Alppikoeajossa Citroen C3 Aircross – ranskalainen symppis suosikkiluokkaan

Katumaasturimarkkinat kasvavat, ja tarjonta on laajentunut huomattavasti myös kompaktissa kokoluokassa. C3 Aircross tarjoaa luokassaan sympaattista persoonallisuutta.

Tykkäsimme

Mukavuudesta

Ajettavuudesta

Tiloista

Emme tykänneet

Vaihteiston ajoittaisesta viivyttelystä

Moottorin äänestä yläkierroksilla

Hinta alkaen 18 390 €
Koeajoauto 27 708 €

Katumaasturit ovat muodissa ja kaikilla valmistajilla pitää mielellään olla mahdollisimman moneen luokkaan erilaisia vaihtoehtoja. Viime vuonna nähtiin varsinainen B-segmentin pikkuautoihin pohjautuvien pienten katumaasturien esiinmarssi. Nämä kompaktin luokan katumaasturit, tai crossoverit, ovat vielä näppärän kokoisia, mutta ulkonäössä on monia miellyttävää muhkeutta. Ominaisuuksien tai varustelun puolesta ei kuitenkaan tarvitse juurikaan tehdä kompromisseja, sillä viime vuosina tämän luokan autot ovat saaneet paljon isommista malleista tuttuja varusteita.

Yksi viime vuoden lopulla Suomeen rantautuneista mielenkiintoisista uutuuksista on Citroen C3 Aircross. Nimensä mukaisesti uutuus pohjautuu valmistajan C3-malliin, mutta on kuitenkin kasvanut hieman joka suuntaan. Tämän myötä myös sisätilat ovat kasvaneet, ja samalla käytettävyyttä on parannettu. Takapenkit liikkuvat kiskoilla, minkä lisäksi etupenkin kaataminen mahdollistaa parhaimmillaan noin 2,4 metristen esineiden kuljettamisen.

Kuljettajan paikalta auto tuntuu C3:a isommalta, ja koeajoauton lasikatto tuo miellyttävää avaruutta ohjaamoon. Myös ajotuntuma on hyvin samantyylinen sisarmallin kanssa reilummasta maavarasta (175 mm) huolimatta. Kokoluokassaan C3 Aircross tarjoaa hyvin mukavan vaihtoehdon, joka on myös samalla ajettavuutensa osalta miellyttävä kokonaisuus. Alusta toimii pääosin hienostuneesti, ja mutkaisemmalla tiellä sieltä löytyy myös riittävää jämäkkyyttä. Myös ohjaustuntuma on hyvin luonnollinen, mikä tuli hyvin esille jääradalla pidon rajoja etsiessä.

Miellyttävän ajo-ominaisuudet ja mukavuus kokevat pienen kolauksen voimalinjan toiminnasta. Mäkisessä alppiympäristössä perinteiselle momentinmuuntimella toteutetun vaihteiston toimintaa saa välillä odotella turhan pitkään, eikä itse vaihtotapahtumakaan ole erityisen nopea. Tämä käy selväksi myös automaatin manuaalia hitaammasta kiihtyvyysluvusta. Vaihteiston viivyttelyn jälkeen pienen lisärypyn rakkauteen tuo myös korkeilla kierroksilla varsin äänekkääksi yltyvä kolmisylinterin voimanlähde, joka ominaisuuksiensa puolesta kyllä puolustaa paikkaansa. Aavistuksen parempi äänieristys, tai hienostuneempi äänimaailma sopisi paremmin muuten niin mukavan kulkupelin pariksi.

Hallittua luistoa

Etenkin kompaktien katumaasturien luokassa valtaosa tarjonnasta ja markkinasta keskittyy etuvetoisiin autoihin. Näin on myös Citroenin kohdalla, joka ei tarjoa nelivetoa enää mihinkään henkilöautoonsa. Perusteluna päätökselle on luonnollisesti kustannukset ja järjestelmien tuoma lisäpaino, mutta myös hurjasti kehittyneet pidonhallintajärjestelmät.

