BMW juhlistaa 40-vuotista taivalta Pohjois-Amerikassa tyylikkäällä design-konseptilla

Vuonna 1975 BMW rantautui tyylillä Pohjois-Amerikan kilparadoille, ja samana vuonna baijerilaisten myynti aloitettiin ensimmäistä kertaa Euroopan ulkopuolella. BMW 3.0 CSL Hommage R -konseptilla juhlistetaan 40 vuotista taivalta Yhdysvaltojen markkinoilla.

BMW saavutti heti ensimmäisenä vuonnaan merkittävää menestystä Yhdysvaltojen IMSA-sarjassa. Autona oli erikseen sarjaa varten rakennettu legendaarinen BMW 3.0 CSL. BMW saavutti ensimmäisen voittonsa 12 tunnin kilpailussa Sebringissä ja lopulta valmistajien mestaruus päätyi BMW:lle. Auto muistetaan myös etu- ja takalaseissa lukeneista teksteistä ”Bavarian Motor Works”.

BMW juhlistaa näitä 40 vuoden takaisia merkkipaaluja tuomalla vuosittaiseen Pebble Beachin Councours d’Elegance -tapahtumaan uuden urheiluauton konseptin. Nimellä BMW 3.0 CSL Hommage R kulkeva konsepti on suunniteltu hyvin kuljettajakeskeisesti. Ohjaamon suunnittelussa on muun muassa otettu huomioon, että kuljettajalla on kypärä päässä ja se rajoittaa näkyvyyttä. Kuljettajalle tärkeä olennainen tieto kuten nopeus, vaihde sekä kierrosluku ovat helposti nähtävillä. Myös kuljettajan asustus on huomioitu konseptissa ja se sulautuu täydellisesti auton muuhun sisustukseen. Rakenteissa hyödynnetään pitkälti kevyitä ja lujia materiaaleja. Sisätiloissakin lähes kaikki on tehty hiilikuidusta turvakaaret mukaan lukien.

Auton muotoilua leimaa käytännöllisyys myös ulkopuolella. Auto on viety aerodynaamisesti pitkälle ja yksityiskohtien sekä värityksen kautta osoitetaan kunnioitusta 40 vuoden takaista BMW 3.0 CSL -mallia.

Nähtäväksi jää, onko BMW tuomassa konseptiauton kaltaista urheiluautoa markkinoille.