Cayenne-mallisto laajenee pistokehybridillä

Porschen isompi maasturi Cayenne on valmistajalleen erittäin tärkeä malli. Porsche esitteli ensimmäisen maasturinsa vuonna 2002 ja nykyinen toinen sukupolvi esiteltiin vuonna 2010. Nykyistä mallia on myyty jo yli 300 000 kappaletta, ja nyt sen on aika saada pientä päivitystä.

Cayennen ilmettä piristetään niin sisältä kuin ulkoa. Keulan linjoissa on aiempaa terävämmät pokkaukset. Uudistuksen yhteydessä keulaan on myös tuotu aktiivista aerodynamiikkaa ja keskimmäisen ilmanottoritilän takaa löytyy ajotilanteen ja jäähdytystarpeen mukaan ohjautuvat läpät. Auton takaosassa muutokset ovat helpommin havaittavissa. Takavalot ovat saaneet huomattavasti kevyemmän ilmeen uudella muotoilullaan. Lisäksi takaluukun avauskahvan ja rekisterikilven upotuksen alue ovat aikaisempaa huomaamattomampia.

Kaikkien mallien suoritusarvot ja taloudellisuus ovat parantuneet ja tarjolle tulee myös uutta tekniikkaa. Cayenne S saa pellin alle uuden 3,6-litraisen tuplaturbo V6:en, joka tarjoaa 420 hevosvoimaa ja 550 newtonmetriä vääntöä. 4,8-litraisen tuplaturbo V8:lla varustetun Cayenne Turbon vastaavat lukemat ovat 520 hv ja 750 Nm. Dieselmallit ovat tutut 3-litrainen V6 (262 hv, 580 Nm) ja 4,2-litrainen V8 (385 hv, 850 Nm).

Kiinnostavin uutuus on kuitenkin ensimmäisenä kokoluokassaan esiteltävä plug-in hybridi Cayenne S E-Hybrid. Suorituskyvystä vastaa 3-litrainen kompressoriahdettu 333 hevosvoimainen V6-bensiinimoottori, joka yhdistyy 95 hevosvoimaiseen sähkömoottoriin. Yhteistehoa hybridissä on 416 hevosvoimaa ja vääntöä 590 newtonmetriä, mutta yhdistetty EU-kulutus jää silti 3,4 l/100km lukemaan, mikä tarkoittaa 79 g/km CO2-päästöjä ja erittäin alhaista autoveroa. Litium-ioniakkujen 10,8 kWh:n akkukapasiteetti riittää parhaimmillaan 36 kilometrin ajoon pelkällä sähköllä.

Uudistunut malli tulee markkinoille lokakuussa ja sen hinnat alkavat uuden Cayenne S E-Hybridin 98 675 eurosta.

comments powered by Disqus