PSA-konsernin järjestelmä kulkee nimellä Grip Control. Esimerkiksi C3 Aircrossiin tämä viidellä ajo-ohjelmalla varustettu järjestelmä maksaa 490 euroa. Useimmat tuntemani ihmiset ovat suhtautuneet järjestelmään hyvin skeptisesti ja lähinnä pitäneet sitä markkinointitemppuna, ja totuuden nimissä lukeuduin myös itse tähän ryhmään. Ensimmäiset omat kokemukset järjestelmän toiminnasta kuitenkin muuttivat suhtautumista, sillä järjestelmän eri ohjelmilla on havaittavaa vaikutusta auton etenemiseen.

Ajotila valitaan keskikonsolista löytyvällä pyöritettävällä kytkimellä.

Ajo-ohjelmia järjestelmästä löytyy viisi. Oletuksena edetään niin sanotulla normaali-tilalla, ja ajotilanteen mukaan valittavissa ovat sopivimmat ohjelmat lumelle, mudalle ja hiekalle. Näiden lisäksi ESP-järjestelmän saa kytkettyä pois päältä, mutta se kytkeytyy takaisin nopeuden ylittäessä 50 km/h. Valinnan mukaan järjestelmä optimoi renkaiden luistoa parhaan mahdollisimman pidon saamiseksi. Esimerkiksi lumisessa ympäristössä luistonesto jakaa voimaa tasaisemmin vetävien renkaiden kesken ja auton ollessa liikkeelle se sallii tasaisen pienen luiston. Jääradalla tämä tulee esille myös sivuttaisten luistojen pehmeämmässä taltuttamisessa. Normaali-asetus puuttuu alkavaan luistoon huomattavasti aggressiivisemmin leikaten vauhdin pois kokonaan, mikä voi kriittisessä tilanteessa pysäyttää etenemisen esimerkiksi ylämäessä.

Grip Control -järjestelmä on hyvä osoitus siitä, että elektroniikalla pystytään parantamaan kaksivetoisen auton etenemiskykyä. Ei järjestelmä toki fysiikan lakeja pysty muuttamaan, eikä sitä sille luvatakaan, mutta yhdessä korkeamman maavaran kanssa C3 Aircrossin etenemiskyky saattaa yllättää kaksivetoisten arvostelijan.

Kokonaisuutena C3 Aircross jatkaa Citroenin persoonallisten autojen valikoimaa. Se tarjoaa ranskalaista mukavuutta sympaattisessa paketissa. Tämän lisäksi auto on nykytrendien mukaisesti personoitavissa lähes sadalla erilaisella korin, katon, peilien ja kattokaiteiden väriyhdistelmällä, eivätkä muutkaan varustelumahdollisuudet jää kilpailijoihin jalkoihin.

C3 Aircrossin ilmettä voi muokata lukuisilla erilaisilla väriyhdistelmillä.

Citroën C3 Aircross PureTech 110 Shine Aut.
Polttomoottori
1 199 cm3, R3 turbo
Teho 81 kW (110 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 205 Nm / 1 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 10,6 s
Huippunopeus 183 km/h
EU-kulutus 5,6 l/100 km
CO2-päästöt 126 g/km
Mitat Pituus 4 155 mm, leveys 1 765 mm, korkeus 1 605 mm, akseliväli 2 604 mm
Omamassa 1 278 kg
Perävaunumassa jarruin 840 kg
Tavaratila 410-1 289 l

Kuvat: Mikko Autio

Alapuolelta löydät videon Grip Control -järjestelmän toiminnasta, jota olemme aiemmin päässeet kokeilemaan hiekkaolosuhteissa Peugeot 2008:n kanssa.

Lue myös:
Koeajossa Citroën C3Aircross – makupaloin ja myötakarvaan