisesti poikkeavasta vauhtipyörästä auton energian talteenotossa. Audi on myös uusinut autonsa ilmettä isolla kädellä ja se onkin kolmikosta visuaalisesti hätkähdyttävin.

Hiljattain tehtyjen sääntömuutosten myötä autoissa saa olla kaksi hybridijärjestelmää, ja Porsche on ainoa, joka hyödyntää tätä 919-autossaan. Porsche kruunattiin viime vuonna WEC-sarjan mestariksi, ja tälle kaudelle auton hybridijärjestelmiä on kehitetty entistä tehokkaamman ja taloudellisemman etenemisen hyväksi. Porsche luottaa polttomoottorina edelleen kaksilitraiseen V4:ään. Energiaa otetaan talteen sekä kineettisesti että ahtamisen myötä. Porschen mukaan ensimainittu tuottaa 60 prosenttia akkuihin talteen otettavasta energiasta, eli ahtamisen yhteydessä saadaan talteen merkittävä osuus kokonaisenergiasta. Porschen mukaan järjestelmästä hyötyvät myös Porschen katuautot, sillä uudessa 718 Boxsterissa nelisylinterisessä turbomoottorissa käytetään samantapaista järjestelmää kuin 919:ssä.

Toyota haluaa haastaa saksalaiset kilpakumppaninsa tänä vuonna tosissaan ja palata takaisin mestariksi vuoden tauon jälkeen. Japanilaiset joutuivat viime vuonna toteamaan, ettei vapaasti hengittävä V8-moottori yhdessä superkondensaattorin kanssa riittänyt enää kilpailukyvyn takaamiseksi. Auto oli toki viime vuonna pari sekuntia nopeampi kuin mitä se oli mestaruusvuonna 2014, mutta Audi ja Porsche olivat löytäneet autoihinsa vieläkin enemmän vauhtia. Siksi uudessa autossa on nyt 2,4-litrainen tuplaturbo-V6 sekä uusi hybridivoimalinja litium-ioni-akkuineen.

Ensimmäisen kisan eli 17.4. ajetun Silverstonen jälkeen näyttää siltä, että kisoista on tulossa todella tasaisia. Audi voitti ensimmäisen kisan, mutta se hylättiin lopulta vähäisen sääntörikkomuksen vuoksi. Siksi voittoon nousi 47 sekunnin takaa Porsche, mutta Toyota oli sekin vauhdissa aivan Porschen kannassa. Kaikki lupaa melkoista jännitysnäytelmää loppukaudelle.

WEC-sarjan kisakalenteri tälle vuodelle on seuraava:
Spa 7.5.
Le Mans 18.6.
Nürburgring 24.7.
Meksiko 3.9.
Teksas 17.9.
Fuji 16.10.
Shanghai 6.11.
Bahrain 19.11